نرم افزار اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation) چیست؟

نرم افزار اتوماسیون بازاریابی یا همان مارکتینگ اتومیشن چیست؟

در این مقاله قصد داریم در رابطه با موضوع نرم افزار اتوماسیون بازاریابی مواردی را نظیر: تعریف دقیق نرم افزار اتوماسیون بازاریابی، کاربردهای این ابزار، نحوه عملکرد، مزایای کلیدی و زمان مناسب تهیه این نرم افزار پرکاربرد برای سازمان و یا شرکت خود را بررسی کنیم. با مطالعه این مقاله شما می توانید به درک درستی از نرم افزار اتوماسیون بازاریابی برسید و فواید آن را برای کسب و کار خود در هر اندازه ای در نظر بگیرید. در نهایت شما قادر هستید ابزار مناسب خود را به درستی انتخاب کنید و برای بهبود روند رشدتان قدمی بردارید.

 

نرم افزار اتوماسیون بازاریابی چیست؟

نرم افزار اتوماسیون بازاریابی، فرآیندهای بازاریابی مورد استفاده برای حمایت از کمپین های بازاریابی دیجیتال را ساده می کند. این می تواند شامل مدیریت کمپین، تقسیم بندی مخاطبان، تجزیه و تحلیل رفتاری مخاطبین، نظارت بر وب‌سایت و امتیازدهی به سرنخ ها باشد.

 

نرم افزار اتوماسیون بازاریابی برای چه مواردی استفاده می شود؟

اتوماسیون بازاریابی باعث صرفه جویی در زمان می شود. کارهای تکراری را خودکار می کند، خطای انسانی را کاهش می دهد و به شما کمک می کند تا به نتایج بهتری برسید. از این رو به جای اینکه کارها را به صورت دستی انجام دهید، می توانید روی کارهای استراتژیک تری مانند برنامه ریزی و طراحی کمپین، توسعه هدف، تحقیق، ثبات برند، اندازه گیری KPI و موارد دیگر تمرکز کنید. نرم افزار اتوماسیون بازاریابی می تواند وظایف زیر را ساده کند:

  • تولید، پرورش و امتیازدهی سرنخ ها

  • تقسیم بندی مخاطبین و هدف گذاری برای آنها

  • فعالیت های پیش فروشی و فروش مکمل

  • برنامه های وفاداری و حفظ مشتری

  • تجزیه و تحلیل و سیستم گزارش دهی برای بهینه‌سازی استراتژی‌های بازاریابی و محتوا (یعنی اصلاح سرفصل‌های موضوعی یا زمان ارسال آنها)

  • تست A/B برای دیدن اینکه کدام سرفصل ها، پیشنهادات، کپی یا تصاویر بهتر کار می کنند

 

علاوه بر این، نرم افزار اتوماسیون بازاریابی در بهبود مدیریت داده های مشتری شما و ایجاد پروفایل های مشتری موثر واقع می شود. همچنین می‌توانید از این داده‌ها برای بهبود تجربه مشتری (CX) با ایجاد تجربیات شخصی‌سازی‌شده در سراسر کانال‌ها استفاده کنید.

 

نرم افزار اتوماسیون بازاریابی چگونه کار می کند؟

 

نرم افزار اتوماسیون بازاریابی چگونه کار می کند؟

نرم افزار اتوماسیون بازاریابی بیشتر وظایف و گردش های کاری مربوط به کمپین های بازاریابی دیجیتال را بر عهده می گیرد. این نرم افزار با استفاده از شش فرآیند (یا مرحله) رایج کار می کند:

  • می توانید از طریق بازدید از وب‌سایت، استفاده از برنامه، کلیک‌های ایمیل و سایر تعاملات بازاریابی دیجیتال، داده‌های مشتریان بالقوه را جمع‌آوری کنید.

  • بر اساس داده های جمع آوری شده، محتوای مرتبط و مفید ایجاد می شود.

  • مشتریان بالقوه را شناسایی کرده، مورد هدف قرار داده و بخش بندی کنید.

  • کمپین‌هایی را با استفاده از بخش‌های بالقوه طراحی کنید تا تجربیات شخصی‌سازی شده را در کانال‌های مختلف بازاریابی دیجیتال؛ از جمله ایمیل، شبکه های اجتماعی و چت ارائه دهید.

  • اقدامات مشتری و زمان‌بندی‌های از پیش تعیین‌شده، جریان‌های کاری بین کانال ها را برای انجام دو کار ترغیب می‌کند: مشتریان را به سمت پایین قیف فروش هدایت می‌کند و/یا پرورش می‌دهند تا زمانی که به سرنخ‌های واجد شرایط بازاریابی تبدیل شوند.

  • تجزیه و تحلیل و پیگیری نتایج. در این مرحله می توانید آنچه را که کار نمی کند پیدا کنید و در صورت نیاز برای دستیابی به بازگشت سرمایه بازاریابی بیشتر برنامه ریزی کنید.

 

نرم افزار اتوماسیون بازاریابی چگونه به بازاریابان کمک می کند؟

نرم افزار اتوماسیون بازاریابی جایگزین انجام کارهای دستی و تکراری می شود و در زمان شما صرفه جویی می کند. این نرم افزار می تواند کارها را به صورت تاکتیکی انجام دهد و به بازاریابان اجازه می دهد تا منابع بیشتری را به استراتژی، محتوا و حل خلاقانه مسائل اختصاص دهند. اتوماسیون بازاریابی کمپین ها را موثرتر می کند. محتوای شخصی سازی شده در زمان مناسب در کانال مناسب ارائه می شود. با توجه به پیچیدگی های موجود در کمپین های بازاریابی دیجیتال همه کاناله، انجام این کار به صورت دستی تقریبا غیر ممکن خواهد بود. اتوماسیون بازاریابی این امکان را فراهم می کند که کمپین های موثرتری را وارد بازار کنید. با این حال، کارهای روزانه را که شبیه به کارهای روزمره و خسته کننده می شوند، حذف می کند.

 

بیشتر بخوانید: نرم افزار سی آر ام (CRM) چیست؟ + 6 مزیت کاربردی آن

 

نرم افزار اتوماسیون بازاریابی چه مزایایی دارد؟

اتوماسیون بازاریابی به مشاغل در هر اندازه کمک می کند. این امر علاوه بر اینکه منجر به رشد می‌شود، به جذب مشتری، فروش مکمل، پیش فروشی و به صورت کلی افزایش فروش، و بسیاری از جنبه‌های بازاریابی دیجیتال و فروش کمک می‌کند. اتوماسیون بازاریابی باعث بازاریابی موثرتر می شود و به تیم های بازاریابی اجازه می دهد تا کارهای بیشتری را با صرف زمان کمتر انجام دهند. در واقع، اکثر کسب و کارها انتظار دارند که در عرض شش ماه پس از استقرار نرم افزار اتوماسیون بازاریابی، مزایای آن را ببینند. در ادامه برخی از مزایای کلیدی اتوماسیون بازاریابی آورده شده است.

 

  1. نرخ تبدیل خود را افزایش دهید

هنگامی که کمپین های بازاریابی از طریق نرم افزار اتوماسیون بازاریابی انجام می شود، شناسایی داده های پاکسازی شده مشتری و هدف قرار دادن افراد مناسب را آسان می کند. هنگامی که پیشنهادات مناسب به مخاطبین مناسب ارائه می شود، در زمان واقعی، شانس فروش بسیار بیشتر است.

 

  1. زمان و منابع کمتری برای کمپین های بی اثر تلف می شود

داده‌های فرصت فروش و درآمدی که از سیستم سی آر ام به دست می‌آید، دید کاملی را در مورد اینکه چه چیزی بهتر کار می‌کند و چه چیزی کارآمد نیست، فراهم می‌کند. این بدان معناست که بازاریابان می توانند برنامه ریزی بر اساس شهود و حدسیات را متوقف کنند. آنها می توانند از داده ها برای تصمیم گیری آگاهانه استفاده کنند، به ویژه در مورد ادامه سرمایه گذاری در کمپین هایی که ممکن است بازده مالی لازم را ارائه نکنند.

 

  1. همه چیز را مرتب نگه دارید

نرم افزار اتوماسیون بازاریابی باعث می شود همه چیز روان تر شود. تراکنش ها را مرتب می کند، فعالیت ها را با یکدیگر هماهنگ می کند، برنامه های قابل انجام را ایجاد می کند و تیم های داخلی را برای دستیابی به اهداف هماهنگ می کند.

 

  1. بهره وری کارکنان را افزایش دهید

با نرم افزار اتوماسیون بازاریابی، کارمندان شما دیگر وقت خود را صرف کارهای تکراری نمی کنند. آنها می توانند روی مسائل استراتژیک تری تمرکز کنند. اتوماسیون بازاریابی شغل آنها را آسان تر، سازنده تر و جذاب تر می کند.

 

  1. رشد درآمد را هدایت و بهینه کنید

با استفاده از تمام قابلیت‌های نرم‌افزار اتوماسیون بازاریابی، به راحتی می‌توانید درآمد کسب کنید و آن را افزایش دهید. زیرا:

  • منابع داده بین تیم های فروش و بازاریابی حذف می شوند.

  • مقدار پولی که صرف برنامه های بازاریابی می شود بهینه شده است.

  • سرنخ های واجد شرایط بازاریابی سریعتر تولید می شوند.

  • حساب های کلیدی به راحتی شناسایی می شوند.

  • نتایج کمپین به لطف داده‌های پاکسازی شده و کامل مشتریان بهبود می‌یابد.

  •  برای هدایت مشتریان بالقوه در سفر خریدار با ارائه پیام های مناسب در زمان مناسب از طریق کانال مناسب توانایی بیشتری خواهید داشت.

  • می توانید هر مرحله از چرخه خرید را اندازه گیری کنید.

  • قادر به شناسایی موفقیت‌آمیز موثرترین کمپین‌ها و استراتژی‌های ورود به بازار هستید.

  • تجزیه و تحلیل ها به شما امکان می دهد تا نتایج درآمد حاصل از تلاش های بازاریابی و فروش را پیش بینی کنید.

 

  1. سطوح حفظ مشتری بهبود پیدا می کند

پس از به دست آوردن مشتری، بازاریابی به پایان نمی رسد. حفظ مشتری به اندازه جذب مشتری ضروری است. اتوماسیون بازاریابی از برنامه های وفاداری پشتیبانی می کند. فرصت‌های فروش، پیش فروشی و سایر ابتکارات را فراهم می‌کند که روابط قوی و پایدارتری را با مشتری ایجاد شود.



 

بهترین زمان برای سرمایه گذاری در نرم افزار اتوماسیون بازاریابی چه زمانی است؟

هنگام تلاش برای تعیین اینکه آیا زمان مناسبی برای سرمایه گذاری در اتوماسیون بازاریابی است، چندین سوال وجود دارد.

آیا محتوای خوبی تولید و منتشر می کنید؟ آیا آن محتوا مطابق با سفر خریدار شما است؟ آیا تیم های بازاریابی و فروش در زمانی که سرنخ ها از بین می روند هماهنگ هستند؟ آیا می دانید مکالمات مشتری با تیم بازاریابی به کجا ختم می شود و در کجا با فروش شروع می شود؟ آیا می توانید زبان بدن مشتریان بالقوه خود را در هر نقطه تماس و کانال بازاریابی دنبال کنید؟ و اما مهمترین سوال، اینکه آیا آماده هستید تا تلاش های بازاریابی خود را افزایش دهید؟ اگر چنین است، پس احتمالا زمان سرمایه گذاری در راه حل اتوماسیون بازاریابی فرا رسیده است.



 

جمع بندی از نرم افزار اتوماسیون بازاریابی

در این مقاله دریافتیم که نرم افزار اتوماسیون بازاریابی در ساده سازی فرآیندهای بازاریابی مورد استفاده برای حمایت از کمپین های بازاریابی دیجیتال موثر واقع می شود و به کسب و کار شما کمک می کند تا بتوانید در زمان خود صرفه جویی کنید، خطای انسانی را کاهش دهید و کارهایی که به صورت دستی انجام می شوند را خودکار کنید. از آنجایی که این ابزار باعث انجام کارها به صورت تاکتیکی می شود و به بازاریابان اجازه می دهد تا منابع بیشتری را به استراتژی، محتوا و حل خلاقانه مسائل اختصاص دهند، برای تیم های بازاریابی نیز بسیار مفید واقع خواهد شد. از مزایای نرم افزار اتوماسیون بازاریابی می توان به افزایش نرخ تبدیل، صرف زمان و منابع کمتری برای کمپین های بی اثر، مرتب سازی همه چیز، افزایش بهره وری کارکنان، هدایت و بهینه سازی رشد درآمد و در آخر بهبود سطوح حفظ مشتری اشاره کرد.


 

در این مقاله با توجه به اهمیت نرم افزار اتوماسیون بازاریابی برای هر نوع کسب و کاری، به ارائه تعریف و مزایای کلیدی آن پرداختیم. از این رو برای تهیه نرم افزار اختصاصی موردنیاز کسب و کار و سازمان خود می توانید به وبسایت کدالین مراجعه کنید و چنانچه در این مورد سوالی دارید با ما در ارتباط باشید. خوشحال می شویم نظرات و دیدگاه های خود را با ما به اشتراک بگذارید.




 

The best marketing automation software

The 37 Best Marketing Automation Tools to Use in 2024

The Best Marketing Automation Software for 2024

 

برچسب ها

نظرات (2)

کیفیت محتوا
نیاز محمدسالاری کاربر
2024/07/09 | 07:50

بسیار عالی فقط اینکه نرم افزار اتوماسیون بازاریابی رو جدا از نرم افزار های دیگست؟؟

اروین مرادی کاربر
2024/07/20 | 13:54

خیلی ممنون، مفید بود.

ملیکا عروجی

مدیر 2024/07/09
امتیاز 5/5 تعداد نظرات 2

موضوعات مرتبط

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

این پست را با دیگران به اشتراک بگذارید