وبسایت فروشگاهی چیست و چه امکاناتی باید داشته باشد؟

وبسایت فروشگاهی چیست؟

 وب‌سایت های فروشگاهی که این روزها تعدادشان در حال افزایش می‌باشد یکی از مشاغل اینترنتی به حساب می آیند که برای پیشرفت کسب‌وکارها استفاده می‌شوند. پس اگر شماهم به دنبال راهی برای ارتقا کسب و کار خود و افزایش فروش هستید راه اندازی یک وبسایت فروشگاهی آنلاین می تواند یک سرمایه گذاری ارزشمند برای شما باشد.

 اگر در نظر دارید تا یک وبسایت فروشگاهی راه اندازی کنید لازم است که اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید٬ در این مقاله در ابتدا مفهوم وبسایت فروشگاهی را بررسی می کنیم و برای شما توضیح خواهیم داد که چرا به یک وبسایت فروشگاهی نیاز دارید و چرا به آن نیاز ندارید و در نهایت بررسی خواهیم کرد که یک وبسایت فروشگاهی خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد.
پس تا انتها مقاله با ما همراه باشید...!

 

وبسایت فروشگاهی چیست؟

در دنیای امروز شاهد پیشرفت چشم‌گیر تکنولوژی هستیم و هرروز تعداد کارها و شغل‌هایی که دیگر برای انجام آن‌ها نیاز به حضور فیزیکی نداریم بیشتر می‌شود؛ با به وجود آمدن وبسایت‌های فروشگاهی بیشتر خرید و فروش‌ها وارد فضای اینترنت شده و به صورت آنلاین انجام می‌شوند.


 وبسایت فروشگاهی، فضایی است که در آن به صاحبان کسب‌وکار اجازه می‌دهد تا به کمک مرورگر خود محصولات یا خدمات مجازی و فیزیکی خود را به فروش برسانند و همچنین به آن‌ها اجازه می‌دهد خدماتی که تاکنون به صورت حضوری به مشتریان خود ارائه می‌دادند را به صورت مجازی و از طریق اینترنت به آنان ارائه دهند.  وبسایت فروشگاهی به کسب و کارها اجازه می دهد تا محصولات خود را به طیف گسترده تری از مشتریان معرفی و عرضه کنند و بدون داشتن هیچ محدودیتی به صورت 24 ساعته به مشتریان خود خدمات ارائه دهند.


به زبان ساده فعالیت وبسایت فروشگاهی  را می‌توان به این صورت شرح داد:
مشتریان شما وارد وبسایت فروشگاهی شما می‌شوند، پس از ورود به وبسایت می‌توانند از همان‌جا محصول و یا خدمات مورد نیاز خود را انتخاب کنند و می‌تواند به کمک درگاه پرداخت اختصاصی پرداخت هزینه را نیز انجام دهند. پس از تایید سفارش محصول با توجه به نحوه ارسال انتخاب شده توسط مشتری، محصول ارسال می‌شود و به دست مشتری می‌رسد.

 

چرا به یک وبسایت فروشگاهی نیاز دارید؟

داشتن یک وبسایت فروشگاهی مزیت‌های زیادی برای صاحبان کسب‌وکار دارد اما جدا از مزیت‌های بی‌شماری که دارد؛ در دنیای امروز داشتن یک وبسایت فروشگاهی برای هرکسب‌وکاری امری ضروری است. وبسایت می‌تواند بهترین خدمات را به مشتریان شما ارائه دهد؛ داشتن سایت فروشگاهی، به شما کمک می‌کند که بهترین فرصت را برای رسیدن به مشتریان خود به صورت آنلاین داشته باشید و برای کسب‌وکار خود بهترین برندسازی را انجام دهید در اینجا چند مورد دیگر از مزیت های داشتن یک وبسایت فروشگاهی  را با همدیگر بررسی می‌کنیم:

1)    کاهش هزینه ها: 

راه اندازی و نگهداری یک وبسایت فروشگاهی برای شما بسیار ارزان تر از افتتاح یک فروشگاه فیزیکی تمام می‌شود با داشتن یک وبسایت فروشگاهی هزینه های مربوط به اجاره، حقوق پرسنل و سایر هزینه های عملیاتی و هزینه‌های نهان کاهش پیدا می‌کند و در برخی موارد این هزینه‌ها می‌توانند حذف شوند و شما تنها با هزینه نگهداری سایت سر و کار داشته باشید. 

2)    بهبود تجربه مشتری:

داشتن یک وبسایت فروشگاهی برای مشتریان شما تجربه خریدی آسان و راحت را فراهم می کند. تمام مشتریان و مخاطبان هدف شما امکان آن که به صورت حضوری به فروشگاه شما بیایند را ندارند پس وبسایت فروشگاهی اینجاست که این امر را برای آنها ساده سازد و مخاطبان شما در هرجای دنیا می‌توانند از محصولات و خدمات شما آگاه شوند.

3)    ایجاد اعتبار برند:

داشتن یک وبسایت فروشگاه حرفه‌ای به شما کمک می‌کند تا اعتبار برند خود را درمیان مشتریان خود افزایش دهید. وبسایت فروشگاهی به شما این امکان را می‌دهد تا اطلاعات بیشتری را در رابطه با کسب‌وکار و برند خود به اشتراک بگذارید.

4)    افزایش فروش:

مهمترین مزیتی که یک وبسایت فروشگاهی می‌تواند برای شما داشته باشد افزایش فروش است با داشتن وبسایت فروشگاهی شما به طیف گسترده‌تری از مشتریان دسترسی دارید و می‌توانید محصول خود را در سرتاسر جهان معرفی کنید و همچنین می‌توانید محصولات خود را به صورت بیست و چهار ساعته به مشتریان خود ارائه دهید و از طریق وبسایت پیشنهادهای ویژه خود را با مخاطبان خود درمیان بگذارید.

 

در چه صورتی به یک وبسایت فروشگاهی نیاز ندارید؟

در حالی که وبسایت‌های فروشگاهی می‌توانند مزایای زیادی برای صاحبان کسب و کار داشته باشند، اما محدودیت‌هایی نیز دارند.
برخی از کارهایی که یک وبسایت فروشگاهی نمی‌تواند برای شما انجام دهد عبارتند از:

1)    ارائه خدمات حضوری:

یک وبسایت فروشگاهی نمی‌تواند خدماتی مانند نصب، تعمیر یا خدمات مشتری حضوری ارائه دهد اما در نهایت می توانید برای تبلیغات خدمات خود و رشد برندتان از یک سایت فروشگاهی استفاده کنید.

2)    ارائه تجربیات حسی:

یک وبسایت نمی‌تواند تجربیات حسی را که یک فروشگاه فیزیکی می‌تواند به مشتری ارائه دهد، مانند دیدن، لمس و بوییدن محصولات، ارائه دهد. هرچند که با بارگزاری تصاویر مناسب و توصیفات کامل از محصولتان می توانید برخی از این تجربیات حسی را به مخاطب خود ارائه دهید.

3)    ایجاد حس فوریت:

یک وبسایت نمی‌تواند همان حس فوریت را که یک حراج یا رویداد فروش در فروشگاه فیزیکی ایجاد می‌کند، برای مشتریان ایجاد کند. اما با ارائه بسته ها و قیمت گذاری های پیشنهادی در داخل وبسایت و خبر رسانی صحیح به مشتری می توانید این مشکل را برطرف کنید.

 

امکانات اصلی یک سایت فروشگاهی چیست؟

یک سایت فروشگاهی از بخش های مختلفی تشکیل  شده است که میتوان آن ها را به دو دسته اصلی امکانات فنی و پایه ای٬ امکانات کاربردی و مدیریتی تقسیم کرد.

۱) امکانات فنی و پایه ای:

 

• پلتفرم فروشگاه اینترنتی:

در این مرحله شما باید یک پلتفرم مناسب برای وبسایت خود پیدا کنید انتخاب یک پلتفرم مناسب مانند وردپرس، ووکامرس یا شاپیفای که متناسب با نیازها و بودجه شما باشد.

 

• نام دامنه و هاستینگ:

انتخاب یک نام دامنه مناسب و یک هاستینگ قدرتمند و قابل اعتماد برای میزبانی وب سایت شما برای موفقیت کسب و کار شما لازم است زمانی که می خواهید یک کسب و کار آنلاین را شروع کنید یکی از جنبه های مهم برای آنکه عموم شما را بشناسند نام دامنه کسب و کار شماست پس باید به درستی انتخاب شود.

 

•طراحی وبسایت:

یکی از ویژگی های مهمی که باید در طراحی یک وبسایت خوب حتما به آن توجه داشت این است که سایت شما باید به گونه ای طراحی شود که در هر مرحله از سفر مشتری کار کردن با آن امری ساده و آسان باشد و همچنین پیچیدگی به خصوصی نیز نداشته باشد.


 
• درگاه پرداخت:

انتخاب و پیاده سازی یک درگاه پرداخت ایمن به مشتریان اطمینان می دهد که اطلاعات حساس مانند اطلاعات کارت اعتباری مشتریان از طریق رمزگذاری به طور ایمن وارد یک پایانه مجازی یا وب سایت بانک می شود.

 

۲) امکانات کاربردی و مدیریتی:

 

• مدیریت محصولات:

یک وبسایت فروشگاهی باید به شما امکان افزودن، ویرایش و حذف محصولات به همراه تصاویر، توضیحات، قیمت گذاری و دسته بندی های مختلف را بدهد تا تمام محصولات شما در دسته بندی های مخصوص خود به همراه عکس و قیمت در سایت شما قرار بگیرند و تجربه خرید مشتری را به بهترین شکل ممکن رقم بزنند.

 

• مدیریت سفارشات:

شما باید بتوانید در هر مرحله از خرید مشتری بتوانید سفارشات او را مدیریت کنید. یک وبسایت فروشگاهی خوب باید به شما امکان مشاهده، پردازش و ارسال سفارشات دریافتی از مشتریان را بدهد.
 

• مدیریت مشتریان:

امکان ایجاد حساب کاربری برای مشتریان، مشاهده اطلاعات آنها و ردیابی سابقه خریدشان از مهمترین و اساسی ترین ویژگی هایی است که یک سایت خوب باید داشته باشد البته حواستان باشد که برای مدیریت بیشتر و بهتر مشتریان استفاده از نرم افزار سی آر ام می تواند کمک کننده باشد.

 

• گزارش دهی وتجزیه و تحلیل سایت:

باید بتوانید گزارش هایی از ترافیک وب سایت، فروش و عملکرد کلی فروشگاه را مشاهده کنید.

 

• امنیت و پشتیبانی:

پیاده سازی اقدامات امنیتی برای محافظت از اطلاعات فروشگاه و مشتریان و ارائه پشتیبانی مناسب به مشتریان در صورت بروز مشکل از اساسی ترین ویژگی های یک وبسایت فروشگاهی خوب است.

وبسایت  فروشگاهی چیست؟

 

علاوه بر تمام نکات فوق و این امکانات اساسی، وبسایت های فروشگاهی میتوانند از امکانات پیشرفته تری نیز برخوردار باشند که به نوعی مزیت شما در میان رقبا به حساب می آید مانند:

 

• سیستم نقد و بررسی محصول:

به مشتریان اجازه می دهد تا نظرات و تجربیات خود را در مورد محصولات به اشتراک بگذارند.


• سیستم پیشنهادات ویژه:

به مشتریان در مورد تخفیف ها و پیشنهادات ویژه اطلاع رسانی می کند.


• لیست علاقه مندی ها:

به مشتریان اجازه می دهد تا محصولاتی را که به آنها علاقه دارند، ذخیره کنند تا بعداً به راحتی به آنها دسترسی پیدا کنند.


• سیستم چت زنده:

به مشتریان امکان می دهد تا به طور آنلاین با کارکنان فروشگاه ارتباط برقرار کنند.


• سیستم یکپارچه سازی باشبکه های اجتماعی:

به شما امکان می دهد تا وب سایت خود را به شبکه های اجتماعی متصل کنید و محصولات خود را در این شبکه ها به اشتراک بگذارید.
 

۳ پرسش مهم قبل از راه انداختن یک وبسایت فروشگاهی: 

انتخاب امکانات مناسب برای یک وب سایت فروشگاهی به نوع کسب و کار، نیازهای مشتریان و بودجه شما بستگی دارد.
در نتیجه باید موارد زیر را هنگام طراحی وبسایت فروشگاهی خود درنظرداشته باشید تا بتوانید به بهترین نتایج برسید.

نوع کسب و کار شما چیست؟

قبل از هرچیزی باید مشخص کنید که چه خدمات و یا محصولاتی ارائه می‌دهید، آیا محصول شما فیزیکی است یا مجازی؟ آیا کسب و کار شما از نوع B2B  هست یا B2C؟ پس از اینکه مشخص کردید نوع کسب و کارتان چیست باید به طور دقیق اهداف خود را از داشتن یک وبسایت فروشگاهی مشخص کنید؛ در یک سال آینده چه میزان از فروش شما قرار است بر روی سایت منتقل شود؟ انتظار چند نفر بازدید کننده را دارید؟
پاسخ به تمامی این سوالات باعث می‌شود بتوانید تعیین کنید که به چه نوع سیستم فروشگاهی نیاز دارید.

مشتریان شما چه نیاز هایی دارند؟

مشتریان شما چه انتظاراتی از وبسایت شما دارند؟ آنها به چه امکاناتی نیاز دارند؟با پاسخ به این پرسش ها چشم اندازی از نیازهای مخاطب و مشتریان خود بدست خواهید آورد و از این طریق می توانید متوجه شوید که وبسایت شما به چه ویژگی هایی نیاز دارد.برای مثال قابلیت چت زنده شاید برای مشتریان یک نمایشگاه خودرو چندان مورد اهمیت نباشد اما قابلیت لیست علاقمندی ها برای آنان بسیار جذاب و ضروری خواهد بود.

چه مقدار می خواهید هزینه کنید؟

در این بخش باید مشخص کنید که میزان بودجه شما چقدر است و چه میزان می خواهید هزینه کنید اگر بودجه زیادی را به این کار قرار داده اید می توانید به طور اختصاصی از صفر یک سایت برای خودتان داشته باشید و همچنین با مبالغ پایین تر نیز می توانید از قالب های آماده وردپرس کمک بگیرید.
و در نهایت آخرین مرحله در داشتن یک وبسایت فروشگاهی...!

پیدا کردن یک طراح وبسایت فروشگاه حرفه‌ای:

اگر از مسائل IT  و سایت سر درنمیاورید باید یک طراح وبسایت فروشگاهی حرفه ای و مطمئن پیدا کنید همچنین اگر فکر می‌کنید که در مدت کوتاهی کسب و کار شما رشد فزاینده‌ای خواهد داشت و باید حتما همه کارها را تخصصی پیش ببرید، بهتر است همه چیز را از صفر به یک طراح سایت حرفه ای بسپارید. اما اگر اینطور نیست می‌توانید از قالب های آماده برای سایت خود استفاده کنید. چنانچه در پیدا کردن یک طراح وبسایت حرفه ای نیاز به مشاوره شماوره دارید میتوانید با کارشناسان تیم کدالین در ارتباط باشید. 

جمع بندی مقاله وبسایت فروشگاهی

در نهایت، اینکه آیا یک وبسایت فروشگاهی برای کسب و کار شما مناسب است یا خیر، به عوامل مختلفی از جمله نوع محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهید، مخاطبان هدف شما و بودجه شما بستگی دارد.
اگر در نظر دارید یک وبسایت فروشگاهی راه اندازی کنید، مهم است که قبل از شروع به کار٬ تحقیقات خود را انجام دهید و یک پلتفرم و ارائه دهنده مناسب را برای خود انتخاب کنید.


همچنین باید یک استراتژی بازاریابی قوی برای جذب ترافیک به وبسایت خود و تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری داشته باشید. ساخت یک وب سایت فروشگاهی موفق نیازمند تلاش، زمان و تعهد است. با دنبال کردن این مراحل و نکات گفته شده در این مقاله، می توانید یک وب سایت فروشگاهی ایجاد کنید که به شما کمک کند تا به اهدافتان برسید و کسب و کار خود را رونق ببخشید و یک تجربه خرید آنلاین عالی را برای مشتریان خود فراهم کنید.
 


 

برچسب ها

نظرات (1)

کیفیت محتوا
روژینا بنده شاهی کاربر
2024/06/23 | 09:08

جامع و مفید بود

زهرا زرین کیا

مدیر 2024/06/19
امتیاز 5/5 تعداد نظرات 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

این پست را با دیگران به اشتراک بگذارید