نرم افزار ERP چیست؟

نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی

در این مقاله قصد داریم در رابطه با نرم افزار ERP مواردی را نظیر: تعریف دقیق نرم افزار ERP، دلایل اهمیت این ابزار، مزایای کلید  کاربردی آن، نحوه کارکرد، ماژول های رایج و انواع نحوه استقرار این نرم افزار را بررسی کنیم. با مطالعه این مقاله می توانید به درک درستی از مفهوم نرم افزار ERP  برسید و از آنجایی که این نرم افزار ابزاری برای برنامه ریزی منابع سازمانی است، می توانید با استفاده از آن تمام فرایندهای تجاری مورد نیاز برای یک سازمان و یا شرکت را به طور سازمان یافته ای مدیریت کنید. در نهایت شما قادر هستید با آشنایی کامل نسبت به ویژگی های این نرم افزار کاربردی، ابزار مناسب برای کسب و کار خود را انتخاب کنید.

 

نرم افزار ERP چیست؟

برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) یک سیستم نرم افزاری است که به شما کمک می کند تا کل کسب و کار خود را مدیریت کنید، و همچنین از اتوماسیون و فرآیندهای مالی، منابع انسانی، تولید، زنجیره تامین، خدمات، تدارکات و … نیز پشتیبانی می کند. ERP مخفف enterprise resource planning است، اما تعریف دقیق ERP چیست؟ در ساده ترین حالت برای درک ماهیت ERP می توانید تمام فرایندهای تجاری مورد نیاز برای اداره یک شرکت را در نظر بگیرید: امور مالی، منابع انسانی، تولید، زنجیره تامین، خدمات، تدارکات و مواردی از این قبیل. این نرم افزار در ابتدایی ترین سطح خود، به مدیریت کارآمد تمام این فرآیندها در یک سیستم یکپارچه کمک می کند. اگرچه اغلب از آن به عنوان سیستم ثبت سازمان یاد می شود اما نرم افزارهای ERP امروزی چیزی فراتر از ساختارهای پایه هستند و شباهت کمی به ERP دهه‌های پیش دارند. آنها اکنون از به صورت تحت ابر ارائه می شوند و از جدیدترین فناوری ها - مانند هوش مصنوعی (AI) - برای ارائه اتوماسیون هوشمند، کارایی بیشتر و تحلیل های فوری در سراسر کسب و کار استفاده می کنند. علاوه بر این، نرم‌افزار ERP تحت ابر عملیات داخلی را با شرکای تجاری و شبکه‌های سراسر جهان مرتبط می‌کند و به شرکت‌ها همکاری، چابکی و سرعت لازم برای رقابت های امروزی را می‌دهد.

 

چرا ERP مهم است؟

یک سیستم نرم افزاری ERP که گاهی به عنوان "سیستم عصبی مرکزی یک شرکت" هم توصیف می شود، اتوماسیون، یکپارچه سازی و هوشمندی را فراهم می کند که برای اجرای کارآمد تمام عملیات های تجاری روزانه ضروری است. بیشتر یا تمام داده های یک سازمان باید در نرم افزار ERP وجود داشته باشد تا یک منبع واحد از اطلاعات را در سراسر کسب و کار ارائه کند. 

  • امور مالی برای مدیریت حسابها به یک ERP نیاز دارد. 

  • واحد فروش برای مدیریت تمام سفارشات مشتریان به ERP نیاز دارد.

  •  لجستیک برای ارائه محصولات و خدمات مناسب به مشتریان بر روی نرم افزار ERP که به خوبی اجرا می شود متکی است.

  • مدیریت حساب های پرداختنی به ERP نیاز دارند تا به درستی و به موقع پرداخت های به تامین کنندگان را انجام دهند.

  •  مدیریت برای تصمیم گیری به موقع نیاز به مشاهده فوری عملکرد شرکت دارد و ERP این قابلیت را فراهم می کند. 

  •  بانک ها و سهامداران به سوابق مالی دقیق نیاز دارند، بنابراین آنها روی داده ها و تجزیه و تحلیل قابل اعتماد که توسط سیستم ERP امکان پذیر شده است، حساب می کنند.

 

6 مزیت کلیدی نرم افزار مدیریت منابع سازمانی ERP

 

شش مزیت کلیدی ERP

یک سیستم ERP خوب مزایای زیادی را ارائه می دهد – که بسته به نحوه استقرار سیستم می تواند متفاوت باشد. برای مثال، مزایای ERP ابری با فرضیه متفاوت است. با این حال، شش مزیت عمده وجود دارد که برای همه راه حل های ERP مدرن اعمال می شود:

 

  • بهره وری بالاتر

فرآیندهای اصلی کسب و کار خود را ساده و خودکار کنید تا به همه افراد در سازمان کمک کنید که با منابع کمتر کارهای بیشتری انجام دهند.

 

  • دید کلی عمیق‌تر

محدودیت های اطلاعاتی را حذف کنید، منبع واحدی از اطلاعات را به دست آورید، و پاسخ‌های سریعی برای سوالات تجاری حیاتی دریافت کنید.

 

  • گزارش‌دهی سریع

گزارش‌های مالی و تجاری را سریع دنبال کنید و به راحتی نتایج را به اشتراک بگذارید. بر اساس یک دید کلی عمل کنید و عملکرد خود را در زمان واقعی بهبود بخشید.

 

  • ریسک کمتر

دامنه دید و کنترل کسب و کار خود را به حداکثر برسانید، از انطباق با الزامات قانونی اطمینان حاصل کنید، و ریسک را پیش بینی و از آن جلوگیری کنید.

 

  • فناوری اطلاعات ساده‌تر

با استفاده از برنامه‌های ERP یکپارچه که یک پایگاه داده مشترک دارند، می‌توانید فناوری اطلاعات را ساده‌تر کنید و به همه راه آسان‌تری برای کار بدهید.

 

  • تطبیق پذیری ارتقاء یافته

با عملیات کارآمد و دسترسی آماده به داده های در لحظه، می توانید به سرعت فرصت های جدید را شناسایی کرده و نسبت به آنها واکنش نشان دهید.

 

نمونه های ERP در صنایع مختلف

کسب‌وکارها در هر صنعتی - از خودرو گرفته تا توزیع عمده‌فروشی - برای رقابت و پیشرفت به اطلاعات دقیق و در زمان واقعی و فرآیندهای تجاری موثر نیاز دارند. با این حال، صنایع مختلف به دلایل کاملا متفاوتی به نرم افزار ERP خود متکی هستند. در اینجا فقط چند نمونه آورده شده است:

 

شرکت های آب و برق باید دائما دارایی های سرمایه ای خود را بررسی کنند، نه تنها برای پاسخگویی به تقاضا برای خدمات آینده، بلکه برای جایگزینی دارایی های قدیمی. بدون نرم افزار ERP، تلاش برای اولویت بندی این سرمایه گذاری های عمده دارایی دشوار و مستعد خطا خواهد بود. همچنین نرم افزار ERP به حل یکی دیگر از مشکلات مهم این شرکت ها کمک می کند: پیش بینی قطعات یدکی. نداشتن قطعات مناسب در هنگام قطع برق می تواند مشکل قابل توجهی در خدمات مشتری ایجاد کند. از سوی دیگر، داشتن قطعات یدکی بیش از حد به معنای هزینه های گزاف و موجودی تاریخ گذشته است.

 

برای عمده فروشان، وارد کنندگان و شرکت های تحویل مستقیم در فروشگاه، تحویل به موقع بسیار مهم است. همه این سازمان‌ها می‌خواهند هزینه‌های توزیع را کاهش دهند، چرخش موجودی را افزایش دهند و زمان سفارش تا نقدینگی را کوتاه کنند. برای دستیابی به این اهداف، آنها نیاز به یکپارچه سازی مدیریت موجودی، خرید و عملکرد لجستیک و همچنین فرآیندهای خودکاری دارند که بر اساس نیازهای آنها سفارشی شده باشد.

 

شرکت‌های خدماتی - از جمله حسابداری، مالیات، مهندسی، فناوری اطلاعات، شرکت‌های خدمات حقوقی و سایر شرکت‌های خدمات حرفه‌ای - به فناوری قدرتمند و در لحظه ای مانند نرم افزار ERP نسخه موبایل نیاز دارند تا تعهدات ارائه خدمات را با سلامت مالی متعادل کند. کلید موفقیت خدمات حرفه ای، توانایی ماندن در برنامه در حین مدیریت سودآوری پروژه، استفاده از منابع، شناسایی درآمد، اهداف درآمدی مکرر و فرصت های رشد است.

 

اکنون که تجارت الکترونیک با سایر کانال های فروش و همچنین فروشگاه های فیزیکی ادغام شده است، خرده فروشی دستخوش تحول قابل توجهی شده است. توانایی ارائه گزینه های سلف سرویس برای شناسایی، پیکربندی، خرید و ارسال محصولات به داده های یکپارچه بستگی دارد. یک نرم افزار ERP مدرن به خرده فروشان کمک می کند تا رها شدن سبد خرید، افزایش میانگین ارزش سفارش و افزایش ارزش طول عمر مشتری را کاهش دهند.


 

نرم افزار ERP چگونه کار می کنند؟

یک نرم افزار ERP از ماژول های یکپارچه یا برنامه های تجاری تشکیل شده است و یک پایگاه داده مشترک را به اشتراک می گذارند. هر ماژول ERP معمولا روی یک حوزه تجاری متمرکز است، اما آنها با استفاده از داده های یکسان برای برآورده کردن نیازهای شرکت با هم کار می کنند. امور مالی، حسابداری، منابع انسانی، فروش، تدارکات و زنجیره تامین نقاط شروع محبوب هستند. شرکت‌ها می‌توانند ماژول مورد نظر خود را انتخاب کنند و در صورت نیاز آن را اضافه و مقیاس کنند. سیستم های ERP همچنین از الزامات خاص صنعت پشتیبانی می کنند، یا به عنوان بخشی از عملکرد اصلی سیستم مجموعه ای یکپارچه می شوند. نرم افزار ERP را می توان با استفاده از مدل اشتراک ابری یا مدل نصبی خریداری کرد.


 

ماژول های رایج ERP

سیستم های برنامه ریزی منابع سازمانی شامل انواع ماژول های مختلف است. هر ماژول ERP از فرآیندهای کسب و کار خاصی - مانند امور مالی، تدارکات یا تولید - پشتیبانی می کند و به کارکنان آن بخش معاملات و یک دید کلی را که برای انجام کارهای خود نیاز دارند، ارائه می دهد. هر ماژول به نرم افزار ERP متصل می شود و یک منبع واحد از داده های دقیق و به اشتراک گذاشته شده را در بین بخش ها ارائه می دهد. پرکاربردترین ماژول های ERP عبارتند از:

 

  • امور مالی: ماژول مالی و حسابداری ستون فقرات اکثر نرم افزارهای ERP است. علاوه بر مدیریت دفتر کل و خودکار سازی وظایف کلیدی مالی، به کسب و کارها کمک می کند حساب های پرداختنی (AP) و دریافتنی (AR) را ردیابی کنند، دفاتر مختلف را به طور موثر مدیریت کنند، گزارش های مالی تولید کنند، با استانداردهای تشخیص درآمد مطابقت داشته باشند، ریسک مالی را کاهش دهند و موارد دیگر.

 

  • مدیریت منابع انسانی: اکثر نرم افزارهای ERP شامل یک ماژول منابع انسانی هستند که قابلیت های اصلی مانند مدیریت زمان، حضور و غیاب و حقوق و دستمزد را فراهم می کند. افزونه‌ها یا حتی مجموعه‌های مدیریت سرمایه انسانی (HCM) می‌توانند با نرم افزار ERP یکپارچه شوند و عملکرد منابع انسانی قوی‌تری ارائه دهند - همه چیز از تجزیه و تحلیل نیروی کار گرفته تا مدیریت تجربه کارکنان.

 

  • منبع یابی و تدارکات: ماژول منبع یابی و تدارکات به کسب و کارها کمک می کند تا مواد و خدماتی را که برای تولید کالاهایشان نیاز دارند و یا مواردی را که می خواهند دوباره بفروشند را تهیه کنند. این ماژول خرید را متمرکز و خودکار می کند، از جمله درخواست ها برای دریافت تعرفه، ایجاد قرارداد و تایید آن. این می تواند خرید کم و بیش از حد را به حداقل برساند، مذاکرات تامین کننده را با تجزیه و تحلیل های مبتنی بر هوش مصنوعی بهبود بخشد و حتی به طور یکپارچه با شبکه های خریداران ارتباط برقرار کند.

 

  • فروش: ماژول فروش ارتباطات با مشتریان بالقوه و مشتریان را پیگیری می کند - و به نمایندگان کمک می کند تا از یک دید کلی مبتنی بر داده برای افزایش فروش و هدف قرار دادن سرنخ ها با تبلیغات مناسب و فرصت های فروش بیشتر استفاده کنند. این شامل قابلیت‌هایی برای مدیریت فرآیند سفارشات است که شامل مدیریت سفارش، قراردادها، صورتحساب، مدیریت عملکرد فروش و پشتیبانی نیروی فروش می شود.

 

  • تولید: ماژول تولید یک جزء کلیدی در برنامه ریزی و اجرای نرم افزار ERP است. این به شرکت ها کمک می کند تا فرآیندهای تولید پیچیده را ساده کرده و اطمینان حاصل کنند که تولید مطابق با تقاضا است. این ماژول معمولا شامل قابلیت هایی برای برنامه ریزی مواد مورد نیاز تولید، برنامه ریزی و اجرای فرایند تولید، مدیریت کیفیت و موارد دیگر است.

 

  • لجستیک و مدیریت زنجیره تامین: یکی دیگر از اجزای کلیدی نرم افزار های ERP، ماژول زنجیره تامین است. این قابلیت جابجایی کالاها و منابع را در سراسر زنجیره تامین سازمان دنبال می کند. همچنین ابزارهایی را برای مدیریت موجودی در لحظه، عملیات انبارداری، حمل و نقل و تدارکات ارائه می دهد - و می تواند به افزایش دید و انعطاف پذیری زنجیره تامین شما کمک کند.

 

  • خدمات: در یک نرم افزار ERP، ماژول خدمات به شرکت ها کمک می کند خدمات قابل اعتماد و شخصی سازی شده ای که مورد انتظار مشتریان است را ارائه دهند. این ماژول می‌تواند شامل ابزارهایی برای تعمیرات داخلی، قطعات یدکی، مدیریت خدمات میدانی و جریان‌های درآمد مبتنی بر خدمات باشد. همچنین تجزیه و تحلیل هایی را برای کمک به نمایندگان خدمات و تکنسین ها در حل سریع تر مسائل مشتریان و بهبود وفاداری آنها ارائه می دهد.

 

  • تحقیق و توسعه و مهندسی: یک نرم افزار ERP که دارای تمام ویژگی های لازم است؛ قابلیت هایی نظیر ماژول تحقیق و توسعه و مهندسی را نیز دارد. این ماژول ابزارهایی برای طراحی و توسعه محصول، مدیریت چرخه عمر محصول (PLM)، انطباق محصول و موارد دیگر را ارائه می‌کند – بنابراین شرکت‌ها می‌توانند به سرعت و به طور مقرون به صرفه نوآوری‌های جدیدی را ایجاد کنند.

 

  • مدیریت دارایی سازمانی: نرم افزارهای ERP قوی می‌توانند شامل یک ماژول EAM باشند تا به کسب‌وکارهایی که دارایی های فشرده دارند، کمک کند تا زمان خرابی را به حداقل برسانند و ماشین‌ها و تجهیزات خود را در اوج بازدهی به کار ببندند. این ماژول شامل قابلیت هایی برای نگهداری پیش بینی شده، برنامه ریزی، عملیات و برنامه ریزی دارایی، محیط زیست، سلامت و ایمنی و…است.

 

بیشتر بخوانید: نرم افزار حسابداری چیست؟


 

انواع استقرار نرم افزار ERP

نرم افزارهای ERP مدرن را می‌توان به روش‌های مختلفی استقرار داد، مانند تحت ابر به صورت عمومی یا خصوصی، نصبی و یا ترکیبی. در ادامه برخی از مزایای سطح بالای هر کدام آورده شده است تا به شما در شناسایی گزینه مناسب استقرار ERP که برای کسب و کار شما منطقی تر است، کمک کند.

 

نرم افزار ERP تحت ابر

نرم افزار ERP تحت ابر، نرم افزاری است که در فضای ابری میزبانی می شود و به عنوان سرویسی که شما در آن مشترک هستید، از طریق اینترنت تحویل داده می شود. شرکت های ارائه‌دهنده نرم‌افزار، عموما از طرف شما به طور منظم نگهداری، به‌روزرسانی‌ها و امنیت را به عهده می گیرند. امروزه، نرم افزار ERP تحت ابر به دلایل زیادی محبوب‌ترین روش استقرار است - از جمله هزینه‌های اولیه پایین‌تر، مقیاس‌پذیری و تطبیق پذیری بیشتر، ادغام آسان‌تر و موارد دیگر.

 

نرم افزار ERP نصبی

این مدل سنتی برای استقرار نرم افزار است که در آن شما همه چیز را تحت کنترل دارید. نرم افزار ERP معمولا در مرکز داده شما و در مکان های انتخابی شما نصب می شود. بنابراین نصب و نگهداری سخت افزار و نرم افزار بر عهده کارکنان شما می باشد. بسیاری از شرکت ها در حال مدرن سازی و ارتقاء نرم افزارهای ERP داخلی خود به صورت ابری هستند. این امر مستلزم برنامه ریزی دقیق برای ارتقاء ERP شما و همچنین فرآیندی متفکرانه برای ارزیابی نرم افزار ERP و گزینه های استقرار است.

 

نرم افزار ERP ترکیبی

برای شرکت هایی که می خواهند ترکیبی از هر دو را برای برآوردن نیازهای تجاری خود داشته باشند، مدل ERP ابری ترکیبی وجود دارد. اینجا جایی است که برخی از برنامه‌ها و داده‌های ERP شما در فضای ابری و برخی دیگر در محل قرار می‌گیرند. نرم افزار ERP  برای امور مالی می تواند به شما کمک کند تا بدون توجه به رویکرد استقرار خود، فرآیندهای حسابداری و بسته مالی روزانه خود را به صورت ایمن مدیریت کنید.

 


 

انواع استقرار نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانیERP

نرم افزار ERP مناسب چه کسب و کارهایی است؟

نرم افزار ERP فقط برای شرکت های جهانی نیست. سیستم های ERP برای مشاغل در هر اندازه ای - کوچک، متوسط ​​و بزرگ طراحی شده اند. همچنین می‌توانید عملکردهای خاص صنعت و شرکت را برای رفع نیازهای منحصر به فرد کسب‌وکار دریافت کنید. صرف نظر از بخش و اندازه کسب و کار شما، شما می خواهید پروژه پیاده سازی ERP خود را با دقت و پیروی از بهترین شیوه ها برنامه ریزی کنید.

 

نرم افزار ERP کسب و کار کوچک

نرم‌افزار ERP برای کسب‌وکارهای کوچک می‌تواند به شما کمک کند تا فراتر از شیت های اکسل حرکت کنید و هر جنبه‌ای از شرکت در حال رشد خود را مدیریت کنید - از فروش و روابط با مشتری گرفته تا امور مالی و عملیات ها. ابزارهای ERP برای کسب و کارهای کوچک معمولا در فضای ابری هستند، بنابراین به سرعت نصب می شوند و برای رشد با شما طراحی می شوند.

 

نرم افزار ERP شرکت های میان رده

امروزه نرم افزار ERP طراحی شده برای شرکت های میان رده و متوسط ​​از تجزیه و تحلیل داخلی، استقرار سریع و بهترین شیوه ها برای مدیریت ده ها فرآیند مختلف تجاری - مالی، منابع انسانی، زنجیره تامین و… بهره می برند. ابزارهای ERP مناسب شرکت های متوسط ​​به کسب و کارهای در حال رشد کمک می کنند تا حتی با منابع محدود نیز رقابت کنند. سیستم‌های ERP سازمانی ماژولار و مبتنی بر ابر نیز یک انتخاب محبوب برای شرکت‌هایی ​​با فرآیندهای پیچیده یا برنامه‌هایی برای رشد سریع هستند.

 

نرم افزار ERP سازمانی

شرکت‌های بزرگ با فعالیت‌های جهانی یا فرعی به یک سیستم ERP قوی و پیشرو در بازار با هوش مصنوعی تعبیه‌شده، یادگیری ماشینی (machine learning)، تجزیه و تحلیل و اتوماسیون هوشمند برای تغییر مدل‌ها و فرآیندهای تجاری نیاز دارند. بسته به نیاز کسب و کار، سیستم‌های ERP را می‌توان به صورت نصبی، تحت ابر یا ترکیبی مستقر کرد. آنها می‌توانند با پایگاه‌های داده موجود یکپارچه شوند یا در حالت ایده‌آل، روی پایگاه‌های اطلاعاتی جدید تر و قدرتمندتر موجود در حافظه پیاده سازی شوند. با این حال بسیاری از شرکت ها در حال مدرن سازی و ارتقاء نرم افزارهای ERP داخلی خود به صورت تحت ابر هستند. این امر مستلزم برنامه ریزی دقیق برای ارتقاء ERP شما و همچنین ارزیابی و بررسی گزینه های مدنظرتان برای استقرار آن است.


 

جمع بندی از نرم افزار ERP

ERP مخفف enterprise resource planning است، به معنای برنامه ریزی منابع سازمانی. در واقع ERP یک سیستم نرم افزاری است که به شما کمک می کند تا کل کسب و کار خود را مدیریت کنید، و همچنین از اتوماسیون و فرآیندهای مالی، منابع انسانی، تولید، زنجیره تامین، خدمات، تدارکات و … نیز پشتیبانی می کند.از مزایای کلیدی این نرم افزار می توان به مواردی همچون: بهره وری بالاتر، دید کلی عمیق‌تر، گزارش‌دهی سریع، ریسک کمتر، فناوری اطلاعات ساده‌تر و تطبیق پذیری ارتقاء یافته اشاره کرد.نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی به طور کلی برای کسب‌وکارها در هر صنعتی - از خودرو گرفته تا توزیع عمده‌فروشی - به منظور رقابت و پیشرفت به اطلاعاتی دقیق در زمان واقعی و فرآیندهای تجاری موثر نیاز دارند اما به عنوان مثال عمده فروشان، وارد کنندگان و شرکت های تحویل مستقیم، شرکت‌های خدماتی و یا خرده فروشان از جمله مشاغلی هستند که به این نرم افزار نیاز دارند.

 

در این مقاله با توجه به اهمیت نرم افزار ERP برای هر نوع کسب و کاری، به ارائه تعاریف و مزایای کلیدی آن پرداختیم. از این رو برای تهیه نرم افزار اختصاصی موردنیاز کسب و کار و سازمان خود می توانید به وبسایت کدالین مراجعه کنید و چنانچه در این مورد سوالی دارید با ما در ارتباط باشید. خوشحال می شویم نظرات و دیدگاه های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

?What is ERP

What is ERP? The Essential Guide

What Is Enterprise Resource Planning (ERP)? - Dynamics 365

 

 

 

 

برای اطلاعات بیشتر درباره نرم افزار ERP


نرم افزار ERP چه امکانات و ویژگی هایی دارد؟

چرا باید از نرم افزار erp استفاده کنیم؟

آیا نرم افزار ERP مناسب شرکت های خدماتی هست یا نه؟

تفاوت نرم افزار CRM با ERP چیست؟

برچسب ها

نظرات (2)

کیفیت محتوا
علی اکبر فدایی کاربر
2024/07/09 | 08:53

محبت میکنید تفاوت بین erp و crm رو هم توضیح بدید

اروین مرادی کاربر
2024/07/20 | 13:54

ممنون، جامع و مفید بود.

ملیکا عروجی

مدیر 2024/07/07
امتیاز 5/5 تعداد نظرات 2

موضوعات مرتبط

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

این پست را با دیگران به اشتراک بگذارید