سلام. من خیلی دیدم که میگن که اره فلان اپلیکیشن تجارت الکترونیک کارای شخصی سازی شده انجام میده و اینا. یعنی چی اصلا اینکه شخصی سازی میکنه؟ و اینکه چجوری اینکار رو میکنه؟
خب، این که چطوری یه اپلیکیشن تجارت الکترونیک میتونه تجربه رو شخصی سازی کنه، به لطف یه سری تکنولوژی و تحلیل دادههاییه که شما بهش میدی. اینجوری بگم که هر باری که وارد اپلیکیشن میشی، این برنامه رفتارهای تو رو ثبت میکنه. مثلاً چیارو سرچ میکنی، کدوما رو تو سبد خرید میذاری، چه برندهایی رو بیشتر دوست داری، یا حتی تو چه ساعتی بیشتر خرید میکنی. به این کار میگن جمع آوری دادههای کاربر. اپلیکیشن این اطلاعات رو به عنوان "دادههای خام" ذخیره میکنه. حالا قدم بعدی اینه که با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی، این دادهها رو تحلیل میکنن. اپلیکیشن الگوهای خاصی از رفتار تو رو شناسایی میکنه. مثلاً میبینه که تو بیشتر تو زمستون دنبال لباسای گرم میگردی یا همیشه لباسای یه برند خاص رو تو لیست مورد علاقهات قرار میدی. یا شاید ببینه که از تخفیف های ویژه زیاد استفاده میکنی.
پس میاد و این اطلاعات رو کنار هم میذاره و به کمک یه سری الگوریتم هوشمند، شروع میکنه به پیشنهاد دادن چیزایی که احتمالاً بیشتر دوست داری. یه جوریه که انگار اپلیکیشن از روی رفتارهای قبلیت داره حدس میزنه که دفعه بعدی چی میخوای. مثلاً اگر قبلاً چند بار کفش اسپرت سرچ کردی، دفعه بعد که وارد اپلیکیشن بشی، به جای پیشنهاد دادن هر نوع کفشی، میاد و مدلهای جدید یا تخفیفهای مخصوص کفش اسپرت رو بهت نشون میده. حتی بعضی اپلیکیشنها از "تحلیل پیش بینی کننده" استفاده میکنن. یعنی میتونن با توجه به رفتار خرید قبلیت، حدس بزنن که احتمالاً به چه چیزایی در آینده نیاز داری. اینجوری میتونن زودتر برات پیشنهاد بدن یا حتی آفرای ویژه بفرستن که زودتر خرید کنی. همه اینا با استفاده از همون داده هایی که تو در طول زمان با هر کلیک و خرید ایجاد میکنی، اتفاق می افته.