نرم افزار (software) چیست؟
2024/07/27در این مقاله قصد داریم به تشریح موضوع طراحی وبسایت با هوش مصنوعی یا همان AI بپردازیم. منظور از طراحی وبسایت با هوش مصنوعی (AI) این است که بتوانید با استفاده از ابزارهای موجود فرایند ساخت و طراحی وبسایت موردنظر خود را بهبود دهید. در این محتوا سعی داریم به بررسی موضوعاتی نظیر: تعریف دقیق طراحی وبسایت با هوش مصنوعی، مراحل طراحی وبسایت و نکاتی که در این میان می بایست رعایت کنید و در آخر ابزارهایی که برای طراحی وبسایت با هوش مصنوعی مورد استفاده قرار می گیرند، بپردازیم. امیدواریم با مطالعه این بلاگ به درک درستی از مفهوم طراحی وبسایت با هوش مصنوعی برسید و بتوانید وبسایت خود را با استفاده از هوش مصنوعی بسازید.
طراحی وبسایت با استفاده از هوش مصنوعی (AI) به معنای بهرهگیری از فناوریها و ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی به منظور سادهسازی، تسریع و بهبود فرایند ساخت و طراحی وبسایت است. این رویکرد امکان خودکارسازی برخی از مراحل طراحی، ارائه پیشنهادهای هوشمند، و بهینهسازی عملکرد وبسایت را فراهم میآورد.
با پیشرفتهای روزافزون در زمینه هوش مصنوعی، این فناوری به یکی از ابزارهای کلیدی برای ایجاد و مدیریت وبسایتها تبدیل شده است. هوش مصنوعی میتواند فرآیند طراحی را تسریع کرده، پیشنهادهای هوشمندانهای برای بهبود ظاهر و عملکرد وبسایت ارائه دهد، و بهینهسازیهای خودکار را برای بهبود تجربه کاربری انجام دهد. در ادامه به بررسی برخی از کاربردهای هوش مصنوعی در طراحی وبسایت خواهیم پرداخت.
طراحی خودکار وبسایت: برخی از پلتفرمهای مبتنی بر هوش مصنوعی میتوانند با استفاده از اطلاعات اولیهای که توسط کاربر ارائه میشود، نظیر نوع وبسایت، سبک طراحی، و رنگهای مورد نظر، به صورت خودکار یک وبسایت کامل را ایجاد کنند.
ارائه پیشنهادهای هوشمند: ابزارهای هوش مصنوعی میتوانند در انتخاب عناصر مختلف طراحی، مانند رنگها، فونتها، و چیدمان، پیشنهادهای هوشمندی ارائه دهند که براساس اصول طراحی و تجربه کاربری بهینهسازی شدهاند.
بهینهسازی خودکار: هوش مصنوعی میتواند بهینهسازیهایی را در زمینههایی نظیر سرعت بارگذاری صفحات، بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO) و تجربه کاربری (UX) را به صورت خودکار انجام دهد. این بهینهسازیها میتواند شامل فشردهسازی تصاویر، بهینهسازی کدها و مدیریت بارگذاری محتوا باشد.
تحلیل و بهبود مداوم: هوش مصنوعی قادر است رفتار کاربران را تحلیل کرده و براساس دادههای بهدستآمده، پیشنهادهایی برای بهبود مستمر وبسایت ارائه دهد. این پیشنهادها میتوانند شامل تغییرات در طراحی یا محتوای وبسایت به منظور افزایش تعامل و رضایت کاربران باشد.
استفاده از چتباتها و پشتیبانی هوشمند: یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی در طراحی وبسایت، استفاده از چتباتهای هوشمند است که میتوانند با کاربران تعامل کنند و به پرسشهای آنان پاسخ دهند. این چتباتها با گذر زمان و با استفاده از یادگیری ماشین، قادر به ارائه پاسخهای دقیقتر و پیچیدهتر میشوند.
به طور کلی، طراحی وبسایت با هوش مصنوعی به معنای استفاده از فناوریهای هوشمند برای بهبود فرآیند طراحی و مدیریت وبسایت است. این فناوریها امکان ایجاد وبسایتهایی با ظاهر جذابتر، کارایی بالاتر و تجربه کاربری بهینهتر را برای طراحان و مدیران وبسایتها فراهم میسازند.
در ادامه به مراحل نحوه طراحی وبسایت با هوش مصنوعی می پردازیم.
کیفیت خروجی هوش مصنوعی عمدتا به کیفیت اطلاعاتی بستگی دارد که وارد سیستم میکنید. داشتن یک مجموعه کامل از اطلاعات در مورد برندتان میتواند راهحل هوش مصنوعی شما را در جهت صحیح هدایت کند. اگرچه نیازی به داشتن یک راهنمای کامل از سبک برندتان نیست، اما باید جزئیات اساسی را در اختیار داشته باشید، مانند:
هدف وبسایت شما
مخاطب مورد نظر شما
محصولات یا خدماتی که قصد فروش آنها را دارید
ویژگیهایی که شما را در بازار متمایز میکند
ایدهای از شخصیت و ارزشهای برند شما
چرا این موارد حائز اهمیت است؟ فرض کنید میخواهید یک وبسایت تجارت الکترونیک راهاندازی کنید که به فروش لامپ و ابزارهای الکتریکی اختصاص دارد. اگر عمدتا خریداران نسل Z که به دنبال لامپ های شما برای پروژههای شخصی هستند را هدف قرار دهید، وبسایت شما باید متفاوت از وبسایتی باشد که به مشتریان شرکتی که از لامپ های شما برای پروژههای حرفهای استفاده میکنند، اختصاص یافته است. برای کاهش نیاز به تغییرات مکرر در فرآیند طراحی وب، باید تصمیم بگیرید که کدام مخاطبها برای برند شما اهمیت بیشتری دارند.
ابزارهای متنوعی بر پایه هوش مصنوعی وجود دارد که میتوانید در نظر بگیرید، از پلتفرمهای چندمنظوره تا اپلیکیشنهای تخصصی. اگر تمایل به حفظ کنترل بیشتر بر فرایندها دارید، میتوانید از ترکیبی از ابزارها (مانند MidJourney، ChatGPT و DALL·E3) برای کمک در مراحل مختلف استفاده کنید. اما برای راهحلی سادهتر، سازندگان وبسایت هوش مصنوعی بهترین گزینه برای شما هستند. هنگام انتخاب این ابزارها باید موارد زیر را با دقت ارزیابی کنید:
ویژگیهای ضروری: چه نوع وبسایتی میخواهید؟ آیا نیاز به فعال سازی برنامهریزی آنلاین دارید؟ آیا به راهحل پرداخت آنلاین کارت اعتباری نیاز دارید؟ یا شاید نیاز به لندینگ پیج یا عملکردهای تخصصی دیگر دارید؟ اطمینان حاصل کنید که راهحل شما با نیازهای خاص کسبوکارتان همخوانی دارد.
قابلیتهای داخلی: آیا به طراحان و مهندسان داخلی نیاز دارید که میتوانند با کدها کار کنند؟ یا یک «مدیر انفرادی» هستید که میخواهید تمرکزتان روی فروش باشد و به یک راهحل سادهتر نیاز دارید؟
بودجه: آیا قیمتگذاری در حد بودجه شماست؟ برخی از سازندگان وبسایت هوش مصنوعی رایگان هستند، در حالی که برخی دیگر خدمات پریمیوم را برای اشتراک ارائه میدهند. بعضی دیگر نیز برای هر طرح خود هزینه جداگانهای دریافت میکنند. به نیازهای فعلی و آینده خود فکر کنید و از هرگونه هزینه پنهان آگاه باشید.
گزینههای سفارشیسازی: آیا میتوانید بخشهایی از وبسایت خود را تغییر دهید تا با برندسازیتان هماهنگ باشد؟ چه میزان انعطافپذیری برای سفارشیسازی صفحات وب خود دارید؟
گزینههای یکپارچهسازی: آیا راهحل انتخابی شما با ابزارهای دیگری که استفاده میکنید، مانند شبکههای اجتماعی یا نرم افزار بازاریابی ایمیلی، هماهنگ است؟ بررسی کنید که چه ادغامهایی بهراحتی در دسترس هستند.
بلوغ هوش مصنوعی: در حالی که هوش مصنوعی در دوران اوج خود است، اما در دنیای فناوری کاملا جدید نیست. برخی شرکتها مدت طولانیتری نسبت به دیگران در این حوزه فعالیت داشتهاند. برای مثال، Wix از سال 2016 در زمینه هوش مصنوعی پیشگام بوده است.
همانطور که قبلا ذکر شد، دو گزینه اصلی برای ایجاد وبسایت با هوش مصنوعی وجود دارد: استفاده از یک سازنده وبسایت یا اتخاذ رویکردی متناسب با نیازهای خاص شما. در اکثر سازندگان وبسایت مبتنی بر هوش مصنوعی، برای شروع از شما چندین سوال پرسیده میشود که مراحل دقیق آن به پلتفرم مورد استفاده بستگی دارد.
هر وبسایتی که توجه مخاطب را به خود جلب کند، باید شامل تصاویر و عناصری باشد که نه تنها جذاب به نظر برسد، بلکه برند شما را بهخوبی منعکس کند. چندین زمینه وجود دارد که هوش مصنوعی میتواند در آنها مفید باشد:
نام کسبوکار: اگر برند شما هنوز قطعی نشده است، میتوانید با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی به آن رسیدگی کنید. مانند: Namelix, Shopify Business Name Generator, Namify و..
لوگو: لوگوی شما نماینده کوچک و در عین حال قدرتمندی از برندتان است. اگر لوگو ندارید یا قصد بهروزرسانی لوگوی موجود خود را دارید، می توانید از ابزارهایی مانند: Looka, Tailor Brands, Hatchful و… استفاده کنید.
طرح رنگ: اگر نمیتوانید پالت رنگ مناسبی برای برندتان انتخاب کنید، ابزارهایی مانند Khroma میتوانند به شما کمک کنند. این ابزار از هوش مصنوعی برای یادگیری رنگهایی که میپسندید استفاده میکند.
طراحی و چیدمان وبسایت شما مانند دیوارهای یک خانه است. هنگامی که این دیوارها آماده شدند، زمان آن فرا میرسد که با محتوایی که برند و پیشنهادات شما را به نمایش میگذارد، وبسایت خود را تکمیل کنید. محتوای باکیفیت، بازدیدکنندگان را ترغیب میکند تا به صورت عمیقتری با وبسایت شما ارتباط برقرار کنند و انتظارات مشتریان را بهطور دقیق تعیین میکند. با استفاده از هوش مصنوعی، میتوانید فرآیند توسعه متن، تصاویر و حتی ویدئو را سرعت بخشید و ارائه ترکیبی غنی از اطلاعات در قالبهای مختلف را آسانتر از همیشه کنید. با کمک هوش مصنوعی میتوانید:
محتوای متنی وبسایت خود را تولید و غنیسازی کنید؛ به این صورت که با استفاده از مولدهای متنی مبتنی بر هوش مصنوعی به تولید محتوای وبسایت خود بپردازید، از توضیحات محصول تا کپی رایتینگ جذاب برای صفحه اصلی.
تصاویری برای وبسایت خود ایجاد کنید. چه به تصویری سفارشی برای بنر صفحه اصلی نیاز داشته باشید یا تصاویری برای صفحات محصولات، مولدهای تصویری هوش مصنوعی میتوانند به برآورده کردن این نیازها کمک کنند.
ویدیو بسازید، بهبود دهید و از آن مجددا استفاده کنید. ویدئو به عنوان آخرین مرز تولید محتوای هوش مصنوعی محسوب میشود و اکنون تعداد کمی از ابزارها امکان تولید صدا و حرکت با کلیک ماوس را فراهم میکنند. بهعنوان مثال، Runway ابزارهایی برای ایجاد ویدئو بر اساس پیامهای متنی ارائه میدهد.
با توجه به این که اغلب کاربران اینترنت از طریق موتورهای جستجو به برندهای جدید دسترسی پیدا میکنند، بهتر است هنگام ایجاد یک وبسایت از بهینهسازی موتور جستجو (SEO) به عنوان یک امر اساسی غافل نشوید. عوامل فنی و سئو داخلی وجود دارند که باید به خاطر داشته باشید، از جمله:
پیادهسازی کلمات کلیدی به صورت استراتژیک و طبیعی در محتوای خود
ارائه محتوای کامل و دقیق در تمام صفحات
تطبیق هدف جستجو با محتوای وبسایت
اطمینان از اینکه هر صفحه وبسایت قابل خزیدن (crawlable) است و شامل مواردی مانند متن جایگزین، برچسب عنوان و توضیحات متا است
اطمینان از اجرای روان وبسایت (مانند بارگذاری سریع و ارائه تجربه کاربری مطلوب)
بهترین ابزارهای سئو مبتنی بر هوش مصنوعی، دادههای کلیدواژه را با بهترین شیوههای سئو ترکیب میکنند تا به بهبود رتبه وبسایت شما کمک کنند. ابزارهای مانند، Surfer SEO, Clearscope, MarketMuse و … می توانند در این زمینه به شما کمک کنند.
علاوه بر تولید محتوای ثابت برای وبسایت، هوش مصنوعی میتواند به شخصیسازی وبسایت یا افزایش تعامل آن با محتوای پویا کمک کند. پلتفرمهای ایجاد وبسایت هوش مصنوعی معمولا این ابزارها را به عنوان بخشی از مجموعه امکانات خود ارائه میدهند، اما میتوانید ابزارهای مستقل مبتنی بر هوش مصنوعی را نیز برای این منظور بررسی کنید. برخی از قابلیتهایی که باید در نظر داشته باشید عبارتند از:
توصیههای محصول مبتنی بر هوش مصنوعی: هوش مصنوعی میتواند با بررسی رفتار کاربر، سابقه خرید و ترجیحات ثبتشده، محصولاتی را پیشنهاد کند که احتمالا مشتری به آنها علاقه دارد.
چتباتهای خدمات مشتری: ادغام اتوماسیون مبتنی بر هوش مصنوعی در جریان چت زنده میتواند تیم خدمات مشتری شما را از رسیدگی به موقعیتهای پیچیده آزاد کند، و این در حالی است که چتباتها میتوانند کارهای معمولی مانند بررسی وضعیت سفارش و ایجاد برچسبهای برگشتی را انجام دهند.
در طراحی وبسایت با هوش مصنوعی ابزارهای بسیاری به کار گرفته میشود که میتواند روند ساخت یک وبسایت را تسریع و بهبود بخشد و با این حال نیز روز به روز بر تعداد آنها افزوده میشود. از این رو اگر میخواهید طراحی و ساخت وبسایت را با هوش مصنوعی تجربه کنید کافی است این ابزارها را به خاطر بسپارید.
همانطور که میدانید ثبت دامنه یکی از مراحلی است که در طراحی وبسایت کار سخت و دشواری تلقی میشود. اما با ورود هوش مصنوعی به دنیای وب میتوان تنها با وارد نمودن چند کلمه، ایده و پیشنهادات بسیاری را از هوش مصنوعی دریافت کرد. این کار با هوش مصنوعی DOMAIN WHEEL امکان پذیر است. با استفاده از این ابزار رایگان میتوانید در کنار ایده گرفتن برای نام دامنه در کمتر از چند ثانیه از موجودی دامنهها نیز مطلع شوید. لازم به ذکر است ابزار DOMAIN WHEEL تمامی دامنههای موجود را با تمامی پسوندها نمایش میدهد به جز دامنه .ir که میبایست شخصا برای استعلام این دامنه اقدام شود.
هوش مصنوعی Wix ADI برترین و کاربردی ترین ابزار برای طراحی وبسایت با هوش مصنوعی است. گفته میشود با استفاده از ابزار Wix ADI میتوان بدون حتی وارد نمودن یک کد، تنها با مشخص نمودن نوع وبسایتبه همراه قسمتی از جزئیات کسب و کار مورد نظر، وبسایتی را با عملکرد عالی ساخت. از طرفی بررسی و ترکیب اطلاعات و ساخت وب وبسایتی بر اساس نوع کسب و کار توسط هوش مصنوعی Wix ADI انجام میشود. گفتنی است برای استفاده از این ابزار نیازی به پرداخت هزینه نیست. اما به منظور اتصال وبسایت به دامنه سفارشی نیاز است تا یکی از طرحهای پریمویم Wix ADI خریداری شود.
برای تبدیل نمودن قالب وبسایت تولید شده در فتوشاپ به کدهای HTML و CSS ، ابزار هوش مصنوعی Fronty بهترین گزینه است. از این رو برای طراحی وبسایت با هوش مصنوعی کافی است تا طرح مورد نظر خود را به این ابزار بدهید و در قالب HTML و CSS تحویل بگیرید. البته باید خاطر نشان کرد که برای کامل نمودن قالب تحویلی نیاز است تا اصلاحاتی بر روی آن انجام شود و کدهایی همچون کدهای JavaScript و فریمورکها را به آن افزود.
هوش مصنوعی BlackBox را میتوان به عنوان بهترین دستیار برای برنامه نویسان معرفی نمود. آشنایی با تمامی زبانهای برنامه نویسی، فریم ورکها و پایگاه داده و معرفی بهترین کد و بسته به برنامه نویسان از قابلیتهای BlackBox به شمار میآید. از طرفی برنامه نویسان به منظور طراحی وبسایت با هوش مصنوعی میتوانند با در نظر گرفتن ورودی و خروجی مورد نظر خود به ابزار بگویند که یک کلاس مطابق با زبان انتخابی آنها بنویسد و تحویل دهد.
میتوانید آخرین مرحله طراحی وبسایت را به ابزار هوش مصنوعی Screpy بسپارید. گفته میشود با توجه به سرویسهایی که این ابزار کمکی ارائه میدهد میتوان وبسایت را از نظر فنی بررسی نمود. از سرویس های هوش مصنوعی Screpy میتوان به بررسی Syntax ، Uptimeو سرعت صفحات اشاره نمود. گفته میشود رعایت شیوه صحیح نگارش دستورات برنامه نویسی با Syntax امکان پذیر است. از این رو میتوان با ابزار Screpy بررسی تمامی Syntax را انجام داد و خطاهای موجود را مشاهده کرد. هم چنین این ابزار میتواند مدت زمان دسترسی به وبسایت در لحظه و هم چنین Downtime اندازه گرفته و محاسبه کند. از طرف دیگر پیگیری وضعیت بخشهای مهم و حیاتی وبسایت مطابق با معیارهای Google Lighthouse ، بررسی فنی SEO و رهگیری دریافت رتبه نیز از طریق ابزار هوش مصنوعی Screpy امکان پذیر است.
هوش مصنوعی Zyro ، یکی از ابزارهایی است که فرآیند طراحی وبسایت را با پرسیدن چند سوال ساده از کاربر، ساده تر و سریع تر می کند. با استفاده از Zyro می توانید بدون نیاز به کدنویسی یک وبسایت سفارشی را با طرح بندی ، تصاویر و متن مناسب ایجاد کنید.همچنین در کنار طراحی وبسایت با هوش مصنوعی Zyro از قابلیت برندسازی، تولید محتوا متنی، طراحی لوگو می توان استفاده نمود تا یک وبسایت حرفه ای بر اساس برند و کسب و کارتان طراحی کنید.
می توانید ساخت وبسایت با هوش مصنوعی را با ابزار Uizard را تجربه کنید. هوش مصنوعی Uizard ابزاری است که در طراحی رابط کاربری UI از مبتدی تا حرفه ای می توان از آن استفاده کرد. بهره مندی از یک کتابخانه بزرگ از قالب های رابط کاربری از پیش ساخته در این ابزار نشان دهنده آن است که برای انواع پلتفرم ها و دستگاه ها مناسب می باشد. از سوی دیگر حضور ابزارهای قدرتمند برای نمونه سازی رابط کاربری این امکان را به کاربر می دهد تا بتواند پیش از توسعه نهایی آزمایشاتی را بر روی آن انجام داد. سرعت بالا در طراحی و نمونه سازی رابط کاربری ، ایجاد طرح های رابط کاربری زیبا و در عین حال باکیفیت و هم چنین دسترسی بدون محدودیت مکانی از مزیت های استفاده از ابزار هوش مصنوعی Uizard در طراحی وبسایت است.
از دیگر ابزار هایی که در طراحی وبسایت با هوش مصنوعی می توان بدون نیاز به دانش کدنویسی از آن استفاده کرد ، ابزار Webflow نام دارد. این ابزار با بهره مندی از یک الگوریتم هوش مصنوعی و مطابق با اطلاعات دریافتی طراحی یک وبسایت مدرن و در عین حال حرفه ای را انجام می دهد. از سوی دیگر Webflow به عنوان یک ابزار طراحی درون مرورگر همه کاره و توسعه وبسایت معرفی می شود که می توان برای ایده اولیه تا راه اندازی یک وبسایت از آن کمک گرفت. گفته می شود Webflow ابزاری است که به واسطه ی آن می تواند کد CSS و JavaScript مورد نیاز برای طراحی وبسایت تولید نماید. به همین خاطر استفاده از این ابزار نقش موثری در صرفه جویی زمان و جلوگیری از خطاها ایفا می کند.
از دیگر پلتفرم های طراحی رابط کاربری UI که مبتنی بر هوش مصنوعی است می توان به هوش مصنوعی Supernova Studio اشاره کرد. با استفاده از این ابزار می توان در Adobe XD ، Figma، Sketch طراحی رابط های کاربری انجام داد و آنها را به صورت خودکار به کد HTML، CSS و JavaScript تبدیل نمود . گفتنی است Supernova Studio برای توسعه دهندگان و طراحانی که به دنبال طراحی وبسایتهایی با کیفیت هستند بسیار مناسب و ایده آل است. ایجاد و مدیریت سیستم های طراحی از اجزای رابط کاربری تا رنگ ها و فونت ها، ارائه بازخورد و کمک به بهبود طرح مورد نظر و هم چنین آزمایش و نمونه سازی از دیگر ویژگی های ابزار Supernova Studioبه شمار می آید.
به طور کلی از شیوههای جدید و پیشرفته در حوزه طراحی وبسایت میتوان به طراحی وبسایت با هوش مصنوعی اشاره نمود. این در حالی است که هوش مصنوعی با توجه به دارا بودن قابلیتهای خاص و منحصر به فرد شرایطی را برای برنامه نویسان و طراحان وبسایت فراهم میکند تا بتوانند در مدت زمان کوتاهی به واسطه ابزارهای کمکی بسیاری که در ساخت وبسایت با هوش مصنوعی رایگان کاربرد دارد، وبسایتهایی با کارآیی مطلوب طراحی و راه اندازی کنند. ما در این مقاله سعی کردیم تا با معرفی چند نمونه از ابزارهای کمکی هوش مصنوعی در طراحی وبسایت به شما در این امر یاری کنیم. امیدواریم برایتان مفید واقع شود.
در این مقاله با توجه به اهمیت طراحی وبسایت با هوش مصنوعی در هر کسب و کار، به تعریف و بررسی مراحل انجام آن پرداختیم و مزایای کلیدی و کاربرد آن را توضیح دادیم. از این رو برای سفارش طراحی و کدنویسی انواع وبسایت های اختصاصی، آموزشی، رستورانی و ... برای کسبوکار یا سازمان خود میتوانید به وبسایت کدالین مراجعه کنید و چنانچه در این مورد سوالی دارید با ما در ارتباط باشید. خوشحال میشویم نظرات و دیدگاههای خود را با ما به اشتراک بگذارید.
برچسب ها
نظرات (5)
خیلی خوب بود احسنت بر شما
ایول، چقدر خوب بود.
ممنون بابت مقاله خوبتون
بسیار عالی
موضوعات مرتبط
پستهای اخیر
نرم افزار (software) چیست؟
2024/07/27نرم افزار سی آر ام (CRM) ...
2024/06/02طراحی وبسایت با هوش ...
2024/07/01عملکرد تیم فروش ...
2024/04/17تحلیل رفتار مشتری ...
2024/08/08
بسیار عالی و کاربردی