سلام. امیدوارم این مطلب بتونه بهتون کمک کنه.
رفتار مشتری تحت تأثیر چند تا چیز مهم قرار میگیره که توی روزمرهمون هم باهاشون سروکار داری. عوامل روان شناختی مثل اینکه اونا چطور یه محصول رو میبینن و درک میکنن. مثلاً اگه یه محصولی شیک به نظر بیاد یا بستهبندی جذابی داشته باشه، احتمال داره بیشتر وسوسه شن که بخرنش. یا اینکه چی میخوان یا عادتهاشون چیه. مثلا اگه همیشه از یه برند خاص خرید میکنن، احتمال زیاد باز هم همون برند رو انتخاب میکنن. محیط اطراف هم تاثیر خیلی زیادی روی رفتارشون داره. مثلا اگه ببینن دوستاشون یا اعضای خانواده از یه محصول خاص استفاده میکنن، احتمال داره اونا هم به همون سمت برن. یا اگه توی یه فرهنگ استفاده از محصولات طبیعی و ارگانیک ارزش باشه، بیشتر دنبال همچین چیزهایی میگردن. وضعیت اقتصادیشونم خیلی تاثیرگذاره. خب اگه جیبشون پر باشه، راحتتر خرج میکنن و سراغ محصولات گرونتر میرن ولی اگه گرونی باشه یا بیکاری زیاد بشه، مردم بیشتر دنبال چیزهای ارزونتر میرن. خصوصیات فردیشون مثل سن و سال و سبک زندگیشون روی تصمیم گیری هاشون موثره. جوونها معمولاً چیزهای مد روز رو میپسندن، ولی بزرگترها ممکنه بیشتر به کیفیت و دوام فکر کنن. نوع بازاریابی هم خلی مهمه. مثلاً اگه یه تبلیغ باحال از یه محصول ببینن یا یه تخفیف خوب بخوره، ممکنه تشویق بشن که بخرنش.