نرم افزار (software) چیست؟
2024/07/27اگر به دنبال ساخت وبسایت خود هستید، انتخاب یک سایت استاتیک یا سایت داینامیک یکی از اولین تصمیمهای مهمی است که باید بگیرید، چرا که این تصمیم تعیین میکند که چگونه صفحات وب شما در مرورگرهای افراد ذخیره و به بازدیدکنندگان تحویل داده شود.
برای کمک به درک تفاوت، بیایید معنای یک سایت استاتیک و سایت داینامیک را بررسی کنیم و در مورد مزایا و معایب هر رویکرد بحث کنیم. در نهایت، نمونههایی از سایت های داینامیک محبوب را به اشتراک میگذاریم تا درک بهتری از کارهایی که میتوانند انجام دهند را به شما ارائه میکنیم.
مهم نیست که یک وب سایت چقدر پیچیده به نظر می رسد، در هسته آن یک صفحه وب فقط یک فایل HTML است که در یک مرورگر وب نمایش داده می شود. هنگامی که از یک وب سایت بازدید می کنید، مرورگر شما درخواستی را به سرور وب که میزبان وب سایت است ارسال می کند و سرور با ارسال یک فایل HTML (به همراه برخی فایل های مرتبط دیگر) پاسخ می دهد. مرورگر شما این فایل HTML را پردازش می کند و آن را به عنوان یک صفحه به شما نشان می دهد.
در نهایت، هر دو سایت استاتیک و سایت داینامیک فایلهای HTML تولید میکنند، اما اینکه چه چیزی سایت استاتیک و سایت داینامیک را متفاوت می کند، بستگی به نحوه ایجاد این فایل HTML توسط سرور قبل از ارسال آن برای شما دارد. برای درک تفاوت، اجازه دهید ابتدا نحوه کار وب سایت های استاتیک را باز کنیم.
یک سایت استاتیک از تعداد ثابتی از فایل های از پیش ساخته شده که در یک وب سرور ذخیره می شوند تشکیل شده است. این فایلها به زبانهای HTML، CSS و جاوا اسکریپت نوشته میشوند که به آنها زبانهای سمت کلاینت گفته میشود زیرا در مرورگر وب کاربر اجرا میشوند. هنگامی که کاربر صفحه ای را از سرور با URL درخواست می کند، سرور فایل HTML را که توسط URL مشخص شده است و هر فایل CSS و/یا جاوا اسکریپت همراه آن را برمی گرداند.
در طول این تبادل، وب سرور فایلها را قبل از ارسال به کاربر تغییر نمیدهد، بنابراین صفحه وب برای هرکسی که آن را درخواست میکند دقیقاً یکسان به نظر میرسد. محتوا استاتیک ( ثابت) است - تنها راه برای تغییر ظاهر وب سایت، تغییر دستی محتوای فایل ها است.
این بدان معنا نیست که سایت استاتیک ثابت نمی توانند تعاملی یا جذاب باشند. سایت استاتیک همچنان میتوانند پیوندها و دکمههای قابل کلیک، تصاویر و ویدیو، CTA، فرمها، بارگیریهای دیجیتالی و انیمیشنهایی داشته باشند که توسط CSS یا جاوا اسکریپت پشتیبانی میشوند. با مهارت کافی، حتی می توانید یک وب سایت ثابت داشته باشید تا زیبا به نظر برسد. اما، یک سایت استاتیک همیشه برای همه یکسان به نظر می رسد.
نمونههای رایج سایت های استاتیک شامل وبسایتهای رزومه، وبسایتهای نمونه کارها، وبسایتهای بروشور، صفحات فرود یکباره و سایر سایتهای اطلاعاتی یا فقط خواندنی است. این وب سایت ها کوچک هستند (سه تا چهار صفحه یا کمتر)، از نظر محتوا محدود هستند و به محتوای شخصی یا به روز رسانی مکرر نیاز ندارند.
اکثر مزایای سایت استاتیک از سادگی آنها ناشی می شود. سایت استاتیک ساده ترین نوع سایت برای ساخت و نگهداری از ابتدا هستند. اگر می خواهید یک وب سایت اولیه را سریع و ارزان راه اندازی کنید، سایت استاتیک گزینه خوبی هستند. با دانش HTML و CSS، میتوانید یک کد مناسب بدون تلاش یا هزینه زیاد بنویسید. سایت استاتیک نیز سریعتر از سایت داینامیک در انتهای کاربر هستند سرور فقط باید فایل های درخواستی را بازیابی کند و آنها را به مشتری تحویل دهد رتبه بندی موتورهای جستجو.
همانطور که احتمالاً می توانید حدس بزنید، یک وب سایت استاتیک در بسیاری از موارد بهترین گزینه نیست.
واضح ترین مسئله مقیاس پذیری است: هر زمان که می خواهید یک محتوای به روز رسانی در سطح سایت ایجاد کنید، مانند تغییر هدر. صفحات خود را، شما باید هر فایل HTML جداگانه را تغییر دهید. به علاوه، هر زمان که می خواهید صفحه جدیدی اضافه کنید، باید به صورت دستی یک فایل HTML جدید ایجاد کنید. برای وب سایت های بزرگ، این به سادگی عملی نیست. یکی دیگر از معایب وب سایت های استاتیک عدم شخصی سازی است.
اگر نمیتوانید محتوا را برای بازدیدکنندگان تنظیم کنید، ممکن است فرصت ایجاد تجربه جذابتری برای بازدیدکنندگان را از دست بدهید. مطمئناً، یک سایت استاتیک می تواند اطلاعاتی در مورد کسب و کار شما نمایش دهد، اما اگر بتوانید اطلاعات متفاوتی را بر اساس موقعیت مکانی به بازدیدکنندگان نشان دهید، چه؟ برای آن، به یک سایت داینامیک نیاز دارید. در نهایت، انواع زیادی از سایت ها وجود دارند که ساختن آنها به صورت ایستا امکان پذیر نیست. به عنوان مثال، وبسایتهای تجارت الکترونیک معمولاً به کاربران اجازه میدهند محصولاتی را به سبد خرید خود اضافه کنند و بررسی کنند، عملکردهایی که نمیتوانید با یک سایت استاتیک انجام دهید مگر اینکه به ابزارهای شخص ثالث تکیه کنید. به این دلایل، اکثر وبسایتهایی که امروزه استفاده میکنید به صورت سایت داینامیک ساخته میشوند. بعد، بیایید معنی آن را بررسی کنیم."
برخلاف یک وب سایت استاتیک که محتوای یکسانی را به همه بازدیدکنندگان در قالب یکسان نمایش می دهد، یک وب سایت داینامیک اطلاعات متفاوتی را به بازدیدکنندگان مختلف ارائه می دهد. محتوایی که یک بازدید کننده می بیند را می توان توسط چندین عامل تعیین کرد. مکان، زمان محلی، تنظیمات و اولویتها، و/یا اقداماتی که در وبسایت انجام میشوند (مانند عادتهای خرید)، تجربهای متناسبتر و تعاملیتر را ایجاد میکنند.
برای دستیابی به انعطافپذیری بیشتر در قسمت جلویی، سایت داینامیک به پیچیدگی بیشتری نیاز دارند. در انتهای صفحه سایت داینامیک هر صفحه را به عنوان فایل HTML خود ذخیره نمی کنند، وقتی کاربر یک صفحه را درخواست می کند، سرور اطلاعات را از یک یا چند پایگاه داده می کشد. یک فایل HTML که به صورت سفارشی برای مشتری ساخته شده است، پس از ساختن صفحه، فایل HTML به مرورگر کاربر ارسال می شود.
برای ساخت صفحات در انتهای صفحه، وب سایت های پویا از زبان های برنامه نویسی سمت سرور مانند PHP، Python، Ruby استفاده می کنند. ، یا جاوا اسکریپت سمت سرور، علاوه بر زبان های سمت سرویس گیرنده (HTML، CSS و جاوا اسکریپت). بسته به مقدار داده ای که برای ساخت صفحه کشیده می شود، این فرآیند می تواند بسیار پیچیده شود. با این حال، کاربر هیچیک از این فرآیند را نمیبیند - آنها فقط صفحه وب بارگذاری شده در مرورگر را میبینند، مانند سایت استاتیک. این روزها، اکثر وبسایتهایی که استفاده میکنید حداقل از برخی از آن ها به عنوان سایت داینامیک به حساب می آیند.
فروشگاههای آنلاین، سایتهای رسانههای اجتماعی، سایتهای عضویت، سایتهای خبری، سایتهای انتشاراتی، وبلاگها و برنامههای کاربردی وب تا حدی به محتوای پویا متکی هستند. برای مثال، یک سایت تجارت الکترونیک را در نظر بگیرید که صفحه اصلی آن محصولاتی را بر اساس آنچه فکر میکند شما را توصیه میکند. می خواهند بخرند این بدان معنی است که هر بازدید کننده صفحه اصلی کمی متفاوت را می بیند. البته، منطقی نیست که یک صفحه را برای هر شخص کدگذاری کنید و آن را در سرور ذخیره کنید. درعوض، کد سمت سرور برای تعیین محتوایی که باید ببینید، آن محتوا را از پایگاههای داده مختلف واکشی میکند و از آن صفحه میسازد کار میکند. موارد استفاده دیگر برای محتوای پویا شامل تغییر زبان صفحه بر اساس مکان یا تنظیمات کاربر، نمایش یک صفحه است. سفارشات قبلی کاربر از وب سایت شما پس از ورود به سیستم، و گزینش محتوای خاصی در سایت شما مطابق با وضعیت عضویت کاربر.
ما قبلاً مزیت اصلی سایت داینامیک را توضیح داده ایم: آنها شما را قادر می سازند محتوای وب سایت خود را برای هر بازدیدکننده شخصی سازی کنید، که به معنای تجربه کاربر جذاب تر است که منجر به تبدیل و خرید بیشتر می شود. فراتر از شخصی سازی، اسکریپت نویسی سمت سرور است. بسیار قدرتمند است و تعداد بی شماری از امکانات را برای عملکرد باز می کند. سایت داینامیک به ما امکان می دهد برنامه های کاربردی وب، نرم افزار SaaS و تجربیات غنی بسازیم که به سادگی با رویکرد ایستا امکان پذیر نیست.
همچنین ایجاد به روز رسانی در سطح سایت در وب سایت داینامیک بسیار آسان تر است. مدیران به جای به روز رسانی کد منبع برای هر فایل HTML، می توانند به سرعت و به راحتی تغییرات گسترده ای در سایت خود ایجاد کنند. مقیاس پذیر از وب سایت استاتیک، از آنجایی که سرور تعداد ثابتی از صفحات را ذخیره نمی کند، سرور در صورت نیاز، یک صفحه می سازد. به جای ساخت صفحات جداگانه محصول در HTML، فقط باید اطلاعات محصول را در یک پایگاه داده ذخیره کنید. اسکریپت های سمت سرور می توانند این داده ها را جمع آوری کنند تا صفحه محصول را به صورت خودکار بسازند.
از آنجایی که وب سایت داینامیک پیچیده تر از وب سایت استاتیک هست، برای ایجاد از ابتدا به زمان، تلاش و دانش بسیار بیشتری نیاز دارند. اگر تخصص فنی برای ساخت و نگهداری یک وب سایت داینامیک ندارید، می توانید روی یک توسعه دهنده یا تیم توسعه سرمایه گذاری کنید. همچنین می توانید از یک سازنده وب سایت یا یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) برای رسیدگی به جنبه فنی کارها استفاده کنید. ، بنابراین می توانید تمرکز بیشتری روی محتوا و طراحی سایت خود داشته باشید. به عنوان مثال، وردپرس با ساخت صفحات خود به صورت پویا با استفاده از زبان سمت سرور PHP کار می کند. یکی دیگر از معایت استفاده از یک وب سایت داینامیک، کاهش بالقوه عملکرد است. وب سایت داینامیک پردازش بیشتری را در قسمت پشتی انجام می دهند تا صفحات را به بازدیدکنندگان تحویل دهند، که می تواند بر زمان بارگذاری تأثیر بگذارد. راه هایی برای بهینه سازی سرعت سایت شما وجود دارد و نرم افزار ساخت وب سایت در این زمینه بهبود یافته است. با این حال، سرعت مطمئناً چیزی است که باید هنگام مدیریت یک سایت پویا در نظر داشت، زیرا تأخیر در کسری از ثانیه می تواند باعث افزایش نرخ پرش شود.
برچسب ها
نظرات (2)
کاربردی و مفید
ممنون از محتوای خوبتون
موضوعات مرتبط
پستهای اخیر
نرم افزار (software) چیست؟
2024/07/27نرم افزار سی آر ام (CRM) ...
2024/06/02طراحی وبسایت با هوش ...
2024/07/01عملکرد تیم فروش ...
2024/04/17نرم افزار سی آر ام چه ...
2024/06/09
بسیار عالی و کامل بود