تجربه کاربری (User Experience) چیست؟

تعریف دقیق تجربه کاربری و هدف  آن

در این مقاله قصد داریم موضوعاتی را در رابطه با تجربه کاربری مورد بررسی قرار دهیم. تجربه کاربری مجموعه‌ای از ادراکات، پاسخ‌ها، و رفتارهای یک کاربر در تعامل با یک سیستم یا محصول است. این تجربه نه تنها شامل جنبه‌های کاربردی، بلکه جنبه‌های احساسی و اجتماعی نیز می‌شود. در ادامه این محتوا علاوه بر تعریف دقیق تجربه کاربری، به بررسی طراحی تجربه کاربری، اصول و فرآیند طراحی تجربه کاربری و خروجی های آن، ابزارهای طراحی تجربه کاربری، چگونگی بهبود آن و بررسی تفاوت تجربه کاربری و رابط کاربری خواهیم پرداخت.

 

 

تجربه کاربری چیست؟

تجربه کاربری (UX) شامل تمام تعاملاتی است که یک کاربر با یک محصول یا سرویس دارد. این تجربه شخصی و درونی است که مشتریان هنگام استفاده از رابط کاربری یک محصول تجربه می‌کنند. به عنوان مثال، یک وبسایت تجارت الکترونیک را در نظر بگیرید. اگر یک مشتری تجربه خرید را طولانی، پیچیده و دشوار ببیند، تجربه کاربری آن بد خواهد بود. در عوض، اگر تجربه خرید او آسان و بدون دردسر باشد، تجربه کاربری خوب در نظر گرفته می‌شود. این احتمالاً مشتری را به سمت انتخاب و خرید محصولات از وبسایت‌هایی سوق می‌دهد که تجربه کاربری خوبی داشته است. در حالی که عملکرد یک محصول همچنان مهم است، تجربه نیز بسیار مرتبط شده است: هرچه تجربه بهتری ارائه دهید، احتمال بیشتری وجود دارد که مشتریان شما را نسبت به رقبا انتخاب کنند: تجربه کاربری می‌تواند یک عامل تمایز در یک بازار شلوغ باشد.

 

چگونه تجربه کاربری را اندازه‌گیری کنیم؟

امروزه با استفاده از ابزارهای تحلیل وب مانند Google Analytics، می‌توانید مراحل آنلاین کاربران را دنبال کنید. با دنبال کردن رفتار کاربران، می‌توانید قطعا نتیجه‌گیری‌هایی در مورد تجربیات آنلاین آن‌ها داشته باشید، اما تحلیل‌ها هرگز تصویر کاملی به شما نمی‌دهند. پرسشنامه‌های تجربه کاربری می‌توانند اطلاعات بسیار بیشتری را آشکار کنند و به شما ایده مشخصی در مورد آنچه که کاربران فکر می‌کنند بدهند. چه چیزی بهتر از پرسیدن مستقیم از کاربران شماست؟ ابزار ما، UserReport، به شما امکان می‌دهد به سرعت یک نظرسنجی را در وبسایت خود فعال کنید.

 

طراحی تجربه کاربری چیست؟

طراحی UX یا طراحی تجربه کاربری، فرآیندی است که با بهبود عملکرد، سهولت استفاده و راحتی، سطح رضایت کاربر از یک محصول یا خدمت را افزایش می‌دهد. طبق گفته بنیاد طراحی تعاملی، طراحی تجربه کاربری در مورد ایجاد محصولاتی است که "تجربیات معنادار و مرتبطی را برای کاربران فراهم می‌کنند." در طراحی تجربه کاربری، چندین دسته مختلف وجود دارد.

بیشتر بخوانید: رضایت مشتری (Customer Satisfaction) چیست؟

طراحی تعامل

زیرمجموعه‌ای از طراحی تجربه کاربری (UX) طراحی تعاملی (IxD) است. این تعریف می‌شود به عنوان... بله، حدس زدید... تعامل بین کاربر و محصول، هدف این تعامل این است که برای کاربر لذت‌بخش باشد.
 

طراحی بصری

 در طراحی بصری، خالقان از تصویرسازی، عکاسی، تایپوگرافی، فضا، طرح‌بندی و رنگ برای بهبود تجربه کاربری استفاده می‌کنند. برای داشتن طراحی بصری موفق، اصول طراحی هنری مانند تعادل، فضا و کنتراست بسیار مهم هستند. رنگ، شکل، اندازه و سایر عناصر نیز بر طراحی بصری تأثیر می‌گذارند.
 

تحقیق کاربر

 تحقیق کاربر آخرین عنصر اصلی طراحی تجربه کاربری (UX) است. تحقیق کاربر روشی است که شرکت‌ها با استفاده از آن تعیین می‌کنند که مشتریان و کاربران آن‌ها چه می‌خواهند و چه نیاز دارند. در اصل، وبسایت شما باید یک مشکل را حل کند، بنابراین این یک مرحله مهم در تعیین دقیق نیازهای کاربران شما است. بدون آن، طرح‌های شما صرفاً حدس و گمان هستند.
 

معماری اطلاعات

طراحان از معماری اطلاعات برای ساختاردهی و برچسب‌گذاری محتوا استفاده می‌کنند تا کاربران بتوانند به راحتی اطلاعات را پیدا کنند. معماری اطلاعات در وبسایت‌ها، تلفن‌های هوشمند، اپلیکیشن‌ها و حتی در مکان‌های فیزیکی که به آن‌ها می‌رویم استفاده می‌شود. سهولت استفاده و قابلیت کشف دو عامل مهم معماری اطلاعات هستند، به همین دلیل است که این دو بسیار به هم مرتبط هستند.

 

طراحی تجربه کاربری چه اصولی دارد؟

اصول طراحی تجربه کاربری چیست؟

طراحی تجربه کاربری (UX) یک زمینه در حال تحول است، اما اصول اساسی طراحی تجربه کاربری بدون تغییر باقی می ماند. طراحان همچنین باید از نظر تعادل بصری آنچه را که می خواهند تعیین کنند. واضح و مختصر بودن بسیار مهم است ... سادگی بهتر است! شما می خواهید طراحی شما بصری باشد و از همه مهمتر، طراحی شما باید نیازهای کاربر را برآورده کند. در حالی که تجربه کاربری تحت تأثیر روندها و فناوری های جدید قرار می گیرد، چندین اصل اساسی وجود دارد که ثابت باقی می ماند. این اصول به طراحان کمک می کند تا به مشکلات مختلف از طریق یک روش شناسی منسجم و هدفمند نگاه کنند.

مبتنی بر زمینه بودن

شما می خواهید افراد دقیقا بدانند که در کجای مسیر کاربری خود قرار دارند. آنها هرگز نباید احساس گم شدن یا غرق شدن داشته باشند. طراحی شما برای هدایت آنها در طول سفرشان وجود دارد.

 

انسانی بودن

هیچ کاربری از احساس تعامل با یک ماشین لذت نمی برد. اگر شخصیت و قابلیت دسترسی برند خود را به کاربر نهایی نشان دهید، اعتماد او را جلب خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: اعتماد مشتری (customer trust) چیست؟

 

قابل یافتن بودن

کاربران نمی خواهند وقت خود را تلف کنند. با یک طراحی تجربه کاربری موفق، کار شما به راحتی قابل یافتن و پیمایش است.

 

آسان بودن

ثابت قدم و سرراست بودن تا حد زیادی با کاربران شما ارتباط برقرار می کند. شما با ارائه تجربیات لذت بخش و آسان، با کاربران خود رابطه برقرار می کنید.

 

ساده بودن

بدون حاشیه پردازی، انحراف و یا توضیحات غیر ضروری. سر اصل مطلب بروید. بیایید صادق باشیم ... این روزها همه توجه کمی دارند.

 

فرآیند طراحی تجربه کاربری چیست؟

معمولاً چندین مرحله از فرآیند طراحی تجربه کاربری وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. طراحی تجربه کاربری در طول همه این مراحل از یک رویکرد طراحی انسان محور استفاده می کند. این در مورد در نظر گرفتن نیازهای افرادی است که برای آنها طراحی می کنید، ارائه طیف گسترده ای از راه حل ها برای حل مشکلی که با آن روبرو هستند، طراحی نمونه های اولیه برای آزمایش کاربران و در نهایت قرار دادن بهترین راه حل برای کاربر است. اگر مسئله را از دیدگاه کاربر بررسی کنید و با در نظر گرفتن آنها طراحی کنید، راه حل هایی ایجاد خواهید کرد که آنها مایل به پذیرش آن خواهند بود.

1.  درک نقاط ضعف کاربر

از آنجایی که طراحی تجربه کاربری در مورد بهبود تجربه کاربری است، اولین قدم شما یافتن چالش ها و انتظارات کاربران است. هنگامی که مشکلات را درک کردید، می توانید برای حل آنها اقدام کنید.

نقش همدلی در در فرایند طراحی تجربه کاربری چیست؟

چند رویکرد برای جمع آوری این تحقیق کاربری مهم وجود دارد:

مصاحبه با کاربر:

یکی از بهترین راه‌ها برای درک مخاطب، حضور در همان اتاق با آن‌هاست. مصاحبه با کاربران به طور معمول شامل گروهی از کاربران است که در حال مرور یک سایت یا محصول موجود یا حتی محصول رقیب هستند، در حالی که اعضای تیم شما آن‌ها را مشاهده می‌کنند. به این ترتیب، تیم شما می تواند نحوه تعامل افراد با یک وب سایت یا محصول را مشاهده کند و بازخورد را به صورت real-time جمع آوری کند. این می تواند به کشف زمینه های بهبودی که شما و تیم تان متوجه آن نشده اید کمک کند.

نظرسنجی آنلاین:

در حالی که مصاحبه ها برای به دست آوردن بینش های غنی از گروه کوچکی از کاربران ایده آل هستند، نظرسنجی های آنلاین راهی عالی برای جمع آوری بازخورد از مخاطبان گسترده تر هستند. نظرسنجی‌ها مجموعه‌ای از سوالات هدفمند هستند که به نمونه‌ای از مخاطبان شما ارسال می‌شود. این سوالات می توانند اشکال مختلفی داشته باشند، از جمله بله/خیر، چند گزینه ای، کادر انتخاب، کشویی، رتبه بندی، مقیاس رتبه بندی و کادر متن. نظرسنجی های آنلاین معمولاً از طریق فرم توزیع می شوند و سپس در یک پایگاه داده جمع آوری می شوند تا شما و سایر ذینفعان بتوانید آنها را بررسی کنید.

 

2. ایجاد پرسوناهای کاربر

حالا که تمام این تحقیقات کاربری را در اختیار دارید، باید آن را خلاصه کنید. ایجاد پرسوناهای کاربر راهی عالی برای انجام این کار است. این پرسوناها، که همچنین به عنوان پرسوناهای خریدار شناخته می شوند، بر اساس داده ها و تحقیقات، بازنمایی های نیمه داستانی از مشتریان ایده آل شما هستند. پرسوناهای خریدار به شما کمک می کنند تا مشتریان فعلی و بالقوه خود را بهتر درک کنید، بنابراین می توانید محصولات خود و همچنین خدمات، محتوا و پیام رسانی خود را برای برآوردن نیازها، رفتارها و دغدغه های خاص آنها تنظیم کنید.

 

3.  نقشه برداری از سفر کاربر

در حالی که می توانید کاربران را به انواع مختلف پرسونا طبقه بندی کنید، هر کاربر منحصر به فرد است. این بدان معناست که کاربران مختلف به روش های مختلف با سایت شما تعامل خواهند داشت، حتی اگر هدف یکسانی داشته باشند. فرض کنید آنها به دنبال درخواست شغل در شرکت شما هستند. برخی ممکن است به صفحه اصلی شما بروند، روی Careers از نوار ناوبری شما کلیک کنند و سپس مشاغل باز شما را مرور کنند. برخی دیگر ممکن است نام شرکت شما به همراه "careers" را در گوگل جستجو کنند. هدف شما شناسایی اهداف اصلی کاربران و اطمینان از توانایی آنها در تکمیل اهدافشان است.

 

4. ایجاد وایرفریم های وب سایت

حالا که سفرهای کاربر را روی کاغذ ترسیم کرده‌اید، زمان آن رسیده است که آن‌ها را با وایرفریم‌ها و نمونه‌های اولیه وب‌سایت در محصول واقعی خود ترسیم کنید. یک وایرفریم را می‌توان به عنوان یک طرح کلی از محصول یا وب‌سایت شما در نظر گرفت. هنگام ایجاد وایرفریم برای وب‌سایت یا محصول خود، می‌توانید نحوه نمایش ویژگی‌های اصلی، تخصیص فضا، ارائه تصاویر و محتوا را مشخص کنید و ببینید این چیدمان چگونه (یا چه موانعی ایجاد می‌کند) به کاربر در رسیدن به اهدافش کمک می‌کند. همه این موارد قبل از معرفی عناصر طراحی مانند طرح‌های رنگی انجام می‌شود.

ارزیابی عملکرد محصول و رفتار مورد نظر کاربر در این مرحله می‌تواند به شما کمک کند تا مشکلات بالقوه یا ویژگی‌های مفقود شده‌ای را پیدا کنید که ممکن است در مراحل بعدی بر روی تبدیل (کاربر به مشتری) یا فروش تأثیر بگذارد، قبل از اینکه در فرآیند طراحی خیلی جلو بروید. به این ترتیب، می‌توانید به راحتی تغییراتی ایجاد کنید، تأییدیه سایر ذینفعان را دریافت کنید و با اطمینان به مرحله بعدی فرآیند طراحی بروید. وایرفریم‌ها از نظر پیچیدگی متفاوت هستند. برخی با دست با مداد کشیده می‌شوند، برخی دیگر با ابزارهای نرم‌افزاری رایگان مانند Inkscape و GIMP ساخته می‌شوند، در حالی که برخی دیگر از ابزارهای نرم‌افزاری پولی مانند Sketch و Canva استفاده می‌کنند.

 

5. ساخت نمونه اولیه

یک نمونه اولیه را به عنوان پیش‌نویس نهایی محصول یا وب‌سایت خود قبل از شروع کدگذاری در نظر بگیرید. این نسخه نهایی نیست، اما به اندازه‌ای نزدیک است که بتوانید محصول را قبل از راه‌اندازی به طور کامل آزمایش کنید و آن را به مدیریت و سایر ذینفعان نشان دهید. برخلاف وایرفریم، یک نمونه اولیه شامل فونت، تصاویر، آیکون‌ها و رنگ‌ها می‌شود. با این حال، تمرکز این مرحله کمتر روی زیبایی ظاهری و بیشتر بر جریان کاربری است.

نمونه‌های اولیه تعاملی خواهند بود و به شما، کاربران و سایر ذینفعان اجازه می‌دهند تا تجربه کار با محصول در دنیای واقعی را داشته باشند. در این مرحله آزمایش‌های بیشتری روی کاربر انجام خواهید داد تا مسائل احتمالی مانند اینکه آیا فرآیند پرداخت شما به کلیک‌های زیادی نیاز دارد یا اینکه صفحه اصلی شما برای پیمایش دشوار است را کشف کنید. در این مرحله احتمالا با ناوبری و سایر عملکردها آزمایش خواهید کرد و تکرارهای زیادی را تولید خواهید کرد. برای ایجاد نمونه اولیه و تکرارهای بعدی، باید از ابزاری اختصاصی مانند Adobe XD، InVision یا Justinmind رایگان استفاده کنید.

 

خروجی‌های طراحی تجربه کاربری (UX Deliverables) چیست؟

خروجی‌های طراحی تجربه کاربری، نتایج مختلفی هستند که در طول فرآیند طراحی تجربه کاربری  تولید می‌شوند. طراحان و تیم طراحی باید این خروجی‌ها را برای بررسی به تیم داخلی و مشتریان خارجی ارائه دهند، چه در طول فرآیند طراحی و چه پس از اتمام پروژه. به عنوان سوابق ملموس از کار انجام شده، خروجی‌های طراحی تجربه کاربری بخش مهمی از فرآیند طراحی هستند. این خروجی‌ها به طراحان تجربه کاربری کمک می‌کنند تا ایده‌ها و یافته‌های طراحی خود را به طور مؤثر با ذینفعان ارتباط دهند و دلایل توصیه‌های تغییرات و بهبودها را روشن کنند. همچنین به طراحان کمک می‌کند تا برای ایده‌های خود حمایت کسب کنند.

 

1. تحقیق کاربر

نیازها، گرایش‌ها و انگیزه‌های کاربر را می‌توان از طریق انواع مختلف تحقیق کاربری تعیین کرد. این ممکن است شامل داده‌های کمی و کیفی از جلسات تست کاربر و گروه‌های کانونی باشد. این می‌تواند جزئیات بازخورد در مورد جریان‌های ثبت‌نام، فرآیند ورود به سیستم و سوالات خدمات مشتری را نشان دهد. هدف این است که یک تحلیل دقیق از آنچه در سایت کار می‌کند و آنچه می‌تواند بهبود یابد داشته باشیم و همه اینها با اطلاعات جمع‌آوری شده از کاربران پشتیبانی شود. محققان ممکن است بر اساس داده‌های واقعی کاربر، پرسوناهای خریدار ایجاد کنند تا به آنها کمک کند دقیقاً تعیین کنند چه کسی از دستگاه، وب‌سایت یا برنامه آنها استفاده خواهد کرد. از طریق تحقیق کاربر، طراحان کاربر را درک و همدلی می‌کنند.

 

2. ارزیابی رقبا

ارزیابی نقاط قوت و ضعف رقبایتان راهی برای تقویت استراتژی تجربه کاربری خود است. یک روش عالی برای انجام این کار، ایجاد یک گزارش تحلیل رقابتی است که جزئیات طراحی تعامل رقبایتان را نشان می‌دهد و تحلیلی از نقاط ضعف و فرصت‌های از دست رفته را ارائه می‌دهد، مواردی است که کسب‌وکار شما می‌تواند از آن‌ها بهره‌برداری کند.

 

3. طراحی تعامل

یک خروجی طراحی تعامل می‌تواند به شکل یک نمونه اولیه باشد تا افراد بتوانند نحوه تعامل با سایت را بررسی کنند - نشان دادن نحوه تکمیل کارهای کلیدی توسط افراد، دریافت اطلاعات، استفاده از یک محصول، جریان یافتن اطلاعات و سهولت استفاده از محصول. شما می‌خواهید نمونه اولیه شما تا حد امکان شبیه به محصول نهایی باشد، بنابراین می‌توانید قبل از شروع ساخت آن، تأیید طراحی را دریافت کنید.

 

4. معماری اطلاعات

معماری اطلاعات فرآیند گرفتن اطلاعات و سازماندهی آن به روشی است که به راحتی قابل درک باشد. برای وب‌سایت‌های بزرگ، این امر بسیار مهم است، زیرا شما باید بدانید چه محتوایی وجود دارد و چگونه آن را به روشی که برای بازدیدکنندگان منطقی است، سازماندهی کنید. نتیجه ممکن است یک فهرست محتوا، نقشه سایت با ناوبری پیشنهادی یا جریان‌های کاربری نمونه‌ای باشد که نشان می‌دهد بازدیدکنندگان چگونه در یک سایت حرکت می‌کنند.

 

تحقیق تجربه کاربری چیست؟

بدون تحقیق، تمرکز بر نیازها و خواسته‌های کاربر غیرممکن خواهد بود. تحقیق تجربه کاربری بررسی کاربران و نیازهای آن‌هاست که فرآیند طراحی تجربه کاربری را آگاه می‌کند. شرکت‌ها و طراحان از این تحقیق برای رسیدن به نتیجه‌گیری‌های خاص در مورد آنچه برای کاربران کار می‌کند و چه چیزی نیاز به تغییر دارد، استفاده می‌کنند. چندین روش برای انجام تحقیق تجربه کاربری توسط شرکت‌ها و طراحان وجود دارد:

 

تست قابلیت استفاده

با آزمایش آن روی کاربران واقعی ارزیابی می‌کند که یک محصول چقدر موفق است. این به شرکت‌ها ورودی واقعی در مورد نحوه استفاده افراد از یک محصول یا سیستم و نحوه عملکرد آن محصول یا سیستم برای آن کاربر می‌دهد. دو روش آزمایش اصلی وجود دارد.

  • در راهرو: یک روش سریع و ارزان برای شرکت‌ها و محققان برای دریافت اطلاعات از کاربرانی است که ممکن است از شرکت یا محصولات شما اطلاع نداشته باشند. افراد تصادفی از محصولات استفاده می‌کنند و بازخورد خود را در مورد تجربه خود ارائه می‌دهند.

  • از راه دور: به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا با کاربران در محیط طبیعی خود (مانند خانه یا دفتر) تحقیق کنند. این آزمایشات می‌توانند به هر روشی که شرکت انتخاب می‌کند، مدیریت شوند.

 

ابزارهای ارزیابی قابلیت استفاده

ابزارهای ارزیابی قابلیت استفاده به محققان و طراحان کمک می‌کنند تا بازخورد دقیق کاربران را جمع‌آوری و تحلیل کنند و بر اساس داده‌های به‌دست‌آمده، تغییرات لازم را در طراحی محصول اعمال کنند. اگر به دنبال ابزاری هستید که به شما در ارزیابی سهولت استفاده از وب‌سایت یا محصولتان کمک کند، گزینه‌های زیر را بررسی کنید:

  • Crazy Egg: این ابزار به شما امکان می‌دهد که دقیقاً ببینید کاربران هنگام بازدید از وب‌سایت شما روی چه قسمت‌هایی کلیک می‌کنند. همچنین، Crazy Egg محل جغرافیایی بازدیدکنندگان و اینکه از چه سایتی به سایت شما ارجاع شده‌اند را نیز نشان می‌دهد.

  • Hotjar: این ابزار با ترکیب تحلیل داده و بازخورد کاربران، به شما یک دید کلی از راه‌های بهبود تجربه کاربری ارائه می‌دهد. این ابزار از طریق نقشه‌های حرارتی، نرخ بازدید، قیف‌های تبدیل و سایر ویژگی‌ها به شما کمک می‌کند تا نقاط قوت و ضعف وب‌سایت خود را شناسایی کنید.

 

چگونه تجربه کاربری را بهبود بخشیم؟

با استفاده از تحقیق و آزمون‌های ذکر شده، همیشه می‌توان تجربه کاربری را بهبود بخشید. برخی از رایج‌ترین روش‌ها برای بهبود تجربه کاربری عبارتند از:

  • توجه به مشاوره کاربران: از نظرات و پیشنهادات کاربران برای بهبود تجربه استفاده کنید.

  • تعریف دعوت به عمل (Call to Action): به وضوح مشخص کنید که می‌خواهید کاربران چه کاری انجام دهند.

  • پیاده‌سازی طراحی وب ریسپانسیو: وب‌سایت را برای نمایش در دستگاه‌های مختلف (دسکتاپ، موبایل، تبلت) بهینه کنید.

  • در نظر گرفتن قانون فیتس: این قانون می‌گوید که زمان لازم برای رسیدن به یک هدف با فاصله و اندازه هدف رابطه مستقیم دارد.

  • اجتناب از ورود داده‌های پیچیده و زیاد: فرم‌های پیچیده و طولانی را ساده‌سازی کنید.

 

بهبود تجربه کاربری با استفاده از قانون فیتس

قانون فیتس یک مدل پیش‌بینی‌کننده است که زمان مورد نیاز کاربر برای حرکت دادن ماوس یا نشانگر به یک ناحیه هدف در وب‌سایت را تعیین می‌کند. نسخه‌های متعددی از قانون فیتس وجود دارد، اما همه آن‌ها حول ایده‌ی کلی زیر می‌چرخند: «زمان لازم برای حرکت به سمت یک هدف، به فاصله‌ی آن بستگی دارد و با اندازه‌اش رابطه‌ی عکس دارد.» قانون فیتس به طور گسترده در طراحی تجربه کاربری برای بهبود ارگونومی و همچنین سهولت استفاده برای کاربران به کار می‌رود.

 

ابزارهای طراحی تجربه کاربری چیست؟

فرقی نمی‌کند در حال تحقیق، نمونه‌سازی، وایرفریم‌سازی، استوری‌بوردینگ یا خلق گرافیک باشید، ابزارهای متعددی برای کمک به شما در فرآیند طراحی تجربه کاربری وجود دارد. در واقع، ابزارهای بسیار زیادی در بازار وجود دارد – برخی رایگان و برخی با حق اشتراک – که ممکن است طراحان را که دقیقاً از نیازهای خود مطمئن نیستند، سردرگم کند. برای شروع، در اینجا لیستی از برخی ابزارهای محبوب و کاربردی برای استفاده در کار طراحی تجربه کاربری آورده شده است:

 

1. Adobe Fireworks

ادوبی فایروورکس CS6 به طراحان وب این امکان را می‌دهد بدون اینکه وارد کد یا جزئیات طراحی شوند، گرافیک‌های مورد نیاز صفحات وب خود را ایجاد کنند. دلایل متعددی وجود دارد که طراحان تجربه کاربری از Adobe Fireworks استفاده می‌کنند: این ابزار دارای دقت فوق‌العاده پیکسل، قابلیت فشرده‌سازی تصویر (JPEG، GIF و غیره)، امکان ایجاد وب‌سایت‌های کاربردی و ساخت بردارها را دارد. این گزینه به خصوص برای کسانی که از قبل با سایر برنامه‌های Creative Cloud آشنا هستند، عالی است.

 

2. Adobe XD

با Adobe XD می‌توانید وب‌سایت‌ها و برنامه‌های موبایلی طراحی کنید، همچنین می‌توانید نمونه‌های اولیه، وایرفریم‌ها و طرح‌های برداری ایجاد کنید. کاربران می‌توانند نمونه‌های اولیه تعاملی را در پلتفرم‌های مختلف مانند ویندوز، مک، iOS و اندروید به اشتراک بگذارند، بنابراین برای همکاری تیمی عالی است.

 

3. Axure

یکی دیگر از ابزارهای عالی طراحی تجربه کاربری است – که استفاده از آن رایگان هم است. Axure قابلیت‌های متعددی مانند وایرفریم‌سازی، نمونه‌سازی و مستندسازی دارد. حتی می‌تواند به شما در ایجاد جریان‌های کاربری و نقشه‌های سایت کمک کند. این ابزار برای ایجاد برنامه‌های وب و دسکتاپ ایده‌آل است و به کاربران این امکان را می‌دهد تا به راحتی برای بررسی خروجی، آن را به PDF یا HTML صادر کنند.

 

4. Adobe Illustrator و جایگزین رایگان آن

اگر به دنبال جایگزین مقرون به صرفه برای نرم‌افزار Adobe مانند Adobe Illustrator (که عمدتا برای ایجاد گرافیک برداری استفاده می‌شود) هستید، ما راه‌حلی برای شما داریم. Inkscape به انجام بسیاری از کارهایی که Illustrator انجام می‌دهد، اما به صورت رایگان، شناخته شده است. این نرم‌افزار متن‌باز است و می‌توان از آن برای ایجاد گرافیک برداری چشمگیر استفاده کرد. تنها مشکلی که ممکن است با آن مواجه شوید کندی برنامه است، زیرا برخی از کاربران گزارش داده‌اند که این برنامه کند عمل می‌کند. اگر به Illustrator علاقه دارید، اشکالی ندارد.

 

5. Sketch

Sketch یک نرم‌افزار کامل با ویژگی‌های خاص از جمله ویرایش غیر مخرب (به این معنی که Sketch پیکسل های عکس موردنظر شما را تغییر نمی‌دهد)، خروجی کد، دقت پیکسل، نمونه‌سازی، ویرایش برداری و موارد دیگر است. با Sketch می‌توانید به راحتی طرح‌های خود را مجدداً استفاده و به‌روز کنید.

 

6. نرم‌افزار استوری‌بورد

 شاید تعجب کنید که چرا در طراحی تجربه کاربری به استوری‌بورد نیاز دارید. این یک راه عالی برای پیش‌بینی بصری و بررسی نحوه تعامل و تجربه کاربر با یک محصول در یک زمینه وسیع‌تر است. ابزارهای استوری‌بورد متعددی با سطوح مختلف از ویژگی‌ها و پیچیدگی در دسترس هستند.

  • Storyboarder: یک گزینه نرم‌افزار استوری‌بورد رایگان است که دارای ویژگی‌های اولیه برای طراحان در همه سطوح می‌باشد. این نرم‌افزار به کاربران امکان می‌دهد تا به سرعت طرح‌ها و شکلک‌هایی برای ترسیم یک نقشه داستانی یا ایده ایجاد کنند.

  • Toon Boom Storyboard Pro: گزینه‌ نرم‌افزار استوری‌بورد دیگری است که طراحی، انیمیشن، کنترل دوربین و سایر ویژگی‌های متعدد را در ازای حق اشتراک ماهانه یا سالانه ترکیب می‌کند. این نرم‌افزار طیف وسیع‌تری از ویژگی‌ها برای داستان‌سرایی پیچیده‌تر و کارهای مقدماتی دقیق‌تر ارائه می‌دهد. هر دو گزینه برای طراحانی که به دنبال روایت بصری داستان شخصیت یا کاربران خود هستند، عالی هستند.

 

تفاوت UI (رابط کاربری) با UX (تجربه کاربری) چیست؟

(UX (User Experience به مسیر کاربر در یک برنامه یا فرآیند اشاره دارد. طراحان تجربه کاربری بر روی شکل و عملکرد کلی یک محصول یا فناوری تمرکز می‌کنند.

 (User Interface)  بر روی ظاهر و عملکرد سطوح یک محصول تمرکز دارد. طراحان UI با عناصر ملموس و قابل مشاهده فرآیند کار می‌کنند.

به عبارت دیگر: UX به تجربه کلی کاربر در تعامل با محصول می‌پردازد. UI به جنبه‌های بصری و تعاملی محصول می‌پردازد.

 

چگونه یک طراح تجربه کاربری شویم؟

1. تحقیق کنید

2. در یک دوره طراحی تجربه کاربری شرکت کنید

3. برای کارآموزی طراحی تجربه کاربری درخواست دهید

4. نمونه کارهای طراحی تجربه کاربری خود را بسازید

 

هدف از طراحی تجربه مشتری چیست؟

فرقی نمی‌کند طراح گرافیک، وبلاگ‌نویس، توسعه‌دهنده یا فردی در یک زمینه کاملاً متفاوت باشید، طراحی تجربه کاربری می‌تواند به شما و شرکتتان کمک کند تا رشد کنید. کلید موفقیت، کاربر نهایی خوشحال است و بدون طراحی تجربه کاربری به‌خوبی انجام‌شده، دستیابی به این هدف غیرممکن است. با فراگیرتر شدن فناوری در زندگی ما، طراحی موفق تجربه کاربری همچنان به ایجاد انتقال‌های بدون درز بین افراد و دستگاه‌ها و برنامه‌هایشان ادامه خواهد داد. طراحی تجربه کاربری هرگز تا این حد مهم نبوده است، بنابراین زمان هیجان‌انگیزی برای پیوستن به این حوزه و در نظر گرفتن مزایای آن برای کسب و کار خودتان است.

 

مزایای طراحی تجربه کاربری چیست؟

طراحی تجربه کاربری یا UX، بهینه‌سازی تعامل کاربران با محصولات و خدمات دیجیتال است. هدف اصلی UX ایجاد تجربه‌ای مثبت، کارآمد و لذت‌بخش برای کاربران است. در ادامه به برخی از مزایای مهم طراحی تجربه کاربری می‌پردازیم: افزایش وفاداری مشتری، کاهش پشتیبانی مشتری، افزایش نرخ تبدیل، افزایش فروش، کاهش هزینه‌ها، برندسازی قوی‌تر، افزایش بهره‌وری، افزایش بهره‌وری، سازگاری با دستگاه‌های مختلف

 

جمع بندی از مقاله تجربه کاربری

در نهایت، می‌توان گفت که تجربه کاربری فراتر از یک مفهوم فنی است. این مفهوم به قلب تجارت و ارتباط با مشتریان مرتبط است. با درک عمیق از نیازها و خواسته‌های کاربران، می‌توانیم محصولاتی ایجاد کنیم که نه تنها مشکلات آن‌ها را حل کنند بلکه ازآن‌ها لذت نیز ببرند. این یعنی ایجاد ارتباطی عمیق و پایدار با مشتریان که فراتر از یک معامله ساده است. در دنیای کسب‌وکارهای رقابتی امروز، تجربه کاربری به یک عامل تمایز‌دهنده کلیدی تبدیل شده است. محصولاتی که تجربه کاربری بهتری ارائه می‌دهند، نه تنها سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص می‌دهند بلکه به وفاداری مشتریان نیز کمک می‌کنند. با سرمایه‌گذاری در بهبود تجربه کاربری، کسب‌وکارها می‌توانند به مزیت رقابتی دست یابند، وفاداری مشتریان را افزایش دهند و در نهایت به موفقیت بلندمدت برسند. آینده تجربه کاربری بسیار روشن است و با ظهور فناوری‌های جدید، فرصت‌های بی‌نظیری برای ایجاد تجربیات نوآورانه و شخصی‌سازی شده فراهم خواهد شد.

در این مقاله با توجه به اهمیت تجربه کاربری، به تعریف و بررسی مزایای آن پرداختیم. از این رو برای سفارش طراحی و کدنویسی انواع وبسایت، نرم افزار، اپلیکیشن و ابزار های مورد نیاز کسب و کار خود می‌توانید به وبسایت کدالین مراجعه کنید و چنانچه در این مورد سوالی دارید با ما در ارتباط باشید. خوشحال می‌شویم نظرات و دیدگاه های خود را با ما به اشتراک بگذارید.


 

 


 

برچسب ها

نظرات (0)

نسیم منصف

نویسنده 2024/12/08

موضوعات مرتبط

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

این پست را با دیگران به اشتراک بگذارید