نرم افزار هوش تجاری (business intelligence) چیست؟

تعریف دقیق نرم افزار هوش تجاری یا همان BI

در این مقاله قصد داریم به توصیف نرم افزار هوش تجاری BI بپردازیم. از این جهت در ادامه مطلب به بررسی موضوعاتی نظیر: تعریف دقیق نرم افزار هوش تجاری و به طور مختصر BI، مزایایی که نرم افزار هوش تجاری برای سازمان ها و شرکت ها فراهم می کند، ویژگی هایی که یک نرم افزار هوش تجاری برای پیشرفت و رشد مشاغل ارائه می دهد و در نهایت حوزه هایی که نرم افزار هوش تجاری در آن بسیار ضروری و کاربردی می باشد، پرداخته ایم. امیدواریم با مطالعه این مقاله به درک دستی از نرم افزار هوش تجاری دست یابید و در نهایت بتوانید ابزار و‌ نرم افزار هوش‌ تجاری مناسب با کسب و کار خود را انتخاب کنید.

 

نرم افزار هوش تجاری (BI) چیست؟

نرم افزارهای هوش تجاری (business intelligence) مقادیر زیادی از داده های ساختار یافته و بدون ساختار را از سیستم های داخلی و خارجی جمع آوری، پردازش و تجزیه و تحلیل می کنند. منابع داده ممکن است شامل اسناد، تصاویر، ایمیل، فیلم ها، مجلات، کتاب ها، پست های رسانه های اجتماعی، فایل ها و موارد دیگر باشد. نرم افزار هوش تجاری این اطلاعات را از طریق جستجوها پیدا می کند، اینها می توانند داده ها را در قالب های کاربر پسند مانند گزارش ها، داشبوردها، جدول ها و نمودارها ارائه دهند. این نرم افزار می تواند عملکردهایی مانند داده کاوی، تجسم داده ها، مدیریت عملکرد، تجزیه و تحلیل، گزارش دهی، جستجوی متن، تجزیه و تحلیل پیش بینی ها و بسیاری دیگر را انجام دهند. در نتیجه، کارکنان می توانند از این اطلاعات برای تصمیم گیری بهتر بر اساس پیش بینی ها، روندهای بازار و شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) استفاده کنند.

 

هوش تجاری چه تعریفی دارد؟

هوش تجاری (BI) مجموعه‌ای از فرآیندهای فناوری برای جمع‌آوری، مدیریت و تجزیه و تحلیل داده‌های سازمانی به منظور دستیابی به بینش‌هایی است که موجب آگاه سازی استراتژی‌ها و عملکرد کسب‌وکار می شود. تحلیلگران هوش تجاری داده های خام را به یک درک معنادار تبدیل می کنند که می تواند تصمیم گیری استراتژیک را در یک سازمان هدایت کند. ابزارهای BI به کاربران تجاری امکان دسترسی به انواع مختلف داده‌ها - تاریخی و جاری، شخص ثالث و داخلی، و همچنین داده‌های نیمه ساختاریافته و داده‌های بدون ساختار مانند رسانه‌های اجتماعی را می‌دهند. کاربران می توانند این اطلاعات را تجزیه و تحلیل کنند تا بینشی در مورد نحوه عملکرد کسب و کار و کارهای بعدی که باید انجام دهد به دست آورند. سازمان‌ها می‌توانند از دانش به‌دست‌آمده از هوش تجاری و تجزیه و تحلیل داده‌ها برای بهبود تصمیم‌گیری‌های تجاری، شناسایی مشکلات یا مسائل، روندهای بازار و یافتن درآمد یا فرصت‌های تجاری جدید استفاده کنند.

 

 

نرم افزار هوش تجاری چه مزایایی دارد؟

نرم افزار هوش تجاری می تواند به کسب و کار شما کمک کند تا گام های هوشمندانه و چابکی را در جهت دستیابی به اهداف بزرگتر بردارد.

 

1. تصمیم گیری های مبتنی بر داده

داشتن داده‌های واقعی در مورد واکنش های مشتریان، مصرف کنندگان یا حتی کارکنان به ابتکارات شما باعث می شود که بتوانید موفقیت آنها را بسنجید، به روشی هوشمندانه پاسخ دهید و مشخص کنید که آیا ابتکارات مشابه آن به اهداف تجاری شما  کمک می‌کند یا خیر. به عنوان مثال، اگر داده ها نشان می دهد که از نظر تاریخی، فروش یک کالای خاص در طول یک ماه به خصوص افزایش می یابد و سپس در ماه دیگر کاهش می یابد، می توانید به طور استراتژیک به این نوسانات با پیشنهادات و تعدیل قیمت برای افزایش فروش یا درآمد پاسخ دهید.

 

2. بهبود تجربیات مشتری

با ردیابی KPIهای مربوط به رضایت یا موفقیت مشتری سازمان شما می تواند تجارب مشتری را بهبود بخشد. این نوع داده‌ها همان چیزی است که در سایت‌های تجارت الکترونیکی بزرگ دیده می شود. به این صورت که محصولات و خدماتی مشابه آنچه قبلا خریداری کرده‌ایم یا در حال بررسی آنها بوده‌ایم را توصیه می‌کنند. به این ترتیب، مزایای ابزارهای هوش تجاری می تواند برای شما مفید باشد، حتی اگر سازمان شما محصول یا خدماتی را بفروشد.

 

3. بهبود تجارب کارکنان

هیچ راز بزرگی برای رضایت کارکنان وجود ندارد. کارمندان می خواهند احساس کنند دیده و شنیده می شوند. از این رو یک راه عالی برای انجام این کار، استفاده از ابزارهای هدف گذاری به شما کمک خواهد کرد. شما حتی می توانید گزارش های خودکار را برای تیم خود ارسال کنید تا آنها را در تعامل و علاقمند نگه دارید. ارتباط مستقیمی بین مشارکت کارکنان و رضایت آنها وجود دارد و ابزارهای هوش تجاری می توانند به شما در تقویت این ارتباط کمک کنند!

 

4. ایجاد مزیت رقابتی

یکی از بهترین مزایای نرم افزار هوش تجاری، دسترسی به داده های تاریخی و رقبا است. تجزیه و تحلیل هر دوی این موارد به شما امکان می دهد برای پیش بینی های بازار آماده شوید، موانع ارائه خدمات یا محصول را تشخیص دهید و در صورت نیاز راه حل هایی را به بازار ارائه دهید. به طور مشابه، در مورد مشتریان نیز از تجربه کسب و کار خود برای شناسایی فعال الگوها یا روندها و ارائه خدمات به مشتریان خود قبل از اینکه حتی بدانند به آن نیاز دارند، استفاده کنید.

 

5. بهبود بهره وری در سطوح مختلف

اغلب نرم افزارهای هوش تجاری قابلیت های گزارش دهی قوی با اتوماسیون را  ارائه می دهند و این معیاری برای صرفه جویی در زمان برای هر عضو تیمی است که نیاز به گزارش دارد. علاوه بر این، توانایی اشتراک گذاری داشبوردها با تیم ها یا افراد به این معنی است که همه می توانند در راستای اهداف و مقاصد باشند. این نوع شفافیت در تیم ها می تواند بهره وری را افزایش دهد زیرا همه اعضای تیم می توانند پیشرفت را بسنجند و در بردها سهیم شوند.

 

6. دسترسی به داده های متمرکز

شرکت ها داده ها را از پایگاه های اطلاعاتی متعدد، پورتال ها، سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، سیستم های برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) و… جمع آوری می کنند. برای درک همه چیز، به نرم افزار هوش تجاری نیاز دارید تا داده ها را با هم ترکیب کنید و انواع خاصی از نماها (مسائل، گرایش ها، تجزیه و تحلیل) را بر اساس جستجوهای خود یا آنچه می خواهید بدانید ارائه دهید.

 

7. رسیدن به خودکفایی

داده ها دیگر فقط به تیم فناوری اطلاعات شرکت شما تعلق ندارند. اکنون، هر کارمندی بدون تخصص فنی، حتی کارآموزان، می توانند به داده های لازم برای تیم های مربوطه خود دسترسی داشته باشند و آن ها را تجزیه و تحلیل کنند. آنها می‌توانند گزارش‌هایی در مورد فروش تمام لوازم الکترونیکی در سال 2020 تهیه کنند یا سوابق بیماران را برای شناسایی تعداد موارد COVID-19 در سال 2022 متصور شوند.

 

8. بهبود در پیش بینی وضعیت

با دسترسی به داده های زیادی از گذشته و حال، کارمندان می توانند تصمیماتی مبتنی بر شواهد بگیرند. تجزیه و تحلیل و پیش‌بینی های تعیین کننده، کاربران را قادر می‌سازد تا بینش‌هایی را بر اساس سابقه عملکرد محصول یا خدمات ایجاد کنند. اگر شرایط کسب‌وکار تغییر کند، ابزارهای هوشمند می‌توانند به‌طور خودکار ناهنجاری‌ها را شناسایی کنند و شما می‌توانید به هنگام بروز اختلالات، نسبت به آن واکنش نشان دهید.

 

9. دستیابی به گزارش‌های خودکار

بسیاری از نرم افزارهای هوش تجاری به‌جای وارد کردن دستی داده‌ها در شیت های اکسل یا جابه‌جایی بین ابزارهای مختلف، خودکار می‌شوند. اگر به گزارشی از یک محصول در یک دوره زمانی خاص نیاز دارید، نرم افزار هوش تجاری آن را برای شما ایجاد می کند. اگر این اطلاعات برای شما مهم اند و می‌خواهید آن را به یک ارائه (presentation) اضافه کنید، می‌توانید تصویرسازی های تعاملی ایجاد کنید و هر جدول یا نموداری را که ممکن است نیاز داشته باشید دانلود کنید.

 

10. کاهش هزینه های کسب و کار

نرم افزار هوش تجاری می تواند کارهای زیادی انجام دهد، از تجزیه و تحلیل رفتار مصرف کننده و پیش بینی فروش گرفته تا نظارت بر فرآیندها به صورت در لحظه و آنی. از این طریق فرآیندهای تجزیه و تحلیل، برنامه ریزی و گزارش دهی بسیار کارآمدتر و دقیق تر از همیشه می شوند. در واقع، بیش از 50 درصد از کاربران نرم افزار هوش تجاری گزارش دادند که این مزایا به کاهش هزینه ها و افزایش درآمد کمک می کند.


 

نرم افزار هوش تجاری چه امکانات و ویژگی هایی دارد؟

تا به اینجا در رابطه با چیستی نرم افزار هوش تجاری و مزایایی که دارد بحث کرده‌ایم. در ادامه مطالب نیز قصد داریم‌ به بررسی ویژگی هایی که در یک نرم افزار هوش تجاری مورد نیاز کسب و کارها واقع می شود بپردازیم.

 

1. تصویرسازی داده ها

چه راهی برای تفسیر داده‌ها بهتر از دیدن آنها در قالب تصویری است؟ تصویر سازی داده ها یکی از قدرتمندترین ویژگی های نرم افزار هوش تجاری است. این به کاربران امکان می دهد الگوها و روندهایی را ببینند که در غیر این صورت نمی توانند ببینند. نرم افزار هوش تجاری به شما این امکان را می دهند که تصاویر مختلفی مانند جدول ها، نمودارها و نقشه های حرارتی ایجاد کنید. همچنین راه‌های مختلفی برای سفارشی‌سازی این تصاویر با توجه به نیازهای شما وجود دارد.

 

2. کشف داده ها

کشف داده ها قابلیتی است که به کاربران اجازه می دهد بدون نیاز به نوشتن کد، داده ها را کاوش کنند. این یک راه عالی برای یافتن سریع بینش هایی است که در غیر این صورت ممکن است پیدا نکرده باشید.

 

3. داده کاوی

داده کاوی فرآیند استخراج اطلاعات ارزشمند از مجموعه داده های بزرگ است. این کار را می توان به صورت دستی یا با کمک الگوریتم های یادگیری ماشین (machine learning) انجام داد. نرم افزار هوش تجاری که قابلیت های داده کاوی را ارائه می دهد می تواند به شما کمک کند روندها و الگوهای پنهان را در داده های خود پیدا کنید. این مورد به شما کمک می کند تا بتوانید در هنگام تلاش برای تصمیم گیری بهتر در مورد کسب و کارتان بسیار مفید واقع شوید.

 

4. گزارش های Ad-hoc

گزارش Ad-hoc قابلیتی است که به کاربران امکان می دهد گزارش های سفارشی را در لحظه ایجاد کنند. این با گزارش گیری سنتی متفاوت است، که معمولا شامل گزارش های از پیش تعریف شده ای است که بر اساس یک برنامه اجرا می شوند. با گزارش‌دهی موقت، می‌توانید به سرعت گزارش‌هایی را براساس هر مجموعه داده‌ای که دارید ایجاد کنید. این می تواند بسیار مفید باشد زمانی که شما نیاز به پاسخ سریع به یک سوال دارید.

 

5. انبار داده ها

انبار داده فرآیند ذخیره و سازماندهی داده های متفاوت در یک مکان مرکزی است. این به کاربران اجازه می دهد تا به راحتی به داده ها دسترسی داشته باشند و یک منبع حقیقی واحد برای سازمان فراهم می کند. یک انبار داده می تواند برای ذخیره داده های تاریخی، داده های جاری یا هر دو مورد استفاده قرار گیرد. این می تواند برای سازمان هایی که نیاز به پیگیری روندهای بلند مدت دارند بسیار مفید باشد.

 

6. تجزیه و تحلیل پیش بینی

تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده فرآیند استفاده از داده های گذشته برای پیش بینی نتایج آینده است. این را می توان با کمک الگوریتم های یادگیری ماشین انجام داد. نرم افزار هوش تجاری هنگامی که قابلیت های تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده را ارائه می دهد می تواند به شما در تصمیم گیری بهتر در مورد کسب و کارتان کمک کند. برای مثال، می‌توانید از تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده برای پیش‌بینی ریزش مشتری یا پیش‌بینی فروش آینده استفاده کنید.

 

7. داده های بلادرنگ

داده های بلادرنگ داده هایی هستند که دائما به روز می شوند. این بدان معنی است که شما می توانید بینش فعلی خود در مورد آنچه در کسب و کار شما اتفاق می افتد را به دست آورید. نرم افزار هوش تجاری با ارائه این قابلیت می‌تواند برای سازمان‌هایی که نیاز به تصمیم‌گیری سریع دارند بسیار مفید باشند. برای مثال، اگر در حال اجرای یک کمپین بازاریابی هستید، باید بتوانید عملکرد آن را در آن لحظه مشاهده کنید تا بتوانید تغییرات لازم را بر اساس آن اعمال کنید.

 

8. قابلیت همکاری

همکاری فرآیند کار با یکدیگر برای رسیدن به یک هدف مشترک است. نرم افزار هوش تجاری با این قابلیت می‌تواند به تیم‌ها کمک کند تا به طور موثرتری با هم کار کنند. به عنوان مثال، برخی از نرم افزار های هوش تجاری قابلیت چت را ارائه می‌کنند که به اعضای تیم اجازه می‌دهد به صورت در لحظه و آنی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. سایر نرم افزار های هوش تجاری نیز ویژگی هایی را ارائه می دهند که به اعضای تیم اجازه می دهد داده ها را به اشتراک بگذارند و روی پروژه ها با هم کار کنند.

 

9. سازگاری با دستگاه تلفن همراه

نرم افزار هوش تجاری با ارائه قابلیت‌های سازگاری با دستگاه تلفن همراه می‌تواند برای سازمان‌هایی که نیاز به تصمیم‌گیری در هر شرایطی دارند بسیار مفید باشند. به عنوان مثال، اگر مدیر فروش هستید، باید بتوانید از طریق تلفن خود به داده های فروش خود دسترسی داشته باشید تا بتوانید در زمانی که دور از میز  و محل کار خود هستید تصمیم بگیرید.

 

10. قابلیت مقیاس پذیری

مقیاس پذیری توانایی یک سیستم برای مدیریت افزایش حجم کاری است. نرم افزار هوش تجاری، مقیاس پذیر است بنابراین می تواند همگام با سازمان شما رشد کند. این ویژگی مهمی است که اگر پیش بینی می کنید سازمان شما در آینده رشد خواهد کرد باید آن را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، اگر یک استارت آپ هستید، باید مطمئن شوید که نرم افزار هوش تجاری شما می تواند با اضافه کردن کاربران و مجموعه داده های بیشتری مقیاس پذیر شود.

 

نرم افزار هوش تحاری چه مزایایی داراد؟

 

نرم افزار هوش تجاری در چه حوزه هایی استفاده می شود؟

هوش تجاری تقریبا در هر صنعتی برای چندین عملکرد ارزش می‌افزاید. این حوزه شامل موارد زیر می شود.

 

  • خدمات مشتری: با اطلاعات مشتری و جزئیات محصول در دسترس از طریق یک منبع داده یکپارچه، نمایندگان خدمات مشتری می توانند به سرعت به سوالات مشتری پاسخ دهند یا شروع به حل نگرانی ها و مشکلات مشتری کنند.

 

  • مالی و بانکداری: شرکت های مالی می توانند با استفاده از نرم افزار هوش تجاری سلامت سازمانی و خطرات فعلی را تعیین کنند و با مشاهده ترکیبی از تاریخچه مشتری و شرایط بازار، موفقیت های آینده را پیش بینی کنند. داده ها را می توان شاخه به شاخه با یک رابط واحد بررسی کرد تا فرصت هایی برای بهبود یا سرمایه گذاری بیشتر شناسایی شود.

 

  • مراقبت های بهداشتی: بیماران می توانند بدون پرسیدن سوالات وقت گیر از کارکنان یا پرسنل پزشکی، به سرعت پاسخ بسیاری از سوالات مبرم مراقبت های بهداشتی را دریافت کنند. با نرم افزار هوش تجاری ردیابی عملیات داخلی، از جمله موجودی ها، به صورت دقیقه به دقیقه آسان تر است.

 

  • خرده‌فروشی: خرده‌فروشان می‌توانند با مقایسه عملکرد و معیارها در فروشگاه‌ها، کانال‌ها و مناطق، صرفه‌جویی در هزینه را افزایش دهند. و با قابل مشاهده بودن فرآیند خسارت، بیمه‌ کنندگان می‌توانند ببینند که در کجا اهداف خدماتی را از دست داده‌اند و از آن اطلاعات برای بهبود نتایج استفاده کنند.

 

  • فروش و بازاریابی: با یکسان سازی داده ها در مورد تبلیغات، قیمت گذاری، فروش، اقدامات مشتری و شرایط بازار، بازاریابان و تیم های فروش بهتر می توانند تبلیغات و کمپین های آینده را برنامه ریزی کنند. هدف گذاری یا تقسیم بندی دقیق می تواند به افزایش فروش کمک کند.

 

  • امنیت و انطباق: داده های متمرکز و داشبورد یکپارچه می تواند دقت را بهبود بخشد و به تعیین دلایل اصلی مشکلات امنیتی کمک کند. سهولت انطباق با مقررات را می توان با یک سیستم واحد برای جمع آوری داده های گزارشی ساده میسر کرد.

 

  • تجزیه و تحلیل آماری: نرم افزار هوش تجاری کمک می کند تا با استفاده از تجزیه و تحلیل توصیفی، سازمان‌ها بتوانند آمارها را بررسی کنند و روندهای جدید را مورد شناسایی قراردهند و در نهایت دلیل توسعه آن روندها را کشف کنند.


 

جمع بندی مقاله نرم افزار هوش تجاری BI


نرم افزارهای هوش تجاری مقادیر زیادی از داده های ساختار یافته و بدون ساختار را از سیستم های داخلی و خارجی جمع آوری، پردازش و تجزیه و تحلیل می کنند. با استفاده از این نرم افزار انجام اموری نظیر: تصمیم گیری های مبتنی بر داده، بهبود تجربیات مشتری، بهبود تجارب کارکنان، ایجاد مزیت رقابتی، بهبود بهره وری در سطوح مختلف، دسترسی به داده های متمرکز، رسیدن به خودکفایی، بهبود در پیش بینی وضعیت، دستیابی به گزارش‌های خودکار و کاهش هزینه های کسب و کار برای سازمان و یا شرکت شما مقدور می شود. هوش تجاری قابلیت ها و امکاناتی ضروری و مهمی را به هر کسب و کار ارائه می دهد تا از این طریق بتوانند بدون نیاز به نوشتن کد، داده‌ کاوی کنند و به بینش هایی دست پیدا کنند که تا به حال در دسترس نبوده‌اند. این ابزار در حوزه های مختلفی کاربرد دارد، این حوزه ها می توانند شامل: خدمات مشتری، مالی و بانکداری، مراقبت های بهداشتی و… شود.


 

در این مقاله با توجه به اهمیت نرم افزار بازاریابی ایمیلی برای هر نوع کسب و کاری، به ارائه تعاریف و مزایای کلیدی آن پرداختیم. از این رو برای تهیه نرم افزار اختصاصی موردنیاز کسب و کار و سازمان خود می توانید به وبسایت کدالین مراجعه کنید و چنانچه در این مورد سوالی دارید با ما در ارتباط باشید. خوشحال می شویم نظرات و دیدگاه های خود را با ما به اشتراک بگذارید.



 

The best business intelligence (BI) software

Business Intelligence Tools | Microsoft Power BI

Business intelligence: A complete overview | Tableau






 

برچسب ها

نظرات (0)

کیفیت محتوا

ملیکا عروجی

مدیر 2024/08/04
امتیاز 5/5 تعداد نظرات 0

موضوعات مرتبط

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

این پست را با دیگران به اشتراک بگذارید