استراتژی های جذب مشتری چیست؟ | معرفی 10 استراتژی کارآمد

تعریف دقیق استراتژی های جذب مشتری

استراتژی‌های جذب مشتری بسیار مهم هستند زیرا به کسب و کارها کمک می‌کنند تا مشتریان جدید را جذب کرده و مشتریان فعلی را حفظ کنند. این استراتژی‌ها به کسب و کارها این امکان را می‌دهند که بازار خود را گسترش دهند و درآمد خود را افزایش دهند. همچنین، استراتژی‌های جذب مشتری به کسب و کار این امکان را می‌دهند که رقبای خود را شکست دهند و در بازار رقابتی بهترین عملکرد را داشته باشند. استراتژی‌های جذب مشتری برای انواع صنایع و کسب و کارهایی کاربردی است، از جمله فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، خدمات اینترنتی، هتل‌ها، شرکت‌های بزرگ و کوچک و حتی استارتاپ‌ها. هر کسب و کاری که به دنبال جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان فعلی خود است، می‌تواند از استراتژی‌های جذب مشتری بهره ببرد.

 

جذب مشتری چیست؟

جذب مشتری، فرآیند جذب مشتریان بالقوه برای خرید محصولات شما است. 

یک استراتژی قوی برای جذب مشتری:

 ۱) سرنخ ها را جذب می کند

۲) آنها را تا زمانی که آماده فروش شوند پرورش می دهد و

 ۳) آنها را به مشتری تبدیل می کند.

 هزینه کلی این مراحل به عنوان هزینه جذب مشتری (CAC) نامیده می شود.

 

استراتژی های جذب مشتری چیست؟

استراتژی جذب مشتری مجموعه‌ای از روش‌ها، تکنیک‌ها و فعالیت‌هایی است که کسب و کار انجام می‌دهد تا مشتریان جدید را به خود جذب کند. این استراتژی‌ها شامل تبلیغات، تخفیف‌ها، پاداش‌ها، ارائه محصولات و خدمات با کیفیت، بهبود تجربه خرید و ارتقاء خدمات پس از فروش می‌شوند. هدف اصلی استراتژی جذب مشتری، افزایش تعداد مشتریان و افزایش درآمد کسب و کار است.

 

 

۱. سئو

کانال جذب مشتری: جستجوی ارگانیک
سئو با علم دقیق فاصله زیادی دارد، اما روش های اثبات شده ای وجود دارد که به رتبه بهتر محتوای شما در جستجوی ارگانیک کمک می کند. بهترین شیوه های سئو شامل ایجاد محتوای قابل نمایه سازی است یعنی محتوایی که موتورهای جستجو می توانند آن را بخوانند، رمزگشایی کنند و در یک SERP فهرست کنند. از این رو شما می‌توانید «شاخص‌پذیری» محتوای خود را با موارد زیر افزایش دهید:

- قرار دادن کلمه کلیدی اصلی خود در عنوان پست

- افزودن متن جایگزین به تصاویر

- بارگذاری رونوشت برای محتوای ویدیویی و صوتی

- پیوند داخلی در سایت شما

چیزهای زیادی در سئو وجود دارد، اما اینها چند اصل اساسی برای شروع شما هستند. سئو به چند دلیل یک روش محبوب برای جذب مشتری است: 

- نسبتا آسان و بسیار مقرون به صرفه است. 

-  یک اولویت برای تیم های بازاریابی در سراسر جهان است زیرا اکثر بازاریابان به طور فعال در سئو سرمایه گذاری می کنند.

بنابراین، اگر برای یادگیری استراتژی های سئو، به روز بودن با روندها و بهینه سازی پست های وبلاگ خود زمان بگذارید، رتبه بندی محتوای خود را بهتر از قبل خواهید دید.

 

۲. بازاریابی محتوایی

کانال جذب مشتری: جستجوی ارگانیک

بازاریابی محتوایی یک روش موثر جذب مشتری برای همه نوع کسب و کار است. ایجاد محتوای جدید، هیجان انگیز و مرتبط راهی بسیار موثر برای جلب توجه مخاطبان و ارسال آنها به وب سایت شما است. همچنین، در دنیایی پر از تبلیغات کاذب و کاهش اعتماد مصرف‌کننده، بازاریابی محتوایی با گفتن «ما عاشق کاری هستیم که انجام می‌دهیم و می‌خواهیم تخصص خود را به صورت رایگان با شما به اشتراک بگذاریم.» می تواند مفید واقع شود. وقتی صحبت از بازاریابی محتوایی می شود، هیچ نوع محتوای اشتباهی وجود ندارد که بتوانید ایجاد کنید. قلب بازاریابی محتوا، برقراری ارتباط با مخاطبان و تبدیل آنهاست. به همین دلیل، هر قسمت از محتوا باید با خوانندگان شما مرتبط باشد و شامل یک فراخوان واضح برای اقدام باشد. بازاریابی محتوایی نیز بخشی از تولید محتوا و تا حدی ارتقای محتوا است.

 

۳. وبلاگ نویسی

کانال جذب مشتری: جستجوی ارگانیک

وبلاگ نویسی روشی بسیار توصیه شده برای کسب و کارها در هر اندازه، صنعت و مخاطب است. راه اندازی یک وبلاگ به شما امکان می دهد موضوعات مختلفی را بررسی کنید، دانش خود را در صنعت خود منعطف کنید و در بین خوانندگان خود قدرت ایجاد کنید. وبلاگ نویسی همچنین به طور مداوم به شما فرصت های جدیدی برای تعامل با مخاطبان خود می دهد، چه از طریق یک تصویر گرافیکی که آنها می توانند بعدا نشانه گذاری کنند، سؤالی که می توانید در نظرات به آنها پاسخ دهید یا دعوت به اقدام هیجان انگیزی که می توانند روی آن کلیک کنند. اگر تصمیم به راه‌اندازی یک وبلاگ دارید، مطمئن شوید که منابع پایداری در اختیار دارید. نویسندگان وبلاگ شما می توانند کارمندان اختصاصی، فریلنسرها یا نویسندگان مهمان باشند. داشتن یک طراح گرافیک و ویرایشگر در هیئت مدیره می تواند به اطمینان از بهینه سازی محتوای شما برای موتورهای جستجو و تجربه خواننده کمک کند. در نهایت، بسته به پلتفرم میزبانی شما، افزودن یک وبلاگ به وب سایت شما نسبتا آسان است.

 

۴. بازاریابی رسانه های اجتماعی

کانال جذب مشتری: رسانه های اجتماعی ارگانیک، رسانه های اجتماعی پولی
اگر یک رویکرد مناسب برای استفاده از آن ایجاد نکنید، رسانه‌های اجتماعی می‌توانند به تلاش زیادی برای پاداش کمی نیاز داشته باشند.

- قرار است از چه شبکه هایی استفاده کنید و از کدام شبکه ها اجتناب کنید؟

- صدای برند اجتماعی شما چیست و چه کسی در تیم بازاریابی شما وظیفه توسعه و مدیریت محتوا را بر عهده دارد؟

- آیا طرح بحران در دست اجرا دارید؟

اگر این سوالات چالش برانگیز به نظر می رسند، نگران نباشید. ارسال به صورت ارگانیک در رسانه های اجتماعی ممکن است مانند فریاد زدن در فضای خالی به نظر برسد. اما کلید دسترسی به شبکه های مناسب است و همه اینها به یک مخاطب کاملا تعریف شده برمی گردد. به عنوان مثال، اگر مخاطبی را هدف قرار می دهید که عمدتا از مردان تشکیل شده است، Pinterest برای شما ارزش کمی دارد زیرا تنها 15٪ از مردان از Pinterest استفاده می کنند . اگر مخاطبان شما از هزاره ها تشکیل شده اند، باید اینستاگرام و اسنپ چت را در روش های خود قرار دهید. برا این کار می توانید از ابزارهای مدیریت رسانه های اجتماعی استفاده کنید تا به شما در مدیریت و ارسال محتوا در شبکه های مربوط به کسب و کارتان کمک کند.

 

۵. بازاریابی ویدئویی

کانال جذب مشتری: جستجوی پولی، رسانه اجتماعی ارگانیک، رسانه اجتماعی پولی

ویدئو یکی از پیچیده‌ترین اشکال محتوا برای تولید است، اما با ارزان‌تر شدن دوربین‌های با کیفیت بالاتر و تعداد زیادی از فریلنسرها، ایجاد ویدئو آسان‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. بازاریابی ویدیویی به عنوان بخشی از یک استراتژی محتوایی گسترده تر، همه چیز را در مورد یک محتوای با کیفیت در بر می گیرد. تولید ویدیو معمولا شامل نوشتن فیلمنامه، ویرایش، تولید و انیمیشن است ، که همه آنها را می توانید از طریق آژانس های تولید برون سپاری کنید. ویدیو گران‌ترین نوع محتوا است، بنابراین مطمئن شوید که بهترین محتوای خود را برای ایده‌های ویدیویی حفظ کنید. خبر خوب این است که این نوع محتوا بسیار متنوع است. می توانید از طریق تبلیغات نمایشی جستجو، پست های رسانه های اجتماعی ارگانیک و پست های رسانه های اجتماعی پولی تبلیغ کنید. همچنین می‌توانید ویدیوهای خود را به پست‌ها و صفحات وبلاگ خود اضافه کنید تا خوانندگان را بهتر درگیر کنید و شانس‌های متعددی برای تبدیل آنها به مشتری داشته باشید. اگر بودجه ای برای بازاریابی ویدیویی ندارید و می خواهید به سادگی ایده ای را برای مخاطبان خود تجسم کنید، می توانید یک Slideshare به عنوان جایگزین برای ویدیو ایجاد کنید.

 

۶. هدف گذاری مجدد ایمیل

کانال جذب مشتری: ایمیل

آنچه ارسال می کنید تنها بخش مهم بازاریابی ایمیلی نیست. همچنین توجه به رفتار فهرست مخاطبین‌تان و هدف‌گیری مجدد ایمیل‌های خود بر این اساس مفید است. برای مثال، وقتی مشترک جدیدی دریافت می‌کنید، می‌توان تصور کرد که مصرف‌کننده به شرکت شما علاقه‌مند است و می‌خواهد بیشتر بیاموزد. با این حال، اگر آنها به چند ایمیل اولی که ارسال می‌کنید پاسخ ندادند، باید استراتژی خود را تغییر دهید. برخی از کلیک‌های روی لینک های ایمیل شما می‌توانند به شما هشدار دهند که مشترکین شما بیشتر به چه چیزی علاقه‌مند هستند. علاوه بر این، افرادی که به طور کلی اشتراک خود را لغو می‌کنند می‌توانند به شما بینشی در مورد نحوه مشاهده ایمیل‌های شما و محتوایی که با مشترکین خود به اشتراک می‌گذارید، ارائه دهند.

 

۷. محتوای حمایت شده

کانال جذب مشتری: جستجوی پولی، رسانه های اجتماعی پولی، تبلیغات سنتی

تبلیغات حمایت شده می توانند طیف وسیعی از تبلیغات پولی در SERP ها تا پست های تاثیرگذار در رسانه های اجتماعی را اجرا کند. صرف نظر از کانالی که انتخاب می‌کنید، تبلیغات حمایت‌شده می‌توانند به شما کمک کنند تا در مورد محصولات و خدمات خود آگاهی ایجاد کنید و مخاطبان جدیدی را برای برندتان جذب کنید. شما می‌توانید با انواع مختلف محتوای حمایت‌شده، مانند نتایج جستجوی حمایت‌شده، نام‌گذاری محصولات حمایت‌شده و پست‌های وبلاگ پولی در نشریات مرتبط این کار را انجام دهید.

 

۸. کانون توجه مشتریان

کانال جذب مشتری: ارجاع مشتری
بنظر شما یک تاکتیک قدرتمند برای جذب مشتری چیست؟ اینکه مشتریان راضی خود را به تبلیغ کننده تبدیل کنید. در ادامه به شما آموزش می‌دهیم که چگونه می‌توانید مشتریان خود را برای تبلیغ کسب‌وکارتان توانمند کنید و در صرفه‌جویی زمان و هزینه در سایر روش‌های جذب موثر واقع شوید.

- داستان های مشتری را بخواهید.

 چه از طریق مطالعات موردی، مصاحبه، بررسی یا محتوای تولید شده توسط کاربر، از مشتریان خود بخواهید داستان های خود را در مورد اینکه چگونه کسب و کار شما را کشف کردند و چرا آن را دوست دارند، بگویند. به جای اینکه از طریق تبلیغات پولی یا رسانه های اجتماعی درباره شرکت خود ببالید، به مشتریان خود اجازه دهید این کار را برای شما انجام دهند.

- محتوا را به راحتی قابل اشتراک گذاری کنید.

 در حالی که یک احساس خوشحال کننده می تواند پیام را منتقل کند، آیا بهتر نیست که مشتریان شما به طور مستقیم بتوانند محتوایی را که ایجاد کرده اید، مانند پست های اجتماعی، پست های وبلاگ یا تصاویر گرافیکی را  به اشتراک بگذارند؟

این حلقه ویروسی نامیده می شود و زمانی است که مشتریان شما محتوایی را به اشتراک می گذارند که دنبال کننده های آنها را به سمت کسب و کار شما باز می گرداند. لینک های کلیک را  برای توییت های خود ایجاد کنید تا مشتریان شما بتوانند به راحتی پست های اجتماعی را به اشتراک بگذارند و اطمینان حاصل کنید که هر قسمت از محتوای منتشر شده گزینه هایی برای اشتراک گذاری از طریق ایمیل یا رسانه های اجتماعی دارد. هرچه تبلیغات برای مشتریان شما راحت تر باشد، احتمال مشارکت آنها بیشتر است.

 

۹. Gated Content (محتوای دروازه‌دار)

کانال جذب مشتری: همه

محتوای دروازه‌دار ممکن است شامل کتاب‌های الکترونیکی، راهنماها، الگوها، کاغذهای سفید (White paper) و موارد دیگر باشد. از آنجایی که فرآیند ایجاد محتوا بیشتر درگیر است، این پیشنهادات محتوا نیز دارای دروازه هستند، به این معنی که خوانندگان برای دسترسی به محتوا باید اطلاعات شخصی مانند ایمیل ها و نام ها را مبادله کنند. از آنجایی که شما می توانید محتوای دروازه ای را از طریق هر رسانه ای به اشتراک بگذارید، می توان آن را تقریبا با هر کانال جذب مشتری جفت کرد. به عنوان مثال، می‌توانید صفحه فرود محتوا را برای موتورهای جستجو بهینه کنید یا در یک تبلیغ اجتماعی به آن اشاره کنید. محتوای دروازه ای یک استراتژی مهم برای جذب مشتری است که بین سئو، بازاریابی محتوا و بهینه سازی نرخ تبدیل قرار دارد. این می تواند به شما کمک کند تا از وبلاگ و استراتژی بازاریابی محتوای خود سرنخ های بیشتری کسب کنید. با این حال، اطمینان از اینکه آیا محتوای شما دارای دروازه‌بندی است یا خیر، ضروری است.

 

۱۰. قیمت گذاری محصول

کانال جذب مشتری: همه
استراتژی قیمت‌گذاری محصول شما یکی دیگر از استراتژی‌های قدرتمند جذب مشتری است که می‌توان آن را در هر کانال تبلیغ کرد، از تبلیغات تلویزیونی گرفته تا ارجاع مشتری. از طرف دیگر، می توانید اجازه دهید قیمت گذاری محصول شما به تنهایی مشتریان را جذب کند. به ویژه اگر قیمت های رقبای شما بسیار بالاتر باشد یا اصلا به مدل قیمت گذاری شما پایبند نباشند، موثر است. به عنوان مثال، فروش نرم افزار فریمیوم می تواند به شما کمک کند تا به طور طبیعی مشتریانی را به دست آورید که بتوانید بعدا آنها را افزایش دهید . «ابزار رایگان» تقریبا هر کسی را که می‌خواهد قبل از سرمایه‌گذاری در اشتراک از محصول شما استفاده کند، جذب می‌کند. اگر محصولات مصرفی را می فروشید، «یکی بخر، یکی را رایگان بگیر» انبوهی از مشتریان را در پی خواهد داشت که روی «افزودن به سبد خرید» کلیک می کنند، و پایگاه مشتریان شما را بدون کار زیاد گسترش می دهد. ممکن است استراتژی های قیمت گذاری خاص زیر را در نظر بگیرید:

  • قیمت گذاری تبلیغاتی

  • قیمت گذاری با تخفیف

  • قیمت گذاری فریمیوم

واضح است که روش های جذب مشتری در کنار هم کار می کنند. به عنوان مثال، رسانه‌های اجتماعی می‌توانند محتوای بهینه‌شده برای سئو را که شامل یک فراخوان برای اقدام به پیوستن در فهرست ایمیل است، تبلیغ کنند. مخلوط کردن و آزمایش با انواع استراتژی های جذب مشتری همچنین می تواند به شما کمک کند تا در مورد مخاطبان خود بیشتر بدانید و تاکتیک های جدیدی را به استراتژی فعلی خود معرفی کنید. صرف نظر از اینکه کدام استراتژی را انتخاب می‌کنید، همیشه فضایی را برای تجزیه و تحلیل، بهبود و تغییر بگذارید،  زیرا هرگز نمی‌دانید مشتریان چه زمانی ممکن است دیگر به روش‌های شما پاسخ ندهند و یا کلا آن را ترک کنند.

 

چگونه می توان هزینه های جذب مشتری را به حداقل رساند؟

در اینجا یک حقیقت ساده در مورد بازاریابی وجود دارد: شما همیشه می توانید بهتر عمل کنید، به مخاطبان جدید دسترسی پیدا کنید، با پیام‌های بهتر بازاریابی کنید و هزینه‌های مرتبط را به حداقل برسانید. بسته به دیدگاه شما، این می تواند یک خبر خوب یا بد باشد. زیرا همیشه چیزی برای یادگیری و بهبود وجود دارد. اگر به دنبال بهبود هزینه جذب مشتری خود هستید، در اینجا چند راه برای به حداقل رساندن آن آورده شده است:

 

  • تلاش های تبدیل وب سایت خود را بهبود بخشید. 

فراخوان های اقدام خود را تقویت کنید، اطمینان حاصل کنید که سایت شما برای موبایل و تبلت پاسخگو است، صفحات فرود خود را بهینه کنید و کپی رایتینگ خود را پاکسازی کنید. تست A/B را در نظر بگیرید تا یک صفحه فرود یا سبد خرید را آزمایش کنید و ببینید آیا یک طراحی خاص یا رویکرد کپی‌رایتینگ بهتر عمل می‌کند یا خیر. با استفاده از اینها مطمئن می‌شوید که هر روش جذب مشتری که قبلا استفاده می‌کردید تا چه حد به بهترین شکل ممکن کار می‌کند.

 

  • ارزش مشتریان فعلی خود را افزایش دهید.

این ممکن است شامل انتشار یک محصول جدید یا ارتقاء باشد که مشتریان شما نیز می‌توانند در آن سرمایه‌گذاری کنند. ارزش کاربر نیز زمانی که مشتریان دیگر را معرفی می‌کنند یا صرفا به‌عنوان تبلیغ کننده کسب‌وکار شما عمل می‌کنند، می‌تواند افزایش یابد.

 

  • استراتژی جذب مشتری خود را تنظیم و بهینه کنید.

کمی زمان بگذارید تا طرح اولیه کسب خود را ساختار دهید و ببینید که هر روش چه هزینه ای برای شما دارد. کجا می توانید هزینه های بازاریابی یا نیروی انسانی را کاهش دهید؟ هزینه‌های کانال‌های خاص می‌توانند در طول زمان افزایش پیدا کنند و از این طریق همیشه می‌توانید با یافتن کانال‌های جدیدتر و ارزان‌تر برای سرمایه‌گذاری، هزینه جذب مشتری خود را به حداقل برسانید. همچنین این فرآیند تضمین می‌کند که استراتژی شما جدیدترین روندهای بازاریابی را منعکس می‌کند.

 

 

جمع بندی


استراتژی جذب مشتری مجموعه‌ای از روش‌ها، تکنیک‌ها و فعالیت‌هایی است که کسب و کار انجام می‌دهد تا مشتریان جدید را به خود جذب کند. این استراتژی‌ها شامل تبلیغات، تخفیف‌ها، پاداش‌ها، ارائه محصولات و خدمات با کیفیت، بهبود تجربه خرید و ارتقاء خدمات پس از فروش می‌شوند. هدف اصلی استراتژی جذب مشتری، افزایش تعداد مشتریان و افزایش درآمد کسب و کار است. استراتژی‌های جذب مشتری بسیار مهم هستند زیرا به کسب و کار این امکان را می‌دهند که بازار خود را گسترش دهند و رقبای خود را شکست دهند. همچنین، با جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان فعلی، کسب و کار می‌تواند در مقابل رقبا قوی تر عمل کند و در بازار رقابتی بهترین عملکرد را داشته باشند.علاوه بر این، استراتژی‌های جذب مشتری به کسب و کار این امکان را می‌دهند که بازگشت سرمایه‌گذاری خود را بهبود بخشند. با سرمایه‌گذاری در جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان فعلی، کسب و کار می‌تواند درآمد خود را افزایش داده و به سودآوری بیشتر دست یابد.



 

در این مقاله با توجه به اهمیت دانستن استراتژی های جذب مشتری در هر نوع کسب و کاری، به ارائه انواع استراتژی ها و روش هایی برای کاهش هزینه های جذب مشتری پرداختیم. از این رو برای اطلاع بیشتر درمورد نرم افزار باشگاه مشتریان کلوپ می توانید بلاگ های دیگر ما را مطالعه کنید و چنانچه در این مورد سوالی دارید با ما در ارتباط باشید. خوشحال می شویم نظرات و دیدگاه های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

5 Effective Customer Acquisition Strategies

Customer Acquisition: How to Win New Customers

What is customer acquisition? 9 strategies to acquire …

Customer Acquisition Strategy: 36 Tips to Acquire New ...

 

برچسب ها

نظرات (0)

کیفیت محتوا

ملیکا عروجی

مدیر 2024/05/13
امتیاز 5/5 تعداد نظرات 0

موضوعات مرتبط

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

این پست را با دیگران به اشتراک بگذارید