برای اینکه رفتار مشتریها رو به درستی تحلیل کنی، اول از همه باید اطلاعات کاملی از رفتار و عادات خرید اونها جمعآوری کنی. این اطلاعات میتونه شامل چیزای مختلفی باشه، مثلا اینکه مشتریا چه محصولاتی رو بیشتر میخرن، چه مدت زمانی رو توی سایت یا اپلیکیشن شما میگذرونن، کدوم بخشهای سایت یا اپلیکیشن براشون جذابتره و حتی اینکه توی شبکههای اجتماعی درباره برند یا محصولات شما چی میگن. این دادهها به شما نشون میده که مشتریا به چه چیزهایی علاقه دارن، چه نیازهایی دارن و چطور با برندتون در تعامل هستن. بعد از اینکه این اطلاعات رو جمع کردی، باید مشتریهات رو به دستههای مختلف تقسیمبندی کنی. این دستهبندیها میتونن بر اساس ویژگیهای مختلفی مثل سن، جنسیت، موقعیت مکانی، علاقهها، عادات خرید و خیلی موارد دیگه باشن. با این کار میتونی بفهمی که هر دسته از مشتریها چه ویژگیهایی دارن و چطور میتونی استراتژیهات رو بهطور خاص برای هر دسته تنظیم کنی. مثلا اگه بفهمی که یه گروه خاص از مشتریات بیشتر از تخفیفهای فصلی استقبال میکنن، میتونی برنامههای تبلیغاتی خاصی برای اون دسته طراحی کنی که بیشترین تاثیر رو داشته باشه.
بعد از اینکه مشتریها رو دستهبندی کردی، باید به دنبال پیدا کردن الگوهای رفتاری در دادههایی باشی که جمعآوری کردی. این الگوها میتونن شامل زمانهایی باشن که مشتریها بیشتر خرید میکنن، محصولاتی که بیشتر از بقیه مورد توجه قرار میگیرن، یا حتی مسیری که مشتریها توی سایت یا اپلیکیشن طی میکنن تا به خرید برسن. این الگوها به شما کمک میکنه تا بفهمی مشتریها در آینده چه رفتاری ممکنه از خودشون نشون بدن و چطور میتونی محصولات یا خدماتت رو بهتر به نیازهای اونها تطبیق بدی. مثلا اگه ببینی که یه محصول خاص توی یه دوره زمانی مشخص بیشتر فروش رفته، میتونی برای دورههای مشابه برنامهریزی کنی و همون محصول رو بیشتر تبلیغ کنی. در نهایت، برای تکمیل این تحلیلها، حتما باید مستقیم از خود مشتریها هم بازخورد بگیری. این کار رو میتونی از طریق نظرسنجیها، بررسیها یا حتی مکالمههای مستقیم با مشتریها انجام بدی. این بازخوردها اطلاعات خیلی ارزشمندی بهت میده، چون مشتریها مستقیم بهت میگن که از چه چیزی راضی هستن، چه انتظاراتی دارن و چه تغییراتی رو دوست دارن توی محصولات یا خدماتت ببینن. با این کار میتونی مطمئن بشی که دقیقا در مسیر درستی برای رفع نیازهای مشتریهات قرار داری و با ارائه محصولات یا خدمات بهینهتر، رضایت و وفاداری اونها رو افزایش بدی.
یکم طولانی شد ولی ارزش خوندن رو داره:)