اپلیکیشن تجارت الکترونیک چجوری برای مشتری شخصی سازی میکنه اطلاعاتی که نشون میده رو؟

توسط جواد کریمی در 2024/09/09 | 17:41
جواد کریمی
جواد کریمی
کاربر
پست‌ها: 8
دوست دارد: 13
عضو از: 2024/07/25

سلام. من خیلی دیدم که میگن که اره فلان اپلیکیشن تجارت الکترونیک کارای شخصی سازی شده انجام میده و اینا. یعنی چی اصلا اینکه شخصی سازی میکنه؟ و اینکه چجوری اینکار رو میکنه؟

2024/09/09 | 17:41
0 دوست دارد
اکبر پیرهادی
اکبر پیرهادی
کاربر
پست‌ها: 10
دوست دارد: 12
عضو از: 2024/07/25
سلام! ببین این موضوع "شخصی‌ سازی" توی اپلیکیشن تجارت الکترونیک خیلی چیز جالبیه. بذار یه جور ساده بگم. وقتی می‌ گن یه اپلیکیشن شخصی‌ سازی شده، یعنی اون اپلیکیشن با توجه به سلیقه، علایق و نیازهای خودت، یه تجربه خرید خاص برات فراهم می‌کنه. حالا چطوری این کار رو انجام می‌ده؟ فرض کن تو قبلاً چندتا لباس یا محصول خاص رو توی اون اپلیکیشن سرچ کردی یا حتی خرید کردی. اپلیکیشن این اطلاعات رو توی سیستم خودش ذخیره می‌کنه (البته به شکل امن). حالا دفعه بعدی که وارد می‌شی، دیگه از صفر شروع نمی‌کنی. مثلا شاید علاقه‌ مندی به لباسای خاص یا یه برند خاص رو تشخیص بده و همون چیزهایی که بیشتر به دردت می‌ خوره رو نشونت می‌ ده. به جای اینکه وقتت رو توی صدها محصول تلف کنی، اپلیکیشن میاد و دقیقاً چیزهایی که احتمال می‌ ده تو دوست داشته باشی یا نیاز داشته باشی رو پیشنهاد می‌ده. این یعنی شخصی‌ سازی. حتی بعضی وقتا، وقتی برای یه مدت تو اپلیکیشن تجات الکترونیک فعال باشی، پیشنهادهای خاص با تخفیف ویژه هم برات می‌فرستن. چون سیستم اون اپلیکیشن می‌دونه که تو احتمالاً به اون محصول علاقه داری، پس برای اینکه تشویقت کنه خرید کنی، یه آفر خوشمزه می‌زاره جلوت. همین "شخصی‌ سازی" باعث می‌ شه تجربه خریدت خیلی سریع‌ تر و راحت‌ تر باشه. اپلیکیشن انگار مثل یه دستیار شخصی کار می‌کنه که می‌دونه چه چیزایی رو دوست داری و چی نیاز داری، و دقیقاً همونارو جلوت می‌زاره. خلاصه، اینطوریه که به جاش تو می‌ تونی به جای گشتن الکی توی هزار تا محصول، دقیقاً بری سراغ چیزایی که به کارت میاد!
2024/09/09 | 17:41
0 دوست دارد
ناصر احمدوند
ناصر احمدوند
کاربر
پست‌ها: 11
دوست دارد: 12
عضو از: 2024/07/25

خب، این‌ که چطوری یه اپلیکیشن تجارت الکترونیک میتونه تجربه رو شخصی‌ سازی کنه، به لطف یه سری تکنولوژی‌ و تحلیل داده‌هاییه که شما بهش میدی. اینجوری بگم که هر باری که وارد اپلیکیشن میشی، این برنامه رفتارهای تو رو ثبت می‌کنه. مثلاً چیارو سرچ می‌کنی، کدوما رو تو سبد خرید میذاری، چه برندهایی رو بیشتر دوست داری، یا حتی تو چه ساعتی بیشتر خرید میکنی. به این کار میگن جمع‌ آوری داده‌های کاربر. اپلیکیشن این اطلاعات رو به عنوان "داده‌های خام" ذخیره می‌کنه. حالا قدم بعدی اینه که با استفاده از الگوریتم‌ های هوش مصنوعی، این داده‌ها رو تحلیل میکنن. اپلیکیشن الگوهای خاصی از رفتار تو رو شناسایی میکنه. مثلاً میبینه که تو بیشتر تو زمستون دنبال لباسای گرم میگردی یا همیشه لباسای یه برند خاص رو تو لیست مورد علاقه‌ات قرار میدی. یا شاید ببینه که از تخفیف‌ های ویژه زیاد استفاده می‌کنی.

پس میاد و این اطلاعات رو کنار هم میذاره و به کمک یه سری الگوریتم هوشمند، شروع میکنه به پیشنهاد دادن چیزایی که احتمالاً بیشتر دوست داری. یه جوریه که انگار اپلیکیشن از روی رفتارهای قبلیت داره حدس می‌زنه که دفعه بعدی چی میخوای. مثلاً اگر قبلاً چند بار کفش اسپرت سرچ کردی، دفعه بعد که وارد اپلیکیشن بشی، به جای پیشنهاد دادن هر نوع کفشی، میاد و مدل‌های جدید یا تخفیف‌های مخصوص کفش اسپرت رو بهت نشون می‌ده. حتی بعضی اپلیکیشن‌ها از "تحلیل پیش‌ بینی‌ کننده" استفاده می‌کنن. یعنی می‌تونن با توجه به رفتار خرید قبلیت، حدس بزنن که احتمالاً به چه چیزایی در آینده نیاز داری. اینجوری می‌تونن زودتر برات پیشنهاد بدن یا حتی آفرای ویژه بفرستن که زودتر خرید کنی. همه اینا با استفاده از همون داده‌ هایی که تو در طول زمان با هر کلیک و خرید ایجاد میکنی، اتفاق می افته.

2024/09/09 | 17:42
0 دوست دارد
گزارش

لطفاً به طور کوتاه و روشن درباره گزارش توضیح دهید.