سلام به همگی، خسته نباشید دوستان.
ما یه سازمان فناوری اطلاعات داریم و چند وقتیه که تصمیم گرفتیم از نرم افزار هوش تجاری یا همون BI خودمون استفاده کنیم. از این بابت میخواستم بدونم به صورت کلی یه نرم افزار هوش تجاری چه قابلیت ها و امکاناتی باید داشته باشه؟
سلام دوست عزیز، امیدوارم که حالتون خوب باشه.
نرم افزار هوش تجاری قابلیت های زیادی داره و شما بهتره با توجه به نیاز کسب و کارتون بسنجین و ببینین که این نرم افزار و قابلیتهاش به کارتون میاد یا نه.
برای انتخاب نرم افزار هوش تجاری اولین قابلیتی که میخوام براتون توضیح بدم، سیستم گزارش هستش. اقابلیت گزارشدهی در نرمافزار هوش تجاری به شکلهای مختلفی ارائه میشه که به کاربران کمک میکنه تا اطلاعات رو به سادگی و به صورت بصری تحلیل کنن. این قابلیت شامل موارد زیر میشه:
+ گزارشهای استاندارد: گزارشهای پیشساخته که بر اساس دادههای موجود ایجاد شدن و عملکرد کلیدی رو ردیابی میکنن.
+ گزارشهای سفارشی: امکان ایجاد گزارشهایی با ساختار و محتوا مطابق با نیازهای خاص کاربران، با استفاده از فیلترها و معیارهای مختلف وجود داره.
+ گزارشهای زمانبندیشده: امکان تنظیم گزارشهای خودکار که به صورت دورهای (روزانه، هفتگی، ماهانه) تولید و ارسال میشن هم فراهم میشه با این قابلیت.
+ گزارشهای تعاملی: کاربر میتونه با کلیک کردن بر روی بخشهای مختلف گزارش، جزئیات بیشتری را مشاهده کنه و داده رو هم بررسی کنه.
+ گزارشهای بصری: شامل نمودارها و نقشههایی میشه که اطلاعات را به شکل بصری و قابل فهم ارائه میدن.
+ مقایسه و تحلیل سطوح مختلف: امکان مقایسه دادهها توو زمانهای مختلف، یا بین بخشهای مختلف سازمان فراهم میشه.
دومین فیچر، قابلیت تجزیه و تحلیل پیشرفته است. این قابلیت به شما کمک میکنه تا بتونین تحلیل پیچیده داده ها رو انجام بدین. میتونین از داده های گذشته استفاده کنین و تجزیه تحلیلشون کنین تا در نهایت نتایج آینده رو هم پیش بینی کنین. نرم افزار BI از تحلیل سناریوها برای مقایسه نتایج بالقوه بر اساس پارامترهای پویا هم پشتیبانی میکنه. از این طریق شما میتونین تجزیه و تحلیل آماری رو با استفاده از توابع پیشرفته ای مثل میانگین، میانه، انحراف معیار و موارد دیگه ای انجام بدین.
تصویرسازی داده ها، یکی دیگه از فیچرهای نرم افزار هوش تجاریه. شما با استفاده از این قابلیت میتونین اطلاعات پیچیده رو در قالبی ساده ارائه بدین. یسری از ابزارهای این حوزه هستن که میتونن تصویرسازی های پیشرفته و پیچیده ای رو ایجاد کنن و از این طریق به طور موثر داده ها رو منتقل کنن. اینجوری داشبوردهای اجرایی میتونن در قالب نمودارها، جدول ها، خلاصه ها و مابقی گزارش های اطلاعاتی به مسئولان و مدیران سازمانتون یک نمای کلی از کسب و کار شما رو به صورت در لحظه ارائه میده. وقتی مدیران شرکت و یا سازمان شما به تصویرسازی ها و بینش ها دسترسی داشته باشن، میتونن تصمیمات هوشمندانه تر، سریع تر و بهتری بگیرن.
تجزیه تحلیل جغرافیایی، قابلیت چهارمیه که میخوام بررسیش کنیم. برنامه هایی که از هوش موقعیت مکانی استفاده میکنن میتونن اطلاعات شما رو بگیرن و به نمایش های گرافیکی و نقشه برداری تبدیل کنن و حتی داده های جغرافیایی شما رو ساده کنن. به طور کلی، قضاوت در مورد اینکه کدوم مناطق عملکرد بهتری نسبت به بقیه منطقه ها دارن- و کدام مناطق نیاز به توجه ویژهای دارن- قابل مدیریت میشه.
پنجمین فیچر، نسخه موبایل نرم افزار هوش تجاریه. وقتی میگیم نرم افزار هوش تجاری باید نسخه موبایل داشته باشه یعنی بتونیم از طریق تلفن همراهمون یا تبلت به داده و انجام تجزیه و تحلیل ها دسترسی داشته باشیم. وقتی نرم افزار هوش تجاری که انتخاب میکنین نسخه موبایل داشته باشه شما میتونین هر جایی که بودین، چه ثابت بودین و چه در حال حرکت، میتونین KPI ها، معیارها و داشبوردها رو برای تصمیم گیری های هوشمندانه تجاری خودتون فراهم کنین.
قابلیت بعدی، مدیریت داده هاس. این ویژگی شامل آماده سازی، ترکیب، کاوش و پاکسازی داده ها برای تجزیه و تحلیله. در اینجا شما چندین مجموعه داده رو برای ایجاد یک مجموعه جدید ترکیب میکنین. شما میتونین داده ها رو برای کشف روندها، الگوها، ویژگی ها و نقاط مورد علاقه خودتون در حین توصیف اونها با استفاده از ابزارهای تصویرسازی جستجو کنین.
هفتمین فیچر، تجزیه و تحلیل سلف سرویس (خویش خدمت) هست. یه پلتفرم قوی BI باید به همه افراد شرکت شما امکان این رو بده که بدون توجه به مهارت هاشون با داده ها درگیر بشن و تعامل داشته باشن و بینش و درک متفاوتی رو به دست بیارن. یک نرم افزار مناسب BI یه محیط امن و کنترل شده برای محافظت از داده ها ایجاد میکنه و تضمین میده که بدون به خطر افتادن چابکی و نوآوری، میشه یکپارچگی ایجاد کرد.
یکپارچه سازی داده ها، یکی دیگه از قابلیت های نرم افزار هوش تجاریه. اگه قوی ترین نرم افزار BI نتونه به منابع داده موجود وصل بشه، به معنای واقعی از کار می افته. یه پلتفرم تجزیه و تحلیل مناسب، میتونه شرایط رو برا اتصالات بومی بهینه شده جهت انجام تجزیه و تحلیل سریعتر، بدون در نظر گرفتن اینکه داده ها کجا قرار دارن، فراهم کنه. نرم افزار هوش تجاری شما اتصال با نرم افزارها و ابزارهای مختلف از جلمه سی آر ام، ERP، نرم افزارهای های تجارت الکترونیک، سیستم های ذخیره سازی فایل های ابری و غیره رو تسهیل میکنه.
قابلیت بعدی، تجزیه و تحلیل پیشی بینی هستش. شما برای اینکه در دنیای کسب و کار امروزه بتونین شاهد پیشرفت خودتون باشین، باید پیش بینی های دقیقی انجام بدین. قابلیت تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده از داده کاوی، یادگیری ماشین، آمار و هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل دادههای فعلی و تاریخی برای پیشبینی دقیق استفاده میکنه.
آخرین فیچری که میخوام دربارش صحبت کنم، امنیت خاص کاربره. شما فرض کنین که باید دسترسی کاربران خاصی رو به مجموعه خاصی از داده ها محدود کنین. در اینجا با استفاده ابزار BIیی که انتخاب کردین باید بتونید ویژگی ها و برنامه های هوش تجاری خودتون رو برای افراد یا گروه هایی از کاربران شخصی سازی کنین. بعضی از نرم افزارهای هوش تجاری هستن که منابع داده مخصوص کاربر ارائه میدن، به این صورت که در اون یه برنامه واحد بسته به اینکه چه کسی از اون استفاده میکنه، داده ها رو از منابع مختلف میگیره.
امیدوارم که همه مطالب رو گفته باشم و براتون مفید باشه. برای مطالعه بیشتر راجبه مقاله نرم افزار هوش تجاری، میتونین این مقاله رو هم بخونین:
https://codalin.ir/blog/business-intelligence-software