نرم افزار آموزشی (Educational) چیست؟

تعریف دقیق نرم افزار آموزشی

در این مقاله قصد داریم نرم افزار آموزشی را مورد بررسی قرار دهیم. این نرم افزار برنامه است که به هدف بهبود آموزش و یادگیری طراحی و توسعه می یابد. از این جهت امروزه استفاده از نرم افزار آموزشی برای دیجیتالی کردن پروسه تحصیلات برای هر آموزشگاه و مدرسه ای، یک امر حیاتی محسوب می شود. ما در این بلاگ به بررسی مزایای متنوع و مختلف نرم افزار آموزشی پرداخته ایم. علاوه بر این هر نرم افزاری دارای ویژگی‌های خاص خودش است و ما در ادامه مطالب، اکثر قابلیت‌های نرم افزار آموزشی را ارزیابی کرده‌ایم. امیدواریم با مطالعه این محتوا به درک درستی از ماهیت نرم افزار آموزشی برسید و بتوانید با شناخت امکانات این نرم افزار، ابزار مورد نیاز کسب و کار خود را به درستی انتخاب کنید.

 

نرم افزار آموزشی چیست؟

نرم افزار آموزشی برنامه‌ای کامپیوتری است که برای بهبود آموزش و یادگیری ساخته می شود. آنها به اشکال مختلف مانند تمرین، آموزش، شبیه سازی، بازی های آموزشی و ابزارهای مرجع ارائه می شوند. این نوع برنامه‌ها برای دانش آموزان و معلمان مفید هستند زیرا تجربیات یادگیری تعاملی و شخصی را ارائه می دهند. آنها بر روی پلتفرم ها و دستگاه های مختلف کار می کنند و یادگیری را قابل دسترس و انعطاف پذیر می کنند. نرم افزار آموزشی با استفاده از پلتفرم های دیجیتال، یادگیری را کارآمد و موثر می کند و نیازهای سبک های مختلف یادگیری را برآورده می کند.

 

نرم افزار آموزشی چه مزایایی دارد؟

نرم افزار آموزشی نحوه یادگیری ما را متحول می کند و مزایای زیادی را به همراه دارد که با نیازهای آموزشی امروزی کاملا مطابقت دارد. این امر مشارکت دانش‌آموز را با محتوای تعاملی و چند رسانه‌ای افزایش می‌دهد و یادگیری را متناسب با نیازهای منحصر به فرد هر دانش‌آموز سفارشی سازی می‌کند. این رویکرد دیجیتال نه تنها ابزارهای یادگیری را در دسترس‌تر می‌کند - در هر زمان و مکان - بلکه ثبات را در ارائه محتوا نیز حفظ می‌کند. نکته مهم این است که استادان و معلمان را با ابزارهای قدرتمند برای نظارت و ارزیابی پیشرفت دانش‌آموز مجهز می‌کند و محیط‌های یادگیری مشارکتی را ارتقا می‌دهد. ویژگی‌های بازخورد فوری در این پلتفرم‌ها بسیار مهم است و به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا به سرعت بخش‌هایی را برای بهبود مشخص کنند و به طور کلی تجربه یادگیری را افزایش دهند. مزایای یک نرم افزار آموزشی شامل موارد زیر است:

 

1. صرفه جویی در وقت شما

معلمان و اساتید مدرسه شما ساعات زیادی در هفته را صرف ایجاد، جمع آوری و کپی کردن برگه های فعالیت و تکالیف برای دانش آموزان خود می کنند. اگر معلمان و استادان قادر باشند این فعالیت‌ها را به یک پلتفرم آموزشی منتقل کند که در آن دانش‌آموز بتواند به راحتی تمام محتوای موضوع را به‌صورت سازمان‌یافته و ساختاریافته پیدا کند، می‌توان بسیاری از این زمان را ذخیره کرد.

 

2. صرفه جویی در هزینه‌ها

مدارس سالانه، هزینه‌های بسیاری را صرف خرید لوازم مدرسه مانند کاغذ، جوهر، فتوکپی و ...می کنند که البته با اجرای و پیاده سازی یک نرم افزار آموزشی، می توان در این هزینه ها صرفه جویی کرد. معلمان حتی می توانند با گنجاندن تمام اطلاعات لازم در این نرم افزار آموزشی در هزینه خود صرفه جویی کنند تا دانش آموزان به آدرس ها، یادداشت ها، فعالیت ها و مطالب برنامه درسی در یک مکان دسترسی داشته باشند.

 

3. دستیابی به مشارکت بیشتر دانش آموزان

رفع اشکال‌ها به صورت آنلاین انجام می شود و کارگروه‌ها منبعی برای همکاری معلمان و دانش آموزان می شوند. دانش‌آموزان در پلتفرم آنلاین سوالاتی را مطرح می‌کنند تا شبهاتی را که ممکن است در کلاس‌های حضوری ایجاد شود، روشن و تکمیل کنند و در عین حال پیشنهاداتی برای بهبود و ارائه دیدگاه‌های جایگزین ارائه دهند. این یک محیط توانمند برای افزایش مشارکت دانش آموزان و بازخورد همسالان ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید: طراحی وبسایت آموزشی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

4. بهینه سازی وظایف معلمان

با تمام وقت صرفه جویی شده، معلمان می توانند بر فرصت های یادگیری نوآورانه تمرکز کنند که از استفاده از همه منابع موجود در اینترنت ناشی می شود. بنابراین، کلاس درس به محیطی متمرکزتر برای دانش آموزان تبدیل می شود. از این طریق دانش آموزان می توانند فضایی را خارج از کلاس درس داشته باشند که در آن به لطف نرم افزار آموزشی آموخته های خود را مجددا مرور و تقویت کنند. علاوه بر این، معلمان می توانند به لطف تجزیه و تحلیل‌های نرم افزار آموزش آنلاین، آنچه را که دانش آموزان بهتر آموخته اند و آنچه را که نیاز به بهبود دارند را مشاهده کنند. این اطلاعات برای معلم بسیار مهم است که بداند چه مطالبی باید تکمیل شود تا دانش آموزان بیشترین بهره را از یادگیری خود ببرند و در نتیجه به موفقیت تحصیلی دست یابند.

 

5. افزایش تعاملات خود با دانش آموزان

معلمان می توانند از ابزارهای آنلاین موجود در نرم افزار آموزشی برای پاسخگویی به سوالات دانش آموزان استفاده کنند که معمولا به دلیل کمبود وقت نمی توان به آنها پاسخ داد. دانش‌آموزان می‌توانند اشکالات خود را حتی در خارج از ساعات مدرسه در یک فضای مجازی ارسال کنند و پاسخ بگیرند.

 

نرم افزار آموزشی چه مزایایی دارد؟

 

6. ایجاد فرصت هایی برای دانش آموزان جهت تمرین امتحانات آنلاین

بیشتر معلمان وقت کافی برای امتحانات رسمی ندارند. با این حال، این مشکل را می توان به لطف ادغام یک نرم افزار آموزشی حل کرد، که دوره هایی را برای تمرین تست های خارج از کلاس مطابق با روند تحصیلی هر دانش آموز ارائه دهد.

 

7. تقویت کار گروهی

در بسیاری از موارد، زمان کلاس برای توسعه فعالیت ها محدود می شود. یکی از این فعالیت‌ها کار گروهی است. نرم افزار آموزشی به دانش آموزان اجازه می دهد تا بتوانند به طور انعطاف پذیری در فعالیت‌ها شرکت کنند. به این ترتیب زمان بیشتری در کلاس برای سایر فعالیت‌هایی که معلم مناسب می داند وجود دارد.

 

8. بهبود ارتباط موثر بین معلمان و دانش آموزان 

نرم افزار‌های آموزشی آنلاین، سیستم‌های چت را در خود جای داده‌اند و به معلمان اجازه می‌دهد به راحتی با دانش‌آموزان ارتباط برقرار کنند. معلمان می توانند بدون نیاز به انتظار تا روز بعد، اعلان ها را اعلام کنند، تکالیف و تاریخ های مقرر را تغییر دهند و مشکلات را با استفاده از گزینه چت حل کنند.

 

9. ایجاد یک جامعه آموزشی

معلمان می توانند از فضای مجازی برای ایجاد ارتباط با دانش آموزان استفاده کنند. جامعه آنلاینی که در پلتفرم آموزشی ایجاد می‌شود، به گفت‌وگوی روان با دانش‌آموزان دست می‌یابد و در عین حال با به اشتراک گذاشتن دیدگاه‌ها و محتوای مدرسه به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا تعامل داشته باشند. این مکالمات غیر رسمی خارج از کلاس درس با تبدیل کردن دانش‌آموزان و معلمان به اعضای یک جامعه آموزشی آنلاین، برای فرآیند یادگیری بسیار مفید است.

 

10. دسترسی به اطلاعات بیشتر

از طریق فضای مجازی، معلمان به اطلاعاتی دسترسی دارند که قبلا هرگز نداشته اند. نرم افزار آموزشی به معلمان این امکان را می دهد که تصاویر، فیلم ها، فایل های PDF و غیره را یکپارچه سازی کنند تا دسترسی به آنها آسان شود. استفاده از نرم افزار آموزشی مزایای متعددی را در حمایت از آموزش حضوری ارائه می‌کند که با دستیابی به موفقیت تحصیلی، نتایج را بهبود می‌بخشد. این مهم است که تصمیم بگیرید اولویت‌های مدرسه  و یا آموزشگاه شما چیست تا بتوانید نرم افزار آموزشی مناسب خود را را انتخاب کنید که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد.

 

ویژگی های اصلی نرم افزار آموزشی شامل چه مواردی می شود؟

همه می دانند که نرم افزارهای آموزشی انواع مختلفی دارند، بنابراین زمانی که برنامه خود را طراحی و نمونه سازی می کنید، باید بدانید که چه ویژگی هایی را می خواهید در برنامه قرار دهید. هنگامی که تصمیم به توسعه یک نرم افزار آموزشی دارید، برخی از جنبه های پایه و اساسی وجود دارد. طراحی یک نرم افزار آموزشی به دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی کمک خواهد کرد. تعدادی از ویژگی های اصلی این نرم افزار شامل موارد زیر می شود:

  •  یک نرم افزار آموزشی باید دوستانه و تعاملی باشد.

  •  باید برای همه نوع کاربر، از معلمان و دانش آموزان گرفته تا سایر ذینفعان طراحی و توسعه یابد. 

  •  استفاده از آن باید ساده باشد. مهمترین جنبه این است که دانش آموز بتواند به راحتی از آن استفاده کند. 

اینها برخی از ویژگی های اجتناب ناپذیری هستند که از یک نرم افزار آموزشی انتظار می رود، اما موارد دیگری نیز وجود دارد.

 

1. رابط کاربر پسند و آسان

اولین و مهمترین چیزی که هر کاربر در یک برنامه منتظر آن است، ظاهر و رابط کاربری آن برنامه است. بنابراین، هنگامی که تصمیم به خرید یک نرم افزار آموزشی دارید، باید روی تمام صفحه های اصلی تمرکز کنید. به سراغ طرح هایی بروید که استفاده از آنها آسان است و به خوبی هم طراحی شده اند. در این صورت دانش آموزان می توانند انتقال از یک کار به کار دیگر را درک کنند. نویگیشن (Navigation) و بک‌اند طراحی شده باید بدون خطا و روان باشد. نویگیشن نرم افزار، نمادها و طرح‌بندی‌ها باید برای دانش‌آموزان در سطح پایه‌ای که نرم‌افزار برای آن توسعه یافته است، بصری و کاربردی باشد.

 

2. تجربه کاربری سفارشی شده

شخصی‌سازی تجربه کاربری در نرم‌افزار آموزشی، بهترین قابلیتی است که کاربران آن درخواست می‌کنند. این به همه همکاران مانند معلمان، دانش آموزان، مدیریت سازمانی و دیگران کمک می کند تا تجربه مشابهی داشته باشند. این ویژگی یک قابلیت بسیار توصیه شده است و باید در هر برنامه آموزشی گنجانده شود. هر کاربر ممکن است فعالیت های پویایی داشته باشد، به عنوان مثال اساتید می توانند یادداشت های سخنرانی، آزمون‌ها، زمان بندی کلاس‌ها، برگزاری سخنرانی‌ها در جلسات زنده و در نهایت ضبط آنها و غیره را آپلود کنند. دانش آموزان هر پایه دارای ویژگی ها و تجربه های متمایز خواهند بود. علاوه بر این، دانش‌آموزان می‌توانند در سخنرانی‌های کلاس به صورت آنلاین شرکت کنند، در جریان برنامه‌های آزمون‌ها و تاریخ‌های ارسال تکالیف خود باشند و آنها را دانلود کنند و در نهایت نمرات تکالیف خود را در پروفایلشان ببینند. یک تجربه شخصی سازی شده با امکانات سفارشی‌ می‌تواند مزایای متعددی از برنامه‌های آموزشی را ارائه دهد و تجربه کلی یادگیری شما را بهبود بخشد.

بیشتر بخوانید: تجربه مشتری چیست؟

3. آسان برای مقیاس پذیری و سفارشی سازی

دانش‌آموزان و معلمان، برنامه درسی یکسانی را دنبال می‌کنند. اما ممکن است برخی از دانشجویان به دروسی غیر از دوره های ارائه شده توسط برخی از اساتید علاقه مند باشند. برای سایر ذینفعان، اگر بخواهند ببینند چه نوع دوره هایی ارائه می شود و کدام معلمان متخصص در دسترس هستند، همه چیز در یک حرکت قابل مشاهده است. حتی اگر پیشنهادی وجود داشته باشد، اگر برنامه مقیاس پذیر و انعطاف پذیر باشد، می توان آن را به راحتی اجرا کرد. بنابراین، همیشه توصیه می‌شود نرم‌افزاری تهیه کنید که امکان سفارشی‌سازی را فراهم کند و به دانش‌آموزان و معلمان این امکان را بدهید تا پروفایل‌هایی بسازند که در آن کار فعلی خود را نگه دارند و بعدا به آن بازگردند.

 

4.  کار آفلاین به صورت یکپارچه

اتصال به اینترنت منبع اصلی انرژی برای عملکرد هر نرم افزار و برنامه است. نرم افزار آموزشی که انتخاب می کنید باید بتواند یک حالت آفلاین نیز ارائه دهد که در آن دانش‌آموزان بتوانند دوره‌ها را دانلود و به صورت آفلاین استفاده کنند. این باعث می شود که علاقه آنها به نرم افزار شما علاقه‌مند بمانند و کاربر برای کسب اطلاعات در حالت آفلاین نیز به نرم افزار بازگردد. هر یک از ماژول‌هایی که دانلود می‌کنند اطلاعات خاصی در مورد موفقیت برنامه آموزشی و تعداد کاربرانی که آن را تماشا کرده یا آموزش را دانلود کرده‌اند در اختیار شما قرار می‌دهد. این همچنین به به روز رسانی دوره ها و تغییرات برنامه کمک می کند.

 

5. پلتفرم مشارکتی و ارتباطی

همکاری یک اصل کلیدی در هر نرم افزار آموزشی است و اگر این عنصر را به برنامه خود اضافه کنید، متوجه خواهید شد که مسیر شما رو به موفقیت است. ارتباط بین معلمان، دانش آموزان و استادان برای ارتقای همکاری جهت یادگیری ضروری است. دانستن اینکه چه چیزی باعث رشد و عملکرد دانش آموزان می شود، برای معلمان به ویژه در مدرسه بسیار مهم است. بنابراین برای به دست آوردن این مزیت، ارائه برخی از برنامه‌های آموزشی برای ارتباطات ضروری است که شامل یک برنامه مجزا برای معلمان و استادان می باشد.

 

6.  هشدارها و به روز رسانی دوره‌ها

وقتی صحبت از نرم افزارهای آموزشی می‌شود، یعنی قرار است آنها به طرق مختلف کار کنند. بنابراین این نرم افزار نه تنها با هدف کمک به دانش آموزان در آموزش های خود بهینه می شود، بلکه به آنها در یادآوری برنامه‌ها و سایر تاریخ های مهم مانند جلسات یا وبینارها نیز کمک می کند. نرم افزار آموزشی باید یک مکانیسم اعلان قوی داشته باشد که کاربران را از هرگونه به روز رسانی ضروری مطلع کند. این یک ایده فوق العاده برای شکستن یکنواختی یادگیری و آگاه کردن کاربران در مورد فعالیت های مربوط به دوره است. در یک تالار گفتمان فعالیت، شرکت‌کنندگان باید از آخرین رویدادهای مرتبط با دوره‌ای که انتخاب می‌کنند با خبر شوند.

 

7.  انتقال و همگام سازی سریع داده‌ها

کارایی جنبه اولیه ای است که به کاربران می گوید که سیستم چقدر توانایی انجام انتقال و همگام سازی داده ها را دارد. انتقال هر گونه داده یا اطلاعات در نرم افزار آموزشی، به ارتباط کاربرانی که در مسافت طولانی هستند، کمک می کند. دانش آموزانی که پلتفرم را تنها با هدف یادگیری در نظر می گیرند، باید از مزایای مورد نظر برخوردار شوند. یکی دیگر از عناصر کیفی که بر عملکرد سیستم تاثیر می گذارد، همگام سازی داده ها است. هنگامی که داده ها به طور موثر تحویل داده می شوند، برنامه با همگام سازی داده ها در قسمت پشتیبان، آنها را در سایر دستگاه ها و مکان‌های مختلف منعکس می کند.

 

8. رسانه‌های اجتماعی

اینکه شور و شوق دانش آموزان را با توانمندسازی آنها برای صحبت در مورد دستاوردهای خود در رسانه های اجتماعی تقویت کنید، بسیار اهمیت دارد. بنابراین، اگر می‌خواهید نرم افزاری بسازید که تقریبا تمام ویژگی‌ها را ارائه دهد، این قابلیت نیز ضروری است. مهم ترین نکته ای که هنگام تصمیم به توسعه این ویژگی باید به آن توجه کنید این است که زبان آموزان باید بتوانند دستاوردهای خود را به روشی بسیار ساده، از طریق این برنامه به اشتراک بگذارند. این ویژگی نه تنها تعامل دانش آموزان را با برنامه شما افزایش می دهد، بلکه برندسازی نرم افزار شما را به طور خودکار بهبود می بخشد.

 

دسترسی به رسانه های اجتماعی از ویژگی های نرم افزار آموزشی

 

9. آموزش زنده و جلسات تعاملی

انواع مختلفی از دانش آموزان وجود دارند که توانایی یادگیری استثنایی و استعداد درک اطلاعات را به صورت در لحظه دارند. با این حال، دانش آموزان دیگر این کار را به تدریج انجام می دهند و نیاز به زمان دارند. این بدان معنا نیست که آنها آنقدر ماهر نیستند و در برخی از موضوعات سخت به کمک نیاز دارند. اگر می خواهید دانش آموزان شما به هر موضوعی علاقه‌‌مند شوند. برای انجام این کار، قابلیتی را فراهم کنید که به دانش آموزان شما امکان می دهد در سخنرانی ها و جلسات آموزشی زنده شرکت کنند. آموزش های زنده یکی از راه های انجام آن است. این رویدادهای تعاملی زنده به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا هرگونه تصور غلط را برطرف کنند یا برای هر سوالی که ممکن است در مورد یک موضوع خاص داشته باشند، پاسخ بگیرند. کلاس‌های مجازی با درس‌های زنده و جلسات چت معلم به دانش‌آموز، تجربه یادگیری را به سطح جدیدی ارتقا می‌دهد.

 

 

جمع بندی از مقاله نرم افزار آموزشی


نرم افزار آموزشی برنامه‌ای کامپیوتری است که برای بهبود آموزش و یادگیری ساخته می شود. آنها به اشکال مختلف مانند تمرین، آموزش، شبیه سازی، بازی های آموزشی و ابزارهای مرجع ارائه می شوند. این نرم افزار نحوه یادگیری ما را متحول می کند و مزایای زیادی را به همراه دارد که با نیازهای آموزشی امروزی کاملا مطابقت دارد. برخی از این مزایا شامل: صرفه جویی در وقت و هزینه‌ها، دستیابی به مشارکت بیشتر دانش آموزان، بهینه سازی وظایف معلمان،  افزایش تعاملات خود با دانش آموزان، ایجاد فرصت هایی برای دانش آموزان جهت تمرین امتحانات آنلاین و… نرم افزار آموزشی دارای ویژگی های متعددی است. اما  در کنار تمام قابلیت‌های کاربردی که دارد، باید در نظر داشت که برخی از این ویژگی ها برای هر نرم افزار آموزشی ضروری و کاربردی می باشد. این قابلیت‌ها شامل: دوستانه و تعاملی بودن این نرم افزار، توسعه یافتن برای هر نوع کاربر و کاربرد آسان، می شود. اما علاوه بر اینها یک نرم افزار آموزشی می بایست قابلیت‌های دیگری نیز داشته باشد. این قابلیت‌ها عبارتند از:  رابط کاربر پسند و آسان،  تجربه کاربری سفارشی شده، آسان برای مقیاس پذیری و سفارشی سازی، کار آفلاین به صورت یکپارچه،  پلتفرم مشارکتی و ارتباطی، هشدارها و به روز رسانی دوره، انتقال و همگام سازی سریع داده‌ها، شبکه های اجتماعی و آموزش زنده و جلسات تعاملی.


 

در این مقاله با توجه به اهمیت نرم افزار آموزشی، به ارائه تعاریف و بررسی مزایای آن پرداختیم. از این رو برای تهیه نرم افزار اختصاصی مورد نیاز مدرسه یا آموزشگاه خود می توانید به وبسایت کدالین مراجعه کنید و چنانچه در این مورد سوالی دارید با ما در ارتباط باشید. خوشحال می شویم نظرات و دیدگاه های خود را با ما به اشتراک بگذارید.


 

What Is Educational Software? Everything You Need To Know

What Is Educational Software: Types, Importance & Benefits

What is Educational Software?





 

برچسب ها

نظرات (0)

کیفیت محتوا

ملیکا عروجی

مدیر 2024/08/10
امتیاز 5/5 تعداد نظرات 0

موضوعات مرتبط

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

این پست را با دیگران به اشتراک بگذارید