10 نکته کاربردی برای ایجاد کمپین های بازاریابی که باید بدانید.

تعریف دقیق کمپین بازاریابی

کمپین بازاریابی اهمیت زیادی دارند زیرا به کسب و کارها کمک می‌کنند تا به مشتریان خود رسیده و محصولات یا خدمات خود را به آنها معرفی کنند. این کمپین‌ها باعث افزایش شناخت برند، افزایش فروش، جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان فعلی می‌شوند. کمپین های بازاریابی برای انواع صنایع و کسب و کارها کاربردی است، از جمله صنایع مواد غذایی، پوشاک، تکنولوژی، خدمات حرفه‌ای، سفر و گردشگری و غیره. هر کسب و کار می‌تواند با استفاده از کمپین های بازاریابی مناسب، بازار هدف خود را هدایت کرده و به تحقق اهداف خود برسد. کمپین های بازاریابی درباره ارتباط برند با مشتریان است. این کمپین‌ها شامل تبلیغات، فعالیت‌های تبلیغاتی، رویدادها، تخفیف‌ها، قرعه‌کشی‌ها و سایر روش‌های ارتباط با مشتریان است که به منظور جلب توجه، افزایش فروش و ارتقاء شناخت برند انجام می‌شود.

 

کمپین بازاریابی چیست؟

کمپین های بازاریابی سازماندهی و به عنوان تلاش های استراتژیک برای ترویج یک هدف خاص در شرکت تلقی می شوند. این می تواند شامل افزایش آگاهی از یک محصول جدید یا گرفتن بازخورد مشتری باشد. آنها معمولا شامل ترکیبی از رسانه ها، از جمله ایمیل، تبلیغات چاپی، تبلیغات تلویزیونی یا رادیویی، پرداخت به ازای هر کلیک ویا رسانه های اجتماعی هستند.

 

کمپین بازاریابی در مقابل کمپین تبلیغاتی

بازاریابی به این معنی است که چگونه یک شرکت آگاهی از برند خود را افزایش می دهد و مشتریان را متقاعد می کند که خرید کنند. از طرف دیگر، تبلیغات فرآیند ایجاد پیام‌های متقاعدکننده حول این اهداف گسترده است. از نظر کمپین ها، یک کمپین تبلیغاتی ممکن است یکی از جنبه های استراتژی کمپین بازاریابی بزرگتر باشد. برند کفش Say نایک کمپینی را پیرامون عرضه محصول جدید راه اندازی کرد. تبلیغات آن تنها منعکس کننده یک جنبه از استراتژی بازاریابی آن است. این برند همچنین ممکن است از خبرنامه های ایمیل، رسانه های اجتماعی و جستجوی پولی برای رسیدن به هدف خود استفاده کند.

 

چگونه یک کمپین بازاریابی موفق ایجاد کنیم؟

فرآیند برنامه ریزی کمپین شامل ترسیم استراتژی ها و تاکتیک های شما می شود. برنامه کمپین شما باید شامل یک دوره عملی باشد. این سند منابع، دارایی ها، ذینفعان و اهداف قابل اندازه گیری مورد نیاز را فهرست می کند. بیایید در ادامه با جزئیات بیشتر به نحوه انجام این فرآیند بپردازیم.

 

برنامه ریزی کمپین بازاریابی

این مرحله برای اثربخشی کمپین بازاریابی شما بسیار مهم است. مرحله برنامه ریزی تعیین می کند که چگونه موفقیت را می سنجید و تیم شما را در زمانی که همه چیز به هم می ریزد هدایت می کند.

 

1. برای کمپین خود هدف تعیین کنید.

بیایید ساده شروع کنیم. چرا این کمپین را اجرا می کنید؟ دوست دارید کمپین شما چه دستاوردی برای کسب و کار شما داشته باشد؟ اگر در تعیین هدف کمپین خود مشکل دارید، گسترده تر شروع کنید. به اهداف زیر توجه کنید. کدام یک بیشتر با خود شما هماهنگ است؟

  • یک محصول یا خدمات جدید را تبلیغ کنید.

  • آگاهی از برند را افزایش دهید.

  • بازخورد یا محتوای مشتری را جمع آوری کنید.

  • درآمدی کسب کنید.

  • تعامل کاربران را افزایش دهید.

  • یک رویداد آینده را تبلیغ کنید.

این تقریبا یک لیست قطعی است، اما به شما ایده ای از اهداف کلی کسب و کار می دهد که یک کمپین می تواند به رسیدن به آن کمک کند. بیایید این هدف گسترده کمپین را در نظر بگیریم و آن را به یک S.M.A.R.T تبدیل کنیم. ما از گزینه سوم به عنوان مثال استفاده خواهیم کرد: بازخورد یا محتوا را جمع آوری کنید.

"هدف کمپین بازاریابی من جمع آوری محتوای تولید شده توسط کاربر از 100 مشتری از طریق یک هشتگ مارک دار در اینستاگرام است که خط تولید جدید ما را تا 31 تیر ماه نشان می دهد." هدف مشخص (محتوای تولید شده توسط کاربر)، قابل اندازه گیری (100 مشتری)، قابل دستیابی (از طریق یک هشتگ مارک اینستاگرام)، مرتبط (شامل خط محصول جدید) و به موقع (تا 31 تیر ماه) است.

چگونه برای کمپین بازاریابی خود هدف تعیین کنیم؟

 

2. نحوه اندازه گیری کمپین خود را مشخص کنید.

بسته به کانال‌هایی که از آنها استفاده می‌کنید و هدف نهایی شما، این برای همه متفاوت به نظر می‌رسد. می‌توانید نرخ باز شدن ایمیل یا پیش‌سفارش‌های محصول را اندازه‌گیری کنید. همچنین می توانید ترکیبی از چندین معیار مفید را ردیابی کنید. این پاسخ ها به هدف کلی کمپین شما بستگی دارد. در اینجا چند نمونه از معیارهای مبتنی بر اهداف کمپین ذکر شده در بالا آورده شده است.

  • برای تبلیغ یک محصول یا خدمات جدید: پیش‌سفارش، فروش و فروش بیشتر.

  • برای افزایش آگاهی از برند: احساسات، فعالیت های اجتماعی و مطبوعاتی.

  • برای جمع آوری بازخورد یا محتوای مشتری:فعالیت های اجتماعی و برقراری تعامل.

  • برای ایجاد درآمد: سرنخ ها، فروش و فروش بیشتر.

  • برای افزایش تعامل کاربر: اشتراک‌گذاری وبلاگ، اشتراک‌گذاری‌های اجتماعی و تعاملات ایمیلی.

  • برای تبلیغ یک رویداد آینده: فروش تیکت، رزرو سرگرمی، و فعالیت های اجتماعی.

اگر کمپین شما شامل چندین کانال بازاریابی است، عاقلانه است که نحوه اندازه گیری کمپین خود را در هر رسانه تعریف کنید. به عنوان مثال، بگویید من کمپین محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) خود را در رسانه های اجتماعی، ایمیل و وبلاگ خود اجرا خواهم کرد. ابتدا، شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) خود را برای هر رسانه تعریف کنید، که ممکن است به شکل زیر باشد:

  • تعاملات اینستاگرام (لایک و کامنت) و تگ های پروفایل.

  • نرخ باز شدن ایمیل و نرخ کلیک.

  • بازدیدهای وبلاگ، کلیک ها و اشتراک گذاری های اجتماعی.

سپس، KPI کمپین اصلی خود را تعریف می کنید: ذکر هشتگ با مارک اینستاگرام. در حالی که شاخص های کلیدی عملکرد بالا نشان می دهد که کمپین شما چقدر به مخاطبانتان می رسد و با آنها تعامل برقرار می کند، KPI اصلی شما به شما می گوید که چقدر به هدف SMART خود نزدیک هستید. در آخر، بیایید به سوال دیگری فکر کنیم: "موفقیت" برای شرکت شما چگونه به نظر می رسد؟ مطمئنا، رسیدن به یک هدف از پیش تعیین شده هیجان انگیز است، اما همیشه ممکن نیست. چه چیزی (خارج از هدف شما) موفقیت شما را تشکیل می دهد (یا به عنوان یک نقطه عطف)؟

نکته حرفه ای: هنگام تعیین نحوه اندازه گیری کمپین خود، در طول مسیر چند ایست بازرسی ایجاد کنید. فرض کنید کمپین شما شامل افزایش آگاهی از برند است و هدف شما رسیدن به 50 مورد منشن روابط عمومی تا پایان سال است. می توانید اعلان های بنچمارک را در 10، 25، و 40 منشن تنظیم کنید. این به شما یادآوری می کند که وضعیت شما به سمت هدف نهایی تان به چه صورت است و از این طریق می توانید روحیه تیم خود را تقویت کنید. ایست های بازرسی یادآوری می کنند که کار سخت شما نتیجه می دهد.

 

3. مخاطب هدف خود را مشخص کنید.

شما در ایجاد کمپین های خود باید مشخص کنید که کمپین شما در کدام مرحله از سفر خریدار قرار دارد. آیا در تلاش برای جذب مشتریان جدید هستید؟ آیا در تلاش برای جمع آوری بازخورد از مشتریان فعلی هستید؟ آیا برای کسانی که برند شما را می شناسند بازاریابی می کنید؟ یا هویت برند جدیدی را معرفی می کنید؟ پیام بازاریابی شما بسته به اینکه مخاطب کمپین شما در مرحله آگاهی، ارزیابی یا تصمیم گیری باشد، متفاوت خواهد بود. حتی اگر کمپین شما ممکن است به افرادی که خارج از مخاطبان هدف شما هستند دسترسی پیدا کند، بسیار مهم است که کمپین خود را با هدف خاصی در ذهن طراحی کنید. در مرحله بعد، علایق و نقاط دردناک مخاطب خود را شناسایی کنید. در اینجا سوالاتی وجود دارد که باید از خود و تیمتان بپرسید تا مخاطبان خود را بهتر درک کنید.

  • علایق عمومی مخاطبان من چیست؟

  •  چه برنامه های تلویزیونی را تماشا می کنند؟

  •  اوقات فراغت خود را چگونه می گذرانند؟

  •  مخاطبان من بیشتر در کجا به صورت آنلاین فعالیت می کنند؟

  •  برای چه هدفی از اینستاگرام و شبکه های اجتماعی دیگر استفاده می کنند؟

  •  آیا آنها در تعامل هستند یا صرفا مرور می کنند؟ 

  • چه نوع محتوایی توجه مخاطبان من را جلب می کند؟ 

  • آیا آنها به پیام های فروش مستقیم پاسخ می دهند؟

  •  آیا آنها ترجیح می دهند از محتوای شوخ طبعانه و طنز استفاده کنند؟ 

  •  آنها چه نوع مشکلاتی دارند که محصول، خدمات یا برند  من می تواند حل کند؟

آشنایی کامل با مخاطبان کمپین به شما کمک می کند تا با اطمینان به این سوالات و هر سوال دیگری که ممکن است در طول کمپین پیش بیاید پاسخ دهید.

نکته حرفه ای: برای کشف بیشتر در مورد مخاطبان خود، از مشتریان فعلی و بالقوه خود در بازار خود نظرسنجی کنید. سپس، از این داده ها برای ایجاد پرسونای خریدار خود استفاده کنید.

 

4. یک مفهوم برای کمپین خود تنظیم کنید و با تیم مرتبط با آن در تماس باشید.

کمپین های بازاریابی به یک ماموریت، چشم انداز و هویت بصری نیاز دارند. کمپین‌های عالی شاخه‌ای از برند اصلی آنها هستند – هم از نظر بصری و هم خلاقیت. این کمپین ها با برند سازگار می مانند و هویت خود را حفظ می کنند. هنگام ایجاد دارایی های کمپین، برخی از کسب و کارها از یک تیم داخلی استفاده می کنند. همچنین می توانید یک فریلنسر یا پیمانکار را برای تکمیل بخش خاصی از پروژه، مانند کپی یا طرح، استخدام کنید.

نکته حرفه ای: توصیه می کنیم از تیم داخلی خود شروع کنید و از آنجا به جلو حرکت کنید. این تیم شامل افراد متخصص است. آنها برند شما را می شناسند و می توانند در مورد آنچه کمپین شما برای موفقیت نیاز دارد صحبت کنند.این مرحله احتمالا طولانی‌ترین زمان را خواهد برد، زیرا شما مفهوم کمپین خود را از ابتدا ایجاد می‌کنید. در مرحله بعد، به نحوه توزیع دارایی های کمپین خود و ارتباط با مخاطبان خود خواهیم پرداخت.

 

توزیع کمپین بازاریابی شما

در اینجا، روی بخش عمومی کمپین خود تمرکز خواهید کرد. این چیزی است که مخاطبان شما خواهند دید. اگر بخش قبلی را بررسی کرده اید، باید تمام پاسخ هایی را که برای راهنمایی شما نیاز دارید داشته باشید.

 

5. کانال هایی را که کمپین خود را در آنها اجرا می کنید انتخاب کنید.

این انتخاب به ترجیح مخاطب، بودجه و سطح تعامل برند شما بستگی دارد. به کانال های رسانه ای فعلی که برای تبلیغ شرکت خود استفاده می کنید نگاهی بیندازید. کدام یک بهترین عملکرد را دارند؟ کدام یک به شما امکان پرداخت هزینه برای تبلیغات را می دهد؟ مهمتر از همه اینکه مشتریان شما کجا هستند؟ به چند ایده نیاز دارید؟ مدل PESO را کاوش کنید که کانال‌های توزیع را به تبلیغات پرداختی، تبلیغات رایگان، محتوای اشتراکی و مالکیتی تقسیم می‌کند.

 

6. یک جدول زمانی برای کمپین خود تعیین کنید.

تعیین یک مهلت کمپین به شما ایده بهتری از زمان، چگونگی و اینکه هر چند وقت یک‌بار تبلیغ می‌کنید را می دهد. در اینجا نحوه انجام این کار آمده است:

  • یک جدول زمانی کلی کمپین بسازید. سپس، تاریخ شروع و مهلت کمپین خود را در تقویم علامت بزنید. 

  • به دارایی های بازاریابی و کانال های بازاریابی تبلیغاتی انتخابی خود نگاهی بیندازید. سپس، از تاریخ راه اندازی کمپین به قبل کار کنید. بر اساس منابعی که دارید، چقدر می توانید هزینه پست و تبلیغ محتوای کمپین خود را داشته باشید؟ با این اطلاعات، یک تقویم تبلیغاتی برای هر کانال بازاریابی ایجاد کنید. 

  •  در مورد تاثیر هر کانال تصمیم بگیرید و پست های برنامه ریزی شده، ایمیل ها و غیره را در تقویم خود ترسیم کنید. 

نقشه برداری بصری کمپین بازاریابی به شما کمک می کند تا تبلیغات کمپین خود را به طور مساوی پراکنده کنید. سپس می توانید به طور مساوی آن را در هر رسانه منتشر کنید. نقشه بصری همچنین به شما ایده می دهد که زمان و انرژی شما به کجا می رود. وقتی کمپین به پایان رسید، می توانید برای ارزیابی اثربخشی خود به گذشته نگاه کنید.

 

تبدیل مشتریان از طریق کمپین بازاریابی شما

مرحله تبدیل در مورد این است که چگونه کمپین شما می تواند به یک نتیجه خاص منجر شود.

7. مطمئن شوید که کمپین شما کاربران را به سمت یک اقدام دلخواه سوق می دهد.

حتی اگر کمپین شما موثر باشد و ترافیک زیادی را به همراه داشته باشد، باز هم باید اقدام مورد نظر خود را انجام دهد.. بیایید یک لحظه وقت بگذاریم و آن هدفی را که در ابتدا ذکر کردیم، تکرار کنیم. برای کمپین نمونه شما، هدف SMART "جمع آوری محتوای تولید شده توسط کاربر از 100 مشتری از طریق یک هشتگ مارک دار در اینستاگرام با خط تولید جدید ما تا 31 دسامبر بود." این مرحله تماما در مورد کالیبره کردن تلاش ها و کانال های بازاریابی شما است تا مشتریان خود را به سمت تکمیل هدف مورد نظر هدایت کنید. این کار از طریق دارایی‌های تبدیل مانند فراخوان برای اقدام(CTA)، لندینگ پیج ها و فرم‌های سرنخ انجام می‌شود.

نکته حرفه ای: دارایی های تبدیل سرنخ را می توان به طور جداگانه یا همراه با یکدیگر استفاده کرد. به عنوان مثال، ممکن است یک فرم سرنخ برای لندینگ پیج خود ارائه دهید یا یک فراخوان برای اقدام ایجاد کنید و از مخاطبان خود بخواهید فرمی را تکمیل کنند.

 

8. معیارهای مناسب را رصد کنید.

معیارهای اثربخش کمپین شما به نوع کمپین بازاریابی شما بستگی دارد. این بخش صرفا به عنوان یک لیست پایه عمل می کند تا به شما ایده دهد که چه چیزی را بررسی کنید. تمرکز بر معیارهای بیهودگی مانند ترافیک ایجاد شده، نرخ کلیک و برداشت ها وسوسه انگیز است. دست انداز ها در این مناطق چیز خوبی است. با این حال، آنها لزوما تغییری در درآمد را نشان نمی دهند. معیارهای بیهوده نمی توانند تنها وسیله ای برای سنجش اثربخشی کمپین شما باشند.

نکته حرفه ای: این پیوند را به تمام معیارهای بازاریابی برای تماشا علامت گذاری کنید. توسط کانال بازاریابی سازماندهی شده است. می توانید به سرعت لیست را برای ردیابی معیارهای جدید اسکن کنید.

 

ارزیابی کمپین بازاریابی شما

مرحله پس از کمپین، موفقیت شما را دقیقا به اندازه مرحله برنامه ریزی تعیین می کند. تجزیه و تحلیل داده های کمپین شما می تواند بینش منحصر به فردی از مخاطبان، کانال های بازاریابی و بودجه شما ارائه دهد. بینش های بدست آمده همچنین به کمپین‌های آینده اطلاع‌رسانی می‌کند.

 

9. اعداد و معیارهای موفقیت را تعیین کنید.

با در نظر گرفتن هدف اولیه SMART کمپین خود شروع کنید. آیا به هدف خود رسیدید؟ اگر این کار را کرد، عالی است! اگر اینطور نبود، می‌توانید برای ارزیابی دلیل آن به داده‌ها بروید. به عنوان مثال، اگر هدف شما افزایش تعداد بازدیدهای وبلاگ ارگانیک تا 100 هزار بود، هر گونه افزایش بازدید موفقیت آمیز تلقی می شود. اما بین یک کمپین کارآمد و یک کمپین ارزشمند تفاوت وجود دارد. یک کمپین ارزشمند به شما نرخ بازگشت سرمایه (ROI) متناسب با زمان و انرژی را می دهد که برای آن صرف می کنید.

نکته حرفه ای: در حالی که جشن گرفتن هرگونه دستاوردی در پیش‌سفارش‌ها، سرنخ‌ها، بازدیدها یا مشارکت‌ها اشکالی ندارد، نباید تصور کنید که این کافی است. دلیلی وجود دارد که اولین کاری که باید انجام دهید تعیین هدف کمپین باشد. پایبندی به آن هدف و کالیبره کردن سرمایه‌گذاری‌تان باعث می‌شود کمپین شما ارزشمند باشد.

 

10. تصمیم بگیرید که با داده های کمپین چه خواهید کرد.

این مرحله به به حداکثر رساندن تاثیر تجاری کمپین شما کمک می کند. وقتی داده های خود را تجزیه و تحلیل و اعمال می کنید، ارزش آن ده برابر افزایش می یابد. داده ها به شما کمک می کند نتایج کمپین خود را ارزیابی کنید. تجزیه و تحلیل بیشتر به شما وضوحی در مورد مخاطبان، روش های بازاریابی، قدرت خلاقیت و موارد دیگر را می دهد. بیایید به کمپین اینستاگرام UGC فرضی برگردیم. داده‌هایی که در این فرآیند جمع‌آوری می‌کنید، علاوه بر رسیدن به هدفی که 100 پست با UGC است، بینشی در مورد اینکه چه کسی مخاطبان شما هستند را نیز ارائه می‌دهد. شما می توانید بفهمید که آنها چه زمانی و چند بار در اینستاگرام پست می گذارند، از چه زبان هایی استفاده می کنند و چگونه از محصول شما استفاده می کنند. چه اطلاعات سرنخ، پیش‌سفارش، مشارکت‌های اجتماعی را جمع‌آوری کنید یا دانلود محتوایی را پیشنهاد کنید، داده‌های شما می‌توانند شما را برای گسترش تلاش‌های بازاریابی خود به طور کلی تجهیز کنند.

 

نکته حرفه ای: پس از ارائه گزارش نهایی، کمپین به پایان نمی رسد. در یک جلسه گذشته نگر با تیم خود وقت بگذارید و سوالاتی از این قبیل از خود بپرسید:

  • چه کاری می توانست متفاوت انجام شود؟

  • چگونه توانستیم پول پس انداز کنیم؟

  • برای هر چیزی که اشتباه پیش آمده است، چرا فکر می کنیم اشتباه انجام شده است؟

  • ما در مورد مخاطبان یا کانال های بازاریابی خود چه آموختیم؟

  • چه نوع بازخوردی می توانیم از شرکت کنندگان یا مشتریان جمع آوری کنیم؟


جمع بندی از مقاله کمپین بازاریابی


کمپین های بازاریابی سازماندهی و به عنوان تلاش های استراتژیک برای ترویج یک هدف خاص در شرکت تلقی می شوند. این می تواند شامل افزایش آگاهی از یک محصول جدید یا گرفتن بازخورد مشتری باشد. کمپین های بازاریابی و تبلیغاتی با یکدیگر متفاوت اند. به این صورت که یک کمپین تبلیغاتی ممکن است یکی از جنبه های استراتژی کمپین بازاریابی بزرگتر باشد. فرآیند برنامه ریزی کمپین ها شامل ترسیم استراتژی ها و تاکتیک های شما می شود و برنامه کمپین شما باید شامل یک دوره عملی باشد. برای اجرای یک کمپین موفق می بایست این مراحل را طی کنید.مرحله اول برنامه ریزی کمپین بازاریابی، مرحله دوم توزیع کمپین بازاریابی شما، مرحله سوم تبدیل مشتریان از طریق کمپین بازاریابی شما و در آخر ارزیابی کمپین بازاریابی شما. 

        
 

در این مقاله با توجه به اهمیت کمپین های بازاریابی در هر نوع کسب و کاری، به ارائه تعاریف و مراحل آن پرداختیم. از این رو برای تهیه نرم افزار اختصاصی موردنیاز کسب و کار و سازمان خود می توانید به وبسایت کدالین مراجعه کنید و چنانچه در این مورد سوالی دارید با ما در ارتباط باشید. خوشحال می شویم نظرات و دیدگاه های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 





 

برچسب ها

نظرات (0)

کیفیت محتوا

ملیکا عروجی

مدیر 2024/05/21
امتیاز 5/5 تعداد نظرات 0

موضوعات مرتبط

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

این پست را با دیگران به اشتراک بگذارید