انواع نرم افزار حسابداری شامل چه مواردی می شود؟

بررسی انواع نرم افزار حسابداری

در این مقاله سعی کردیم تعریف دقیقی از نرم افزار حسابداری ارائه دهیم و انواع آن را بررسی کنیم. نرم افزار حسابداری در ساده سازی عملکردهای حسابداری کسب و کار شما در هر مقیاس و اندازه ای کمک می کند. از این رو اگر تصمیم به استفاده از یک نرم افزار حسابداری دارید، می توانید با مطالعه این مقاله و آشنا شدن با انواع نرم افزارهای حسابداری که شامل؛ سیستم های صدور صورتحساب، نرم افزار حسابداری تجاری، سازمانی و… می شود به راحتی نرم افزار مناسبی را انتخاب کنید.

 

نرم افزار حسابداری چیست؟

نرم افزار حسابداری یک سیستم یکپارچه و مجموعه ای از اپلیکیشن ها برای مدیریت و پردازش داده های مالی است. این ابزار مبتنی بر ساده‌سازی عملکردهای حسابداری از جمله مدیریت صورت‌های مالی، مدیریت موجودی، ردیابی هزینه‌ها، پرداخت‌های آنلاین، حساب‌های پرداختنی و حساب‌های دریافتنی است. این نرم افزار ها توسط حسابداران خبره و تیم‌های حسابداری برای مدیریت حساب‌ها و خودکارسازی کارهای روزمره استفاده می‌شوند. برخی از نرم افزارهای حسابداری به جمع آوری داده های حسابداری، اندازه گیری شاخص ها و گزارش فعالیت های مالی سازمان کمک می کند. همچنین می توان از آن با ایجاد داشبورد برای دریافت تحلیل از داده های مالی استفاده کرد. با توجه به نیازهای سفارشی، توسعه نرم افزار مالی نیز می تواند در بسیاری از موارد مطلوب باشد.

 

انواع نرم افزار حسابداری

 

انواع نرم افزار حسابداری

برای موفقیت در راه اندازی کسب و کار خود یا حتی برای دانستن اینکه آیا موفق هستید یا خیر، به نرم افزار حسابداری نیاز دارید. نرم افزار حسابداری به شما این امکان را می دهد که بر سلامت مالی کسب و کار خود نظارت کنید. به طور معمول، به شما اجازه می دهد تا تمام هزینه ها، مانند هزینه های حقوق، دستمزد، تجهیزات و همچنین درآمدی مانند درآمد حاصل از فروش را برای مشاغل در هر اندازه ای وارد کنید. نرم افزار حسابداری مشاغل کوچک به دلیل مزایایی که ارائه می دهد بسیار محبوب است. زمان انجام کار ها سریع‌تر می شود و هیچ تلاش دستی برای نگهداری اسناد یا اوراق انجام نمی‌شود، و حتی گزارش‌ها به مراتب بهتر و دقیق تر از آن چیزی است که برای اوراق قبض و صحافی مورد استفاده قرار می گرفته است. راه های زیادی وجود دارد که می توانید از نرم افزار حسابداری استفاده کنید، این فقط به کاربرد و فناوری موجود برای استفاده از آن بستگی دارد.

 

1. سیستم صدور صورتحساب

یکی از انواع نرم افزارهای حسابداری پرکاربرد، سیستم صدور صورتحساب است. این یک نوع نرم افزار است که می تواند توسط شرکت ها برای ثبت تراکنش های انجام شده توسط شرکت استفاده شود. فرآیند در این سیستم اغلب از طریق ATD (دستگاه های تلفن خودکار)، پرداخت های آنلاین و پردازش کارت اعتباری انجام می شود. اساسا این نوع نرم افزار به ایجاد و ارسال خودکار فاکتورها بدون هیچ گونه خطای انسانی کمک می کند.

 

2.  نرم افزار حسابداری تجاری

نرم افزار حسابداری ممکن است برای رفع نیازهای منحصر به فرد شما طراحی شود و تقریبا با هر نوع سازمانی ادغام شود. در نتیجه نمودارها و اینفوگرافیک هایی را خواهید دید که داده ها را خلاصه می کنند، همراه با گزارش هایی که نمای کلی از سلامت شرکت و فرم های مالیاتی مورد نیاز را ارائه می دهد. علاوه بر این، نیازهای حسابداری یک شرکت کوچک و متوسط تقریبا توسط یک نرم افزار حسابداری تجاری قابل رسیدگی است. یک سیستم حسابداری شما را قادر می سازد تا قابلیت هایی را ایجاد کنید که به طور خاص با نیازهای شما مطابقت دارند. بنابراین قابلیت‌های این نرم‌افزار را می‌توان تا حدودی با نیازهای یک شرکت تطبیق داد.


 

3.  نرم افزار حسابداری سازمانی

نرم افزار حسابداری سازمانی، نرم افزار است که صرفا برای نیازهای سازمانی طراحی شده و عمدتا مطابق با نیاز آنها سفارشی شده است. چنین نرم افزاری به مدیریت پیچیدگی عملیاتی که کسب و کارهای بزرگتر ممکن است داشته باشند کمک می کند. همچنین این نوع نرم افزار حسابداری ممکن است برای مشاغل بزرگتر سیستم های حسابداری را با خدمات نرم افزاری اضافی از جمله برنامه ریزی پروژه، تجزیه و تحلیل تجاری، برنامه ریزی منابع سازمانی و مدیریت گردش کار ترکیب کند. هنگامی که یک کسب و کار بزرگ این نوع نرم افزار حسابداری را انتخاب می کند، به این معنی است که آنها اغلب از یک روال چند مرحله ای پیروی می کنند. نرم افزار حسابداری سازمانی اغلب از پایگاه داده های رابطه ای به جای صفحات گسترده دو بعدی برای نمایش روابط بین انواع مختلفی از داده ها، مانند تعداد کارکنان در هر شرکت یا حجم فروش از همه مشتریان در مقایسه با منطقه آنها استفاده می کند.


 

4. نرم افزار حسابداری سفارشی

همانطور که از نام آن مشخص می شود، می توانید نرم افزار حسابداری سفارشی را بر اساس نیاز شرکت خود ایجاد کنید. از این رو یک شرکت می تواند برنامه حسابداری خود را توسعه دهد. این نوع از نرم افزار حسابداری اغلب زمانی به خوبی کار می کند که یک شرکت بخواهد توسعه یابد و از مهارت های کارکنان با استعداد خود برای طراحی نرم افزار و رسیدگی به شرایط مختلف حسابداری استفاده کند. در نهایت نرم افزار حسابداری برای انواع حساب های بانکی و خدمات تراکنشی کار می کند. با استفاده از توابع حسابداری پیشرفته، شرکت ممکن است نرم افزار حسابداری منحصر به فرد خود را با مزایای بهتری بیابد. در موارد دیگر، یک شرکت قادر است تا نرم افزار خود را توسعه دهد زیرا هیچ ابزار حسابداری تجاری موجود نمی تواند نیازهای آن را برآورده کند.


 

5.  نرم افزار حسابداری ابری

نرم افزار حسابداری آنلاین را می توان به سادگی نرم افزار حسابداری مبتنی بر وب یا نرم افزار حسابداری مبتنی بر ابر نامید. داده های ارسال شده توسط کاربران تحت ابر پردازش و سپس برای کاربر ارسال می شود. در این حالت کسب‌وکارها می‌توانند از آنها با اینترنت یا شبکه‌های دیگر استفاده کنند. علاوه بر اینها شرکتی که از نرم‌افزار حسابداری مبتنی بر ابر استفاده می‌کند، می‌تواند بدون راه‌اندازی رایانه‌های شخصی برای استفاده از نرم‌افزار، سیستم مورد نیاز خود را پیاده سازی کند، زیرا به هر کارمندی از هر کجا و در هر زمان قابلیت دسترسی به آن را دارد. هر کارمند در شرکت می تواند با هر دستگاهی به این نوع نرم افزار دسترسی داشته باشد. این به تیم ها یا شعبه های راه دور اجازه می دهد تا به داده های مشابه و نسخه مشابه نرم افزار دسترسی داشته باشند. نرم افزار حسابداری مبتنی بر ابر مزایای زیادی دارد، از جمله اینکه نرم افزار صورتحساب، هوش تجاری، CRM و پشتیبان گیری از داده ها معمولا قابلیت یکپارچه سازی با سیستم شما را دارد.

 

بیشتر بخوانید: نرم افزار حسابداری چیست و چه مزایایی برای کسب و کارها دارد؟

 

هنگام انتخاب نرم افزار حسابداری چه عواملی را باید در نظر گرفت؟

وقتی صحبت از انتخاب نرم افزار حسابداری مناسب برای کسب و کار شما می شود، باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت. بعضی از این عوامل شامل موارد زیر می باشد:

مقیاس کسب و کار شما : یکی از مهم ترین مواردی که باید در نظر بگیرید مقیاس کسب و کار و تعداد بخش هایی است که شرکت شما خواهد داشت. در نظر داشتن این امر بسیار ضروری است زیرا اندازه کسب و کار شما، مقیاس پذیری و ویژگی هایی را که در نرم افزار حسابداری مورد نیاز خواهد بود را در بر می‌گیرد.

قابلیت یکپارچه‌سازی: علاوه بر مقیاس کسب و کارتا، شما باید ببینید آیا کسب‌وکار شما به راحتی با نرم‌افزاری که انتخاب کرده اید ادغام می‌شود یا خیر، و آیا این کار بدون اینکه بر کارایی و دقت داده‌ها تاثیر بگذارد انجام می شود

نیازهای حسابداری: تجزیه و تحلیل نوع رویکرد حسابداری مورد نیاز شرکت مانند مدیریت موجودی، دفتر کل و موارد دیگر ضروری است.

بودجه: نرم افزارهای حسابداری می توانند به صورت رایگان در دسترس باشند یا با توجه به انتخاب شما و نوع ویژگی های مورد نیاز شرکت قابل سفارشی سازی باشند. پس باید بودجه خود را در نظر گرفته شود.

 

 

نتیجه گیری


نرم افزار حسابداری یک سیستم یکپارچه و مجموعه ای از اپلیکیشن ها برای مدیریت و پردازش داده های مالی است. این ابزار مبتنی بر ساده‌سازی عملکردهای حسابداری از جمله مدیریت صورت‌های مالی، مدیریت موجودی، ردیابی هزینه‌ها، پرداخت‌های آنلاین، حساب‌های پرداختنی و حساب‌های دریافتنی است. نرم افزارهای حسابداری انواع مختلفی دارند که این موارد را شامل می شود: سیستم صدور صورتحساب که از نرم افزار های پرکاربرد به شما می رود، نرم افزار حسابداری تجاری که به طور تقریبی نیاز کسب و کارهای کوچک و متوسط را برطرف می کند، نرم افزار حسابداری سازمانی که به صورت کلی مطابق با نیازهای سازمان ها طراحی می شود، نرم افزار حسابداری سفارشی که مناسب شرکت هایی است که دارای نیازهایی منحصربفرد هستند و در مسیر توسعه کسب و کار خود قدم بر می دارند و در آخر نرم افزار حسابداری ابری با مزیت در دسترس بودن در هر مکان و با هر دستگاهی قابل توجه است.

 

در این مقاله با توجه به اهمیت نرم افزار حسابداری در هر نوع کسب و کاری، به ارائه تعاریف و انواع آن پرداختیم.از این رو برای دریافت دمو و تهیه نرم افزار حسابداری می توانید به وب‌سایت کدالین مراجعه کنید و چنانچه در این مورد سوالی دارید با ما در ارتباط باشید. خوشحال می شویم نظرات و دیدگاه های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

 

 

Types of accounting software

The 5 Types of Accounting Software

Key Types Of Accounting Software 2024 | Top Solutions

All Types of Accounting Software in 2024 (& How to ...



 

برچسب ها

نظرات (1)

کیفیت محتوا
تارا عسگری پور کاربر
2024/07/27 | 13:02

مطالب جالب و مفیدی بود. ممنون

ملیکا عروجی

مدیر 2024/06/19
امتیاز 5/5 تعداد نظرات 1

موضوعات مرتبط

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

این پست را با دیگران به اشتراک بگذارید