چجوری مقاومت کارکنان رو نسبت به استفاده از نرم افزار مدیریت ریسک از بین ببریم؟

توسط نگین ایمنی در 2024/11/27 | 14:35
نگین ایمنی
نگین ایمنی
کاربر
پست‌ها: 14
دوست دارد: 28
عضو از: 2024/08/04

 سلام دوستان. من مدیر منابع انسانی در یک شرکت تولیدی هستم و به‌تازگی قصد داریم یک نرم‌ افزار مدیریت ریسک در شرکت پیاده کنیم. یکی از نگرانی‌های بزرگ من اینه که ممکنه کارکنان با این نرم‌ افزار همکاری نکنن و در برابر استفاده ازش مقاومت نشون بدن.

تجربه نشون داده که وقتی سیستم جدیدی وارد کار می‌کنه، افراد به دلیل تغییر عادت‌ها یا ترس از فناوری جدید، همکاری خوبی ندارن. چطور می‌تونم این مقاومت رو از بین ببرم و کاری کنم که کارکنان راحت‌تر این تغییر رو بپذیرن؟ اگر تجربه مشابهی داشتید، خوشحال می‌شم راهنمایی کنید.


2024/11/27 | 14:35
4 دوست دارد
زهرا صالحی
زهرا صالحی
کاربر
پست‌ها: 16
دوست دارد: 30
عضو از: 2024/08/03

سلام! این مشکل کاملاً رایجه و دلیلش معمولاً ترس از ناشناخته‌ها یا احساس تهدید نسبت به شغل هست. پیشنهاد می‌کنم از ابتدا کارکنان رو در فرآیند انتخاب و پیاده‌سازی نرم‌ افزار درگیر کنی. مثلاً نظراتشون رو درباره نیازها و چالش‌هایی که دارن بپرسی. وقتی افراد احساس کنن که در این تغییر نقش دارن، احتمال همکاریشون بیشتر می‌شه.

2024/11/27 | 14:36
4 دوست دارد
مهران صفاری
مهران صفاری
کاربر
پست‌ها: 13
دوست دارد: 26
عضو از: 2024/08/03
quote-right
پاسخ دادن به زهرا صالحی

سلام! این مشکل کاملاً رایجه و دلیلش معمولاً ترس از ناشناخته‌ها یا احساس تهدید نسبت به شغل هست. پیشنهاد ...

 کاملاً موافقم. علاوه بر اون، برگزاری جلسات آموزشی خیلی مهمه. کارکنان باید دقیقاً بدونن این نرم‌ افزار چطور کار می‌کنه و چه کمکی به اون‌ها می‌کنه. ما توی شرکتمون وقتی نرم‌ افزار جدیدی پیاده کردیم، یه دوره آموزشی یک روزه گذاشتیم و بعدش بهشون فرصت دادیم تا با نرم‌ افزار کار کنن. این کار باعث شد مقاومتشون کمتر بشه.

2024/11/27 | 14:36
4 دوست دارد
نگین ایمنی
نگین ایمنی
کاربر
پست‌ها: 14
دوست دارد: 28
عضو از: 2024/08/04

 ممنون از راهنمایی‌تون. ایده آموزش خوبه، ولی بعضی از کارکنان ما فکر می‌کنن این نرم‌ افزار قراره کارشون رو جایگزین کنه و ممکنه شغلشون در خطر بیفته. برای این موضوع چه پیشنهادی دارید؟

2024/11/27 | 14:37
4 دوست دارد
زهرا صالحی
زهرا صالحی
کاربر
پست‌ها: 16
دوست دارد: 30
عضو از: 2024/08/03

 این ترس کاملاً طبیعی هست. شما باید از همون ابتدا ارتباط شفاف داشته باشید و توضیح بدید که این نرم‌ افزار قراره به بهبود کارها کمک کنه، نه حذف شغل‌ها. مثلاً بگید که این سیستم به اون‌ها کمک می‌کنه ریسک‌ها رو بهتر مدیریت کنن و استرس کارشون کمتر بشه. حتی می‌تونید بهشون نشون بدید که تجربه استفاده از نرم‌ افزار چطور باعث رشد حرفه‌ای اون‌ها می‌شه.

2024/11/27 | 14:37
4 دوست دارد
ثریا باقری
ثریا باقری
کاربر
پست‌ها: 16
دوست دارد: 30
عضو از: 2024/08/03

 همه نکات دوستان درست هست، ولی اضافه کنم که باید از روش‌های تشویقی هم استفاده کنی. مثلاً می‌تونی برای تیم‌هایی که از نرم‌ افزار استفاده می‌کنن و نتایج خوبی می‌گیرن، پاداش یا امتیازاتی در نظر بگیری. این کار باعث می‌شه بقیه تیم‌ها هم انگیزه بگیرن و مقاومتشون کمتر بشه.

2024/11/27 | 14:38
3 دوست دارد
نگین ایمنی
نگین ایمنی
کاربر
پست‌ها: 14
دوست دارد: 28
عضو از: 2024/08/04

 خیلی ممنون از همه شما. ایده‌های خوبی گرفتیم. حالا که صحبت‌ها رو شنیدم، فکر می‌کنم باید یه برنامه ترکیبی داشته باشم که شامل آموزش، شفاف‌سازی و تشویق باشه. آیا نیازه قبل از پیاده‌سازی، یه گروه کوچیک رو به‌عنوان پایلوت انتخاب کنیم؟

2024/11/27 | 14:38
3 دوست دارد
زهرا صالحی
زهرا صالحی
کاربر
پست‌ها: 16
دوست دارد: 30
عضو از: 2024/08/03
quote-right
پاسخ دادن به نگین ایمنی

 خیلی ممنون از همه شما. ایده‌های خوبی گرفتیم. حالا که صحبت‌ها رو شنیدم، فکر می‌کنم باید یه برنامه ترکیبی ...

 بله، حتماً. این کار به شما کمک می‌کنه تا مشکلات احتمالی رو قبل از اجرای گسترده پیدا کنید و همچنین این تیم پایلوت می‌تونه به‌عنوان سفیران تغییر عمل کنه و بقیه کارکنان رو تشویق کنه.

2024/11/27 | 14:39
2 دوست دارد
مهران صفاری
مهران صفاری
کاربر
پست‌ها: 13
دوست دارد: 26
عضو از: 2024/08/03
quote-right
پاسخ دادن به زهرا صالحی

 بله، حتماً. این کار به شما کمک می‌کنه تا مشکلات احتمالی رو قبل از اجرای گسترده پیدا کنید و همچنین این تیم ...

 کاملاً موافقم. اعضای تیم پایلوت باید از کارکنان با نفوذ و محبوب انتخاب بشن، چون بقیه به تجربه و نظر اون‌ها اهمیت می‌دن.

2024/11/27 | 14:40
0 دوست دارد
گزارش

لطفاً به طور کوتاه و روشن درباره گزارش توضیح دهید.