نرم افزار تحلیل بازاریابی (marketing analytics) چیست؟

تعریف دقیق نرم افزار تحلیل بازاریابی

در این مقاله قصد داریم نرم افزار تحلیل بازاریابی را مورد بررسی قرار دهیم. نرم افزار تحلیل بازاریابی به تیم‌های بازاریابی کمک می‌کنند تا داده‌های موجود در چندین ابزار بازاریابی را به صورت یکجا جمع‌آوری کنند و در نهایت درک بهتری نسبت به نحوه عملکرد ابتکارات بازاریابی خود داشته باشند. ما در ادامه مطالب سعی کرده‌ایم علاوه بر ارائه تعریف دقیقی نرم افزار تحلیل بازاریابی به ارزیابی دلایل اهمیت آن آن بپردازیم. شما با خواندن این بلاگ می توانید به درک درستی از مزایا، انواع مختلف و نحوه عملکرد نرم افزار تحلیل بازاریابی دست یابید و همچنین با ارائه دهندگان این نرم افزار آشنا شوید. در آخر امیدواریم با مطالعه این محتوا بتوانید قابلیت های نرم افزار تحلیل بازاریابی را بشناسید و ابزار مناسب سازمان و یا شرکت خود را انتخاب کنید.

 

نرم افزار تحلیل بازاریابی چیست؟

ما اغلب از داده ها جهت تصمیم گیری برای استراتژی بازاریابی خود استفاده می کنیم. از این رو می‌خواهیم جمع‌آوری داده‌ها تا حد امکان بدون دردسر باشد تا بتوانیم زمان خود را بر تجزیه و تحلیل متمرکز کنیم - فعالیتی با ارزش بالاتر که به شما و سهامداران داخلی‌تان در تصمیم‌گیری‌های تجاری کمک می‌کند. اینجا جایی است که نرم افزارهای تحلیل بازاریابی وارد می شوند. نرم افزارهای تحلیل بازاریابی به تیم‌های بازاریابی کمک می‌کنند تا داده‌های موجود در چندین ابزار بازاریابی را به صورت یکجا جمع‌آوری کنند و در نهایت درک بهتری نسبت به نحوه عملکرد ابتکارات بازاریابی خود داشته باشند. این ابزارها روند پرزحمت ورود دستی، صادرات و بارگذاری داده ها در صفحات گسترده استاتیک را کوتاه می کنند. تیم‌ها می‌توانند داده‌ها را در ابعاد و دوره‌های متعدد سفر مشتری در لحظه مشاهده و استخراج کنند تا به بهتر به تجزیه و تحلیل بپردازند. از طریق داده های تحلیل بازاریابی، باید بتوانید به سه سوال پاسخ دهید:

  • روی کدام ابتکارات بازاریابی باید تمرکز کنیم؟

  • کدام ابتکارات بازاریابی کار نمی کند و ما باید کمتر آن را انجام دهیم؟

  • روی چه چیزی باید کار کنیم یا اینکه رویکردمان باید چگونه باشد؟

 

تجزیه و تحلیل بازاریابی چیست؟

تجزیه و تحلیل بازاریابی فرآیند ردیابی و تجزیه و تحلیل داده های حاصل از تلاش های بازاریابی است که اغلب برای رسیدن به یک هدف کمی صورت می گیرد. نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل بازاریابی می تواند سازمان ها را قادر سازد تا تجارب مشتریان خود را بهبود بخشند، نرخ بازگشت سرمایه (ROI) و تلاش های بازاریابی را افزایش دهند و در نهایت استراتژی های بازاریابی آینده را ایجاد کنند. طبق گزارشی که توسط PwC انجام شده است، شرکت‌هایی که داده‌محوری بالایی دارند، سه برابر بیشتر از رقیبانی کمتر داده‌محور هستند، شاهد پیشرفت‌های قابل توجه در تصمیم‌گیری‌ها هستند. چه با بازاریاب ها کار می کنید و چه خودتان یکی از آنها هستید، مهم است که با اصول تحلیل بازاریابی و اینکه چگونه می تواند تصمیمات سازمان شما را آگاه کند، آشنا باشید.

 

داده های بازاریابی از کجا می آیند؟

داده هایی که برای ردیابی پیشرفت به سمت اهداف، به دست آوردن بینش مشتری و هدایت تصمیمات استراتژیک استفاده می کنید، ابتدا باید جمع آوری، تجمیع و سازماندهی شوند. سه نوع داده مشتری وجود دارد: شخص اول، شخص ثانویه و شخص ثالث.

 

  • داده های شخص اول: مستقیما توسط سازمان شما از کاربران شما جمع آوری می شود. این با ارزش ترین نوع داده در نظر گرفته می شود زیرا شما اطلاعاتی در مورد نحوه رفتار، فکر و احساس مخاطب خود دریافت می کنید.

 

  • داده های شخص ثانویه: داده هایی هستند که توسط سازمان دیگری در مورد مشتریان خود (یا داده های شخص اول آن) به اشتراک گذاشته می شود. اگر نوع مخاطبان شما یکسان باشند یا جمعیت شناسی مشابهی داشته باشند، اگر شرکت های شما با هم تبلیغی را انجام می دهند، یا اگر شراکتی دارید، این می تواند برای شما مفید باشد.

 

  • داده‌های شخص ثالث: داده‌هایی هستند که توسط سازمان‌هایی که ارتباطی با شرکت یا کاربران شما ندارند، جمع‌آوری و اجاره یا فروخته شده‌اند. اگرچه در حجم زیادی جمع‌آوری شده است و می‌تواند اطلاعاتی درباره کاربران مشابه شما ارائه دهد اما داده‌های شخص ثالث قابل اعتمادترین نیستند زیرا از مشتریان شما یا منبع شخص ثانویه قابل اعتمادی به دست نمی‌آیند.

 

با این حال مهم است بدانید که منابع شخص ثانویه و شخص ثالث وجود دارند، اما داده های شخص اول بین این سه نوع داده قابل اعتمادترین هستند چراکه مستقیما از مشتریان شما می آیند و از رفتارها، باورها و احساسات آنها صحبت می کنند. در اینجا چند راه برای جمع آوری داده های شخص اول وجود دارد.

 

نظرسنجی ها

نظرسنجی از مشتریان فعلی و بالقوه شما راهی ساده است تا از آنها در رابطه تجربیاتشان در مورد محصولتان، دلیل خریدشان، آنچه می تواند بهبود یابد بپرسید. نظرسنجی ها می توانند هر چیزی باشند، از مصاحبه های چند سوالی گرفته تا یک پنجره بازشو که از کاربر می خواهد به تجربه خود در وب سایت شما امتیاز دهد.

برای مطالعه بیشتر می توانید مقاله کمپین بازاریابی چیست؟ را بخوانید.

تعامل با محتوای ارگانیک

تعامل با محتوای ارگانیک - مانند پست‌های وبلاگ، پیشنهادات قابل دانلود، ایمیل‌ها، پست‌های رسانه‌های اجتماعی، پادکست‌ها و ویدیوها - را می‌توان برای درک انگیزه خرید کاربر، مرحله آنها در قیف بازاریابی و نوع محتوای آنها ردیابی و استفاده کرد.

 

تعامل با تبلیغات پولی

افراد می توانند با تبلیغ دیجیتالی که برای نمایش آن پول پرداخت کرده‌اید نیز تعامل برقرار کنند. چه در وب‌سایت دیگری باشد، چه در بالای نتایج جستجو، یا حمایت مالی از محتوای یک برند دیگر. این داده ها برای تعیین اینکه مشتریان شما از کجا آمده اند و در چه مرحله ای از قیف تبلیغات شما را می بینند، بسیار مهم است.

 

چرا نرم افزار تحلیل بازاریابی مهم است؟

ابزارهای تجزیه و تحلیل بازاریابی اساسا عملکرد تلاش های بازاریابی شما را در چندین کانال، کمپین ها، صفحات فرود و موارد دیگر بررسی و مقایسه می کنند. آنها به شما امکان می دهند الگوهایی را در داده ها شناسایی کنید که به شما کمک می کند تصمیمات بازاریابی هوشمندانه تری در مورد محل صرف زمان و بودجه خود بگیرید. هدف تقریبا هر بازاریابی به حداکثر رساندن اثربخشی فعالیت های بازاریابی و توجیه سرمایه گذاری است. با ابزارهای تحلیل بازاریابی، تیم های بازاریابی می توانند تلاش های خود را بهبود بخشند و ارزش خود را ثابت کنند. بهترین ابزارهای تجزیه و تحلیل بازاریابی به شما امکان می دهد موارد زیر را بررسی کنید:

  • کاربران شما از کجا آمده اند و از چه دستگاه هایی استفاده می کنند؟

  • تاثیر کلی کانال های بازاریابی شما، مانند جستجوی ارگانیک، جستجوی پولی، رسانه های اجتماعی، ارجاع و موارد دیگر.

  • نحوه رفتار کاربران در وب سایت شما و تعامل با ابتکارات مختلف بازاریابی شما چگونه است؟

 

چگونه بهبود ROI توسط نرم افزار تحلیل بازاریابی صورت میگیرد؟

 

با این حال، مهم است که دوباره بر این موضوع تاکید کنید. مزایای استفاده از رویکرد داده محور برای بازاریابی بسیار فراتر از داشتن اطلاعات بیشتر در دسترس است. تیم هایی که داده ها را در کار خود ترکیب می کنند، کارایی بسیار بالاتری را در هر کمپین به دست می آورند. آنها می توانند تصمیمات بهتری بگیرند و آن را سریع تر انجام دهند. علاوه بر این، آنها در موقعیت بهتری قرار می گیرند تا به تعامل با مشتری پاسخ دهند و عملکرد کمپین را در زمان واقعی بهبود بخشند.

تیم های بازاریابی همه این کارها را با ارزیابی عملکرد هر کانال انجام می دهند تا تصویر بزرگ ابتکارات خود را درک کنند. آنها همچنین کمپین‌ها را بر اساس داده‌های تاریخی تنظیم می‌کنند، استراتژی‌های رقبا را ارزیابی می‌کنند و طیف وسیعی از تحقیقات دیگر را انجام می‌دهند. به طور خلاصه، استفاده موثر از داده ها به بازاریابان کمک می کند تا از طریق یک فرآیند تصمیم گیری بهتر و متمرکزتر، تجارت خود را سریعتر رشد دهند. نرم افزار تجزیه و تحلیل بازاریابی نقش مهمی در اطمینان حاصل کردن از اینکه شرکت ها واقعا پتانسیل کامل داده های خود را به دست می آورند، ایفا می کند.

 

نرم افزار تحلیل بازاریابی چه ویژگی هایی دارد؟

هنگام جستجوی ابزار تجزیه و تحلیل مناسب چیزهای زیادی را باید در نظر بگیرید. به طور کلی قبل از انتخاب یک ابزار تجزیه و تحلیل، باید بدانید چه چیزی و با چه قیمتی فروخته می شود. غیر معمول نیست که ارائه دهندگان هزینه های اضافی را برای راه اندازی حساب، ادغام و استفاده اضافی دریافت می کنند. برای جلوگیری از هر گونه هزینه غیرمنتظره باید بدانید که درگیر چه چیزی هستید. شما باید تصمیم بگیرید که آیا یک راه حل مستقل می خواهید یا یک راه حل یکپارچه. اگر نیاز دارید سرنخ های خود را در کل چرخه فروش ردیابی کنید، بهتر است روی یک ابزار تجزیه و تحلیل بازاریابی سرمایه گذاری کنید که می تواند به طور یکپارچه با CRM و سایر ابزارهای گزارش دهی شما ادغام شود.اگر سرنخ های خود را با استفاده از پر کردن فرم ها، تماس های تلفنی یا چت زنده ایجاد می کنید، منطقی است که از نرم افزار تحلیل بازاریابی استفاده کنید که دارای قابلیت ردیابی آنلاین و آفلاین است.

 

چند نوع نرم افزار تجزیه و تحلیل بازاریابی وجود دارد؟

در حالی که انواع مختلفی از نرم افزارهای تحلیل بازاریابی وجود دارد، اکثر آنها هدف یکسانی دارند. این به شما کمک می کند تا هزینه ها را کاهش دهید و سودآوری تلاش های بازاریابی خود را افزایش دهید. به طور کلی، نرم افزارهای تحلیل بازاریابی تحت دسته‌های زیر قرار می‌گیرند، اما به این موارد محدود نمی‌شوند:

 

ابزارهای تجزیه و تحلیل وب

ابزارهای تجزیه و تحلیل وب فعالیت کاربر وب سایت شما را ردیابی می کنند. ابزارهایی مانند Google Analytics به شما امکان می دهند داده ها را برای تجزیه و تحلیل عملکرد وب سایت خود ردیابی کنید و تاثیر کمپین های بازاریابی خود را بر ترافیک و معیارهای تبدیل سرنخ نیز اندازه گیری کنید.

 

ابزارهای تجزیه و تحلیل Attribution

این ابزار به شما این امکان را می دهد که یک قدم جلوتر بروید. آنها فعالیت وب شما را پوشش می دهند، اما با شناسایی کانال هایی که باعث درآمدزایی می شوند، نه فقط کلیک ها و تبدیل، مانع بین بازاریابی و فروش را نیز از بین می برند.
 

ابزار تجزیه و تحلیل Ruler Analytics

Ruler Analytics نمونه خوبی از ابزارهای اسناد بازاریابی است. چرا که کاربران را در طول سفر مشتری آنها ردیابی می کند و هر زمان که به یک معامله بسته شده می رسند درآمد واقعی به دست آمده را به نقاط تماس بازاریابی شما نسبت می دهد.

 

ابزارهای تجزیه و تحلیل تماس

در اصل، تجزیه و تحلیل ردیابی تماس به شما امکان می دهد ردیابی کنید که کدام تبلیغات، کلمات کلیدی یا کمپین ها منجر به تماس تلفنی می شوند. اگر به صورت آنلاین سرنخ ها را هدایت می کنید اما معاملات را به صورت آفلاین تبدیل می کنید، این ابزار برای شما بسیار عالی و کاربردی است.

 

تجزیه و تحلیل رسانه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی روز به روز در حال بهتر و فراگیر شدن هستند و همه بخشی از آن را می خواهند. با تجزیه و تحلیل رسانه های اجتماعی، می توانید پیگیری کنید که کدام کمپین ها بالاترین نرخ تبدیل را دارند و به بهترین نتایج منجر می شوند.

 

ابزارهای مدل سازی آمیخته بازاریابی

این ابزارها از زمان اعلام گوگل برای حذف کوکی های شخص ثالث و عرضه iOS 14.5 اپل به طور فزاینده ای محبوب شده اند. ابزار مدل سازی آمیخته بازاریابی یک تکنیک آماری است که به کسب و کارها کمک می کند تاثیر تلاش های بازاریابی خود را بر فروش و درآمد ارزیابی و بهینه کنند. به عنوان مثال، خط کش MMM را در نظر بگیرید. خط کش داده ها را از منابع متعدد مانند فروش، قیمت گذاری و تبلیغات ترکیب می کند تا به بازاریابان در اندازه گیری بازاریابی، تصمیم گیری و تخصیص بودجه کمک کند.

 

نحوه عملکرد نرم افزار تحلیل بازاریابی چگونه است؟

علیرغم داشتن تمام داده ها، ممکن است هنوز از خود بپرسید که آیا اصلا باید از نرم افزار برای پردازش آن استفاده کنید یا خیر. بنابراین، در اینجا فقط تعداد انگشت شماری از موارد استفاده برای نرم افزارهای تحلیل بازاریابی وجود دارد.

 

1. ارزیابی عملکرد محتوا برای شناسایی روندهای جدید مخاطب

گردآوری تمام داده های مربوط به کمپین های بازاریابی محتوای شما، این امکان را می دهد که دیدگاهی جامع از تلاش های خود داشته باشید. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا به انواع سوالات مربوط به عملکرد محتوا پاسخ دهید - از جمله اینکه آیا نتایج مورد انتظار را ارائه کرده است یا خیر، تا بتوانید سطح تعامل مخاطب را اندازه‌گیری کنید. علاوه بر این، ارزیابی نحوه واکنش مردم به محتوای شما ممکن است به شما کمک کند تا گرایش‌ها یا علایق جدیدی که باید روی آنها تمرکز داشته باشید را شناسایی کنید.

برای مطالعه بیشتر درباره پرسونای خریدار می توانید مقاله شخصیت خریدار چیست؟ را مطالعه کنید.

2. تحلیل رفتار مشتری

ترکیب اطلاعات در مورد بازار هدف با داده های داخلی که از CRM به دست آمده است، تجزیه و تحلیل وب سایت و فروش به شما امکان می دهد تصویر کاملی از رفتار مشتری در طول چرخه عمر آنها بسازید. بنابراین با استفاده از آن، می توانید تشخیص دهید که چه چیزی آنها را در مرحله تحقیق بیشتر درگیر می کند، چگونه آنها را مجبور به عمل کنید، میانگین ارزش مشتریان خود و موارد دیگر. با داشتن چنین اطلاعاتی در اختیار خود، می توانید تقریباً هر جنبه ای از فرآیندهای بازاریابی و فروش خود را تنظیم کنید.

 

3. بررسی عملکرد کسب و کار در سطح خرد

در نظر بگیرید که وقتی باید ارزیابی کنید که یک رویداد خاص - برای مثال یک محصول جدید - چه تاثیری بر عملکرد تجاری شما دارد، چه اتفاقی می‌افتد. متوجه شدید که اطلاعات لازم برای ایجاد این ارتباط را ندارید، درست است؟ شما به یک نمای کلی از سطح رویداد نیاز دارید، و خوشبختانه، این چیزی است که یک نرم افزار تحلیل بازاریابی می تواند به طور موثر ارائه دهد.

 

4. ارزیابی عملکرد بازاریابی در هر کانال

ابزار تحلیل بازاریابی به شما امکان می دهد تاثیر هر کانالی را که استفاده می کنید تجزیه و تحلیل کنید - سئو، رسانه های اجتماعی، ایمیل، تبلیغات. شما به نوبه خود می توانید تاثیر آن را بر اهداف و عملکرد تجاری خود شناسایی کنید. همچنین با استفاده از نرم افزار تحیلی بازاریابی می توانید یک تجزیه و تحلیل اساسی برای تعیین عملکرد کلی انجام دهید، یا یک ارزیابی عمیق تر برای ارزیابی اینکه کدام ابتکارات بالاترین ارزش را به شرکت ارائه می دهد. به طور خلاصه، می‌توانید از نرم‌افزار تحلیل بازاریابی برای بررسی تلاش‌های خود، نتیجه‌گیری بر اساس داده‌ها و استفاده از این بینش برای بهبود کار خود در حرکت رو به جلو استفاده کنید. مهمتر از همه، شما می توانید همه این کارها را بدون تکیه بر شخص دیگری برای صادر کردن داده ها، تجزیه و تحلیل و ارسال یافته های آنها به شما انجام دهید. مواردی که در بالا بررسی شد هر کدام به نوبه خود باعث می شوند که:

  • سازنده تر و موثرتر عمل کنید.

  • به شما امکان می دهد کمپین های بازاریابی متمرکز تری را اجرا کنید به شکلی که نتایج سریع تری را ارائه دهند.

  • تلاش های خود را در لحظه و بلادرنگ بهبود بخشید،

  • استراتژی های خود را ارزیابی کنید.

  • هنگام برنامه ریزی و اجرای کمپین استراتژیک تر شوید.

 



 

جمع بندی از نرم افزار تحلیلی بازاریابی


نرم افزارهای تحلیل بازاریابی به تیم‌های بازاریابی کمک می‌کنند تا داده‌های موجود در چندین ابزار بازاریابی را به صورت یکجا جمع‌آوری کنند و در نهایت درک بهتری نسبت به نحوه عملکرد ابتکارات بازاریابی خود داشته باشند. ابزارهای تجزیه و تحلیل بازاریابی اساسا عملکرد تلاش های بازاریابی شما را در چندین کانال، کمپین ها، صفحات فرود و موارد دیگر بررسی و مقایسه می کنند. به طور کلی قبل از انتخاب یک ابزار تجزیه و تحلیل، باید بدانید چه چیزی و با چه قیمتی فروخته می شود. غیر معمول نیست که ارائه دهندگان هزینه های اضافی را برای راه اندازی حساب، ادغام و استفاده اضافی دریافت می کنند. برای جلوگیری از هر گونه هزینه غیرمنتظره باید بدانید که درگیر چه چیزی هستید. انواع ابزارهای تجزیه و تحلیل بازاریابی شامل مواردی همچون: ابزارهای تجزیه و تحلیل وب، ابزارهای تجزیه و تحلیل Attribution، ابزار تجزیه و تحلیل Ruler Analytics، ابزارهای تجزیه و تحلیل تماس، تجزیه و تحلیل رسانه های اجتماعی و ابزارهای مدل سازی آمیخته بازاریابی می شود.


 

در این مقاله با توجه به اهمیت نرم افزار تحلیل بازاریابی برای هر نوع کسب و کاری، به ارائه تعاریف و مزایای کلیدی آن پرداختیم. از این رو برای تهیه نرم افزار اختصاصی مورد نیاز کسب و کار و سازمان خود می توانید به وبسایت کدالین مراجعه کنید و چنانچه در این مورد سوالی دارید با ما در ارتباط باشید. خوشحال می شویم نظرات و دیدگاه های خود را با ما به اشتراک بگذارید.
 

 

Top 10 marketing analytics platforms for marketers

The 3 Types of Marketing Analytics - Woopra

Optimize Reporting with Marketing Analytics Software











 

برچسب ها

نظرات (2)

کیفیت محتوا
کریم محمد انتظامی کاربر
2024/08/05 | 16:07

سلام و وقت بخیر
ببشخید میخواستم ببینم این نرم افزار تحلیل بازاریابی برای همه صنف های کاری مورد استفادست یا نه فقط بعضی از شرکت ها باید از تحلیل های این نرم افزار استفاده کنند؟

مهدی کریمی کاربر
2024/08/06 | 14:46

بسیار عالی

ملیکا عروجی

مدیر 2024/08/01
امتیاز 5/5 تعداد نظرات 2

موضوعات مرتبط

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

این پست را با دیگران به اشتراک بگذارید