سلام و خداقوت.
ببینین خدمات پس از فروش یکی از اون چیزاییه که شاید به نظر بعضیها جزئی باشه، ولی واقعا خیلی مهمه و میتونه تأثیر زیادی روی موفقیت یه سازمان داشته باشه. وقتی شما یه محصول یا خدماتی رو به مشتری میفروشین، ماجرا تموم نمیشه؛ در واقع، این تازه شروع ماجراست. خدمات پس از فروش یعنی چجوری با مشتریها بعد از اینکه خرید کردن، رفتار میکنین و چقدر بهشون اهمیت میدین.
فرض کنین شما یه محصول از یه فروشگاه خریدین و بعدش به یه مشکلی برخوردین. اگه اون فروشگاه بهتون سریع جواب بده، مشکل رو حل کنه و حتی راهنماییهای بیشتری هم بهتون بده، چه حسی پیدا میکنین؟ احتمالا حس میکنین که تصمیم درستی گرفتین و دوباره هم از همون فروشگاه خرید میکنین. این همون تأثیر خدمات پس از فروشه. مشتریها وقتی میبینن که شما حتی بعد از خریدشون هم به فکرشون هستین و نمیذارین توی مشکل بمونن، بهتون اعتماد بیشتری میکنن و احتمال اینکه دوباره ازتون خرید کنن خیلی بیشتر میشه.
از طرف دیگه، خدمات پس از فروش میتونه اعتبار و برند شما رو هم خیلی قویتر کنه. وقتی مردم از خدمات پس از فروش شما راضی باشن، دربارش با دوستاشون، خانوادشون یا حتی توی شبکههای اجتماعی صحبت میکنن. اینجوری یه تبلیغ رایگان ولی خیلی قوی براتون انجام میشه. در واقع، شما با یه خدمات پس از فروش خوب دارین مشتریهای جدید جذب میکنین، بدون اینکه هزینهای برای تبلیغات اضافه کنین.
خدمات پس از فروش فقط به درد مشتری هم نمیخوره؛ سازمان شما رو هم قویتر میکنه. اگه شما بفهمین که مشتریها بعد از خرید چه مشکلاتی دارن، میتونین اون مشکلات رو توی محصولات یا خدماتتون حل کنین و این باعث میشه روز به روز بهتر بشین. در نتیجه، فروش شما بیشتر میشه و مشتریها هم بیشتر بهتون وفادار میشن.
به طور کلی، خدمات پس از فروش یه جور سرمایهگذاری روی مشتریها و برندتون حساب میشه. اگه این قسمت رو جدی بگیرین و بهش اهمیت بدین، نه تنها مشتریها رو راضی نگه میدارین، بلکه میتونین فروش و موفقیت سازمانتون رو هم چند برابر کنین. اگه میخواین اطلاعات بیشتری هم در رابطه با خدمات مشتری کسب کنین، میتونین این مقاله رو هم بخونین:
https://codalin.ir/blog/customer-service