نرم افزار بازاریابی ایمیلی (Email Marketing) چیست؟

تعریف دقیق نرم افزار بازاریابی ایمیلی

در این مقاله قصد داریم در رابطه با موضوع نرم افزار بازاریابی ایمیلی یا همان ایمیل مارکتینگ مواردی را نظیر: تعریف دقیق نرم افزار  بازاریابی ایمیلی، مزیت های این ابزار، دلایل اهمیت آن، انواع نرم افزارهای ایمیل مارکتینگ و امکاناتی که یک نرم افزار بازاریابی ایمیلی خوب دارد را بررسی کنیم. با مطالعه این محتوا شما می توانید به درک درستی از ماهیت نرم افزار بازاریابی ایمیلی برسید. این ابزار به طور کلی به شما امکان می دهد کمپین های بازاریابی ایمیلی را برنامه ریزی، اجرا و نظارت کنید. در آخر امیدواریم با مطالعه این بلاگ بتوانید با قابلیت های نرم افزار بازاریابی ایمیلی آشنا شوید و ابزار مناسب سازمان و یا شرکت خود را انتخاب کنید.

 

نرم افزار بازاریابی ایمیلی چیست؟

نرم افزار بازاریابی ایمیلی برنامه‌ای است که به شما امکان می دهد کمپین های بازاریابی ایمیلی را برنامه ریزی، اجرا و نظارت کنید. آنها اغلب همراه با سازندگان ایمیل، قابلیت زمان بندی ایمیل و ابزارهای اتوماسیون کمپین ارائه می شوند تا به شما در ساده سازی عملیات کمک کنند. علاوه بر این، گزارش‌ها و تحلیل‌هایی را در اختیار بازاریابان قرار می‌دهند که به آنها امکان می‌دهد معیارهای کلیدی را اندازه‌گیری و استراتژی‌های خود را به‌طور دقیق تنظیم کنند. 

هدف از بازاریابی ایمیلی فراتر از ارائه یک پیشنهاد است. ایمیل مارکتینگ، وفاداری مشتری را ایجاد می‌کند، منجر به رشد می‌شود و فروش مستقیم را افزایش می‌دهد، از این رو هر بار که گیرنده روی ایمیل شما کلیک می‌کند، صرفا هدف آگاهی از برند را دنبال نمی کند. ارسال ایمیل های انبوه شامل فرآیندهای وقت گیر است که اعم از تهیه لیست، تفکیک آن به زیر گروه ها، ارسال ایمیل های واقعی و ایجاد گزارش های بازخورد می باشد. نرم افزار بازاریابی ایمیلی این موارد را برطرف می کند و بسیاری از گردش کارهای دستی را خودکار می کند. علاوه بر این، به شما کمک می‌کند کمپین‌های آزمایشی را تقسیم کنید و بازگشت سرمایه را با معیارهای واضح‌تری اندازه‌گیری کنید. از این طریق شما می توانید کمپین را به یکباره برای نتیجه بهتر تغییر دهید. اگر در تلاش‌های بازاریابی ایمیلی خود از نرم‌افزار استفاده نمی‌کنید، پتانسیل کامل کمپین خود را تضعیف می‌کنید. 

 

بازاریابی ایمیلی چیست؟

بازاریابی ایمیلی به زمانی اشاره دارد که یک کسب و کار از ایمیل برای برقراری ارتباط و تعامل با پایگاه مشتریان خود استفاده می کند. این یک شکل از بازاریابی مستقیم است که برای اطلاع رسانی به مشتریان، افزایش آگاهی از برند و تبلیغ محصولات و خدمات خاص استفاده می شود. انواع مختلفی از ایمیل های بازاریابی وجود دارد که می توانید آنها را در استراتژی بازاریابی ایمیلی خود بگنجانید. برخی از انواع رایج ایمیل عبارتند از:

ایمیل های خوش آمد گویی

خبرنامه های ایمیلی

ایمیل های تبلیغاتی

ایمیل های تراکنش، مانند ایمیل های تایید یا اعلامیه های بازنشانی رمز عبور

ایمیل های بازخورد یا نظرسنجی

ایمیل های تولد یا سالگرد عضویت مشتری

 

بازاریابی ایمیلی چه مزایایی دارد؟

بازاریابی ایمیلی یکی از قدرتمندترین و موثرترین استراتژی های دیجیتال مارکتینگ است. در اینجا برخی از مزایای اصلی آن را بررسی خواهیم کرد:

 

مقرون به صرفه

بازاریابی ایمیلی روشی مقرون به صرفه برای دستیابی به یک پایگاه مشتری بزرگ در مقایسه با سایر اشکال بازاریابی دیجیتال مانند تبلیغات پولی و رسانه های اجتماعی است. برخلاف تبلیغات پولی، شما مجبور نیستید برای به اشتراک گذاشتن تبلیغات خود به طور مداوم پول بپردازید یا برای دستیابی به همان مشتریان بالقوه مجددا هزینه کنید.

 

نتایج قابل اندازه گیری

بازاریابی ایمیلی به شما امکان ردیابی اینکه مشتریان به چه چیزی پاسخ می دهند و به چه چیزی پاسخ نمی دهند را می دهد. از این طریق شما می توانید استراتژی کلی خود را بر اساس این اطلاعات بهبود بخشید. همچنین می توانید از این داده ها برای تقسیم بندی مخاطبان خود بر اساس علایق و تعاملات خاص استفاده کنید. به عنوان مثال، مشتریانی که هر ایمیلی را که ارسال می کنید باز می کنند، نسبت به مشتریانی که فقط هر چند ماه یکبار ایمیل های شما را باز می کنند، تمایل بیشتری به دریافت ایمیل دارند.

 

افزایش آگاهی از برند

بازاریابی ایمیلی، یک مکالمه مداوم بین شما و مشتریانتان را حفظ می کند. برای مشتریان آسان است که به صورت آنلاین با شرکتی که دوست دارند برخورد کنند، فقط مرورگر را ببندند و دیگر هرگز با آن برند روبرو نشوند. اما با بازاریابی ایمیلی، می‌توانید گفتگو را فراتر از آن بازدید یک‌باره ادامه دهید، برای مخاطبان خود شرایطی را فراهم کنید تا بتوانند برند شما را در طول زمان بشناسند و آگاهی و اعتمادی از برند شما به دست بیاورند زیرا همه اینها در نهایت منجر به فروش می‌شوند.

 

امکان مالکیت لیست مخاطبین شما

با انواع دیگر بازاریابی دیجیتال، مانند بازاریابی رسانه های اجتماعی و تبلیغات پولی، شما در معرض تغییرات در پلتفرم ها و الگوریتم هستید. کسب و کار شما ممکن است یک ماه در یک پلتفرم رسانه اجتماعی مورد توجه زیادی قرار گیرد، فقط برای اینکه الگوریتم در ماه آینده تغییر کند و تعامل شما کاهش یابد. از آنجایی که مخاطب خاصی را جذب نمی‌کنید، نمی‌توانید با افرادی که قبلا با برند شما در تعامل بودند در تماس باشید. پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی نیز با گذشت زمان از نظر محبوبیت تغییر می‌کنند، که به معنای سرمایه‌گذاری برای ایجاد مخاطب جدید با هر پلتفرم است. با بازاریابی ایمیلی، می‌دانید که می‌توانید بدون در نظر گرفتن هرگونه تغییری که در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی و سایر اشکال تبلیغات دیجیتال رخ می‌دهد، به مخاطبان خود دسترسی پیدا کنید.

 

چرا باید از نرم افزار بازاریابی ایمیلی استفاده کنیم؟

بیایید به مزایای نرم افزار ایمیل مارکتینگ بپردازیم. نرم افزار بازاریابی ایمیلی روشی مقرون به صرفه برای برقراری ارتباط با پایگاه مشتریان شما است، چه برای ارائه محتوای ارزشمند، تبلیغ محصول خود و یا اعلام پیشنهادها یا معاملات جدید باشد. کل فرآیند مدیریت کمپین های ایمیل می تواند خسته کننده باشد، اما نرم افزار بازاریابی ایمیلی به این مشکلات می پردازد.

 

اتوماسیون ایمیل کارآمد

تصور کنید که از طریق نرم افزار بازاریابی ایمیلی می توانید در یک جلسه 1000 ایمیل ارسال کنید. در واقع شما زمان زیادی را برای مرتب سازی آدرس ها، جایگذاری پیام و ارسال ایمیل به صورت دستی تلف خواهید کرد. اما پس از تنظیم دقیق پیام، نرم‌افزار بازاریابی ایمیلی می‌تواند کل فرآیند کمپین، از مرتب‌سازی گیرندگان در گروه‌ها گرفته تا زمان‌بندی ایمیل‌ها و تولید گزارش‌های بازخورد را خودکار کند.

 

مقرون به صرفه بودن گسترش دسترسی به بازار

تا زمانی که یک لیست پستی قوی ایجاد کرده باشید، نرم افزار بازاریابی ایمیلی امکان دستیابی به بازار هدف را با هزینه های بسیار کمتری نسبت به رسانه های سنتی مانند تلویزیون، روزنامه و رادیو فراهم می کند. علاوه بر این، مخاطبان بیشتری مورد هدف قرار می‌گیرند و به شما اجازه می‌دهند با استفاده از انتخاب‌ها یا دنبال کردن یک استراتژی بازاریابی، فهرستی را ایجاد کنید.

 

معیارهای دقیق تر

شاید هیچ کدام از معیارها نتوانند تجزیه و تحلیل های دقیق تری را پس از کمپین‌های تبلیغاتی به اندازه نرم افزار بازاریابی ایمیلی ارائه دهند. نرم افزار ایمیل مارکتینگ می‌تواند معیارهای کلیدی مانند نرخ کلیک، پیام‌های ارسال‌شده و سطوح تعامل را ایجاد کند. در نتیجه با یک گزارش بازخورد دقیق، می‌توانید به طور دقیق نسبت هزینه به سود را محاسبه و بودجه هر کمپین را حساب کنید.

از آنجایی که نرم افزار ایمیل مارکتینگ راه اندازی مجموعه های مختلف کمپین را آسان می کند، شما همیشه با پایگاه مشتریان خود در تماس هستید. شما می توانید محتوایی را ارائه دهید که با علاقه گیرنده مطابقت داشته باشد، معاملاتی را برای تشویق مجدد به خریدها ارائه دهید، یا به سادگی مشتریان را در جریان آخرین پیشنهادات یا محصولات خود بگذارید. نرم افزار بازاریابی ایمیلی یک ارتباط مستقیم با مشتریان است تا بتوانید وفاداری، علاقه و احتمالا خریدهای بیشتری را به دست بیاورید. به همین ترتیب، آنها ممکن است ایمیل شما را برای خانواده و دوستان خود ارسال کنند، در نتیجه دامنه بازار شما را وسیع تر می شود.

 

کسب درآمد بهتر از تیکت ها

شما می توانید شکایات ارسال شده مشتریان را به عنوان مخاطبین اضافی در لیست پستی خود جمع آوری کنید. تا زمانی که مشکل حل شود و مشتری راضی باشد، گنجاندن او در یک کمپین ایمیلی ممکن است باعث فروش بیشتر شود. این فرآیند در CRM بسیار رایج است، اما اگر شما فاقد آن سیستم هستید، نرم افزار بازاریابی ایمیلی گزینه خوبی است.
 

بازگشت سرمایه قابل اندازه گیری

نرم افزار بازاریابی ایمیلی مسئولیت پذیری را در کمپین های شما ارتقا می دهد. می‌توانید معیارهای هر کمپین را تا جزئیاتی مانند نرخ باز کردن، نرخ کلیک و سطح تعامل دنبال کنید. در حالی که باعث ایجاد آگاهی از برند می شود، درآمدهای فوری نیز ایجاد می کند.

 

کاهش خطرات

از آنجایی که کمپین ها تا جزییات قابل اندازه گیری هستند، می توانید بهترین روش را در میان مجموعه ای از کمپین های ایمیلی مرتب کنید. نرم افزار بازاریابی ایمیلی دارای یک ابزار تست A/B است که معیارهای کلیدی را در بین کمپین های مختلف نشان می دهد.

 

چند نوع نرم افزار بازاریابی ایمیلی وجود دارد؟

نرم‌افزارهای بازاریابی ایمیلی بسیار متنوع هستند، اما با چند تغییر جزئی تقریبا یکسان به نظر می‌رسند. بهترین راه برای دسته بندی آنها، گروه بندی نرم افزارها بر اساس نحوه استفاده از آنهاست.

 

فروش مستقیم

این نرم افزار رایج ترین نرم افزار بازاریابی ایمیلی است که برای تبلیغ یک پیشنهاد ایمیل ارسال می کند. و معمولا شامل یک کاتالوگ محصول است. در این حالت ایمیل ها می توانند به لیست پستی شما یا لیست خریداری شده ارسال شوند.

 

خبرنامه

نرم افزار بازاریابی ایمیلی نیز به عنوان یک ابزار ارتباطی عمل می کند. شما برای ارائه محتوای باکیفیت مانند مقاله ها، راهنماها، نکات و اعلامیه هایی که با ارزش محصول شما و علایق مشتریانتان همسو هستند، می توانید خبرنامه را ارسال کنید.

 

ایمیل های معاملاتی

این شامل یک مرحله انتخاب کردن است که در آن مشتریان موافقت می کنند که به لیست پستی شما اضافه شوند. در اینجا یک انگیزه لازم است تا مشتریان را تشویق کند تا با شما تماس بگیرند. چند نمونه عبارتند از ایمیل های تایید سفارش و درخواست های بازنشانی رمز عبور. از آنجایی که مشتریان شرکت کردند، نرخ باز شدن ایمیل‌های تراکنشی به طور قابل‌توجهی بیشتر از خبرنامه‌ها است (51٪ در مقابل 36٪). در این راستا نرم افزار ایمیل مارکتینگ به یک ابزار اداری تبدیل می شود. با این حال، هنوز هم یک ابزار بازاریابی است، زیرا شما فرصتی دارید که پیام‌های پیش فروش را به طور حساب شده ای در یک ایمیل بگنجانید.

 

پاسخگوی خودکار

این نوع نرم افزار به شما کمک می کند تا ایمیل های چند سطحی را بر اساس بازخورد گیرنده ارسال کنید. نرم افزار بازاریابی ایمیلی ابزارهایی را ارائه می دهد تا شما بتوانید ایمیل اصلی خود را در مسیرهای مختلف قرار دهید. یک مسیر می تواند منجر به پرورش سرنخ شود، در حالی که مسیری دیگر به سبد خرید شما می رسد. از پاسخگوی خودکار می‌توان برای ارسال پیام‌های خوش‌آمدگویی و تشکر استفاده کرد. بسیاری از مشتریان زمانی را دوست دارند که برای قدردانی از تعامل آنها وقت بگذارید. اساسا، نرم افزار بازاریابی ایمیلی از پاسخگویی خودکار به عنوان ابزار تولید سرنخ استفاده می کند.

 

نرم افزار بازاریابی ایمیلی چه امکاناتی دارد؟

 

نرم افزار بازاریابی ایمیلی چه امکاناتی دارد؟

هر نرم افزاری که پیدا می کنید از نظر ویژگی ها چیز جدیدی ارائه می دهد. از این رو دانستن اینکه با استفاده از یک نرم افزار به چه امکاناتی دست پیدا می کنید، خوب است. به همین خاطر در ادامه به بررسی امکانات نرم افزار بازاریابی ایمیلی پرداخته ایم.

 

سهولت در استفاده

حتی اگر نرم افزاری با ویژگی های متعدد دارید، ممکن است همچنان با عملکردهای استاندارد یک کمپین بازاریابی ایمیلی مشکل داشته باشید. سهولت در استفاده مهم ترین چیزی است که باید به دنبال آن باشید، زیرا گاهی اوقات ویژگی های بیشتر به معنای کاربری پیچیده است. از سوی دیگر، رابط های کاربر پسند ایجاد، مدیریت و تجزیه و تحلیل کمپین ها را ساده می کند. وقتی نرم افزاری با طراحی بصری ساده انتخاب می کنید، به ساده سازی فرایند یادگیری و افزایش بهره وری یاری می رسانید.

 

قابلیت های شخصی سازی

این قابلیت شخصی‌سازی است که بازاریابی ایمیلی را به موثرترین کانال فروش امروزی تبدیل می‌کند. با این حال، شخصی سازی فراتر از افزودن نام مخاطب در کنار سلام است. همچنین می توانید محتوا را بر اساس ترجیحات و رفتار مخاطب تنظیم کنید. وقتی محتوای خود را شخصی سازی می کنید، می توانید بیشتر با مخاطبان خود درگیر شوید. تعاملات معتبر و سفارشی منجر به تعامل و وفاداری بالاتر می شود. شخصی سازی فقط یک روند نیست. این یک حرکت استراتژیک برای رقابتی ماندن و ایجاد روابط پایدار با مشتری است.

 

امکان زمان بندی ایمیل ها

اغلب، مهم نیست که چه می گویید، بلکه چگونگی و زمان بیان آن مهم است. مخاطبان شما بیشتر متوجه می شوند که پیام شما در "زمان مناسب" ظاهر می شود. انتخاب ویژگی زمان بندی به شما این امکان را می دهد که ایمیل های خود را در بهینه ترین زمان ارسال کنید. زمان‌بندی کارایی کمپین ایمیل شما را نیز افزایش می‌دهد. با برنامه ریزی ایمیل خود به جای پیگیری دستی زمان و ارسال آن، منابع ذهنی را برای سایر جنبه های کمپین خود آزاد می کنید.

 

بیشتر بخوانید: نرم افزار بازاریابی پیامکی(SMS marketing) چیست؟

 

دسترسی آسان به معیارها

همه اهمیت معیارها در بازاریابی ایمیلی را می دانند. معیارها به شما می گویند که آیا کاری که انجام می دهید کارآمد است یا خیر. در اینجا، تمرکز بر انتخاب نرم افزاری است که دسترسی آسان به معیارها را بدون نیاز به تجزیه انبوه داده ها ارائه می دهد. همه پلتفرم‌ها معیارهایی را به شما می‌دهند، اما کلید معیارها خواندن و درک آسان آنهاست. در غیر این صورت، داده‌های متریک می‌توانند شما را غرق کنند و بر خلاف تلاش‌های بازاریابی ایمیلی شما عمل کنند.

 

ادغام ساده با ابزارهای دیگر

آخرین ویژگی که در نرم افزار ایمیل مارکتینگ خوب ضروری است، ادغام آسان با سایر نرم افزار هایی است که بیشتر استفاده می کنید. هم بازاریابان و هم صاحبان مشاغل نرم افزار های مورد علاقه خود را برای حداکثر بهره وری خود استفاده می کنند. زمانی که نرم افزار ایمیل مارکتینگ شما به طور یکپارچه با سایر پلتفرم‌ها ادغام می‌شود، فرایندی منسجم و خوب را دریافت می‌کنید. در غیر این صورت، گردش کار سختی خواهید داشت که مانع بهره وری می شود.



 

جمع بندی از نرم افزار بازاریابی ایمیلی


نرم افزار بازاریابی ایمیلی برنامه‌ای است که به شما امکان می دهد کمپین های بازاریابی ایمیلی را برنامه ریزی، اجرا و نظارت کنید. هدف از بازاریابی ایمیلی فراتر از ارائه یک پیشنهاد است. ایمیل مارکتینگ وفاداری مشتری را ایجاد می‌کند، منجر به رشد می‌شود و فروش مستقیم را افزایش می‌دهد، از این رو هر بار که گیرنده روی ایمیل شما کلیک می‌کند، صرفا هدف آگاهی از برند را دنبال نمی کند. به دلایل مهمی همچون  اتوماسیون ایمیل کارآمد، مقرون به صرفه بودن گسترش دسترسی به بازار از طریق بازاریابی ایمیلی، معیارهای دقیق تر، افزایش وفاداری مشتری، کسب درآمد بهتر از تیکت ها، بازگشت سرمایه قابل اندازه گیری و کاهش خطرات می بایست از نرم افزار ایمیل مارکتینگ استفاده کرد. این ابزار با وجود تنوعی که دارد، با تغییرات جزئی می تواند با همه نوع خود یکسان شود. اما با این وجود انواع نرم افزار بازاریابی ایمیلی شامل فروش مستقیم، خبرنامه، ایمیل های معاملاتی و پاسخگوی خودکار می شود. امکاناتی که برای یک نرم افزار بازاریابی ایمیلی ضروری است نیز عبارتند از سهولت در استفاده، قابلیت های شخصی سازی، امکان زمان بندی ایمیل ها، دسترسی آسان به معیارها و ادغام ساده با ابزارهای دیگر.


 

در این مقاله با توجه به اهمیت نرم افزار بازاریابی ایمیلی برای هر نوع کسب و کاری، به ارائه تعاریف و مزایای کلیدی آن پرداختیم. از این رو برای تهیه نرم افزار اختصاصی موردنیاز کسب و کار و سازمان خود می توانید به وبسایت کدالین مراجعه کنید و چنانچه در این مورد سوالی دارید با ما در ارتباط باشید. خوشحال می شویم نظرات و دیدگاه های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

Email Marketing Software Features

Definition of Email Marketing Tool - Gartner Glossary


 

 

برچسب ها

نظرات (1)

کیفیت محتوا
الهه اصفهانی کاربر
2024/08/05 | 16:12

این نرم افزار بازاریابی ایمیلی خودش داخلش ایمیل های از پیش تعریف شده داره یا حتما خودمون باید ایمیل مشتریانمون رو وارد کنیم؟

ملیکا عروجی

مدیر 2024/07/28
امتیاز 5/5 تعداد نظرات 1

موضوعات مرتبط

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

این پست را با دیگران به اشتراک بگذارید