نحوه پاداش دادن به مشتریان وفادار بدون برنامه وفاداری چگونه است؟

بررسی پاداش دهی به مشتریان بدون برنامه وفاداری

پاداش دادن به مشتریان وفادار بدون استفاده از برنامه های وفاداری بسیار مهم است زیرا در افزایش رضایت مشتریان، حفظ مشتریان،افزایش فروش و ایجاد ارتباط مستمر که در نهایت منجر به افزایش وفاداری می شود بسیار موثر است. این امر در صنایع مختلفی کاربرد دارد که عبارتند از؛ صنایع خدماتی مانند رستوران‌ها، هتل‌ها، و سرویس‌های آنلاین، فروشگاه‌ها و بازاریابی، شرکت‌های فناوری و نرم‌افزار و شرکت‌های خودروسازی و تولیدی. ​​​​​​کسب و کارهای در حال رشد نه تنها باید مشتریان جدیدی را جذب کنند، بلکه باید مشتریانی را که قبلا داشته اند را نیز حفظ کنند. برنامه های پاداش دهی برای حفظ مشتری عالی هستند زیرا باعث می شوند مردم با برند شما تعامل برقرار کنند. جوایز ها در این برنامه می تواند شامل هدایا، تخفیف ها و امتیازهای متفاوتی باشند و همچنین می توانند با برانگیختن ارتباط عاطفی با مخاطبان هدف، نقش مهمی در تجربه مشتری ایفا کنند. اگرچه برخی از افراد پاداش های مشتری را به عنوان شیرین کاری های تبلیغاتی ارزان یا روندهای کوتاه مدت می دانند، این برنامه ها به طور مرتب توانایی خود را در ایجاد وفاداری مشتری ثابت کرده اند.

در واقع، 69 درصد از مصرف کنندگان می گویند که تصمیمات خرید آنها تحت تاثیر این است که آیا شرکت به مشتری پاداش می دهد یا خیر. اگر شرکت شما برنامه وفاداری مشتری را ارائه نمی دهد، مجبور نیستید که یکباره یک برنامه را جمع آوری کنید. در واقع، گاهی اوقات بهتر است به آرامی مزایای جدیدی را معرفی کنید تا ببینید مشتریان شما چگونه به آنها واکنش نشان می دهند، سپس به مرور زمان موارد بیشتری را اضافه کنید. به این ترتیب، می توانید یک استراتژی برای محبوب ترین پاداش های خود بسازید و یک برنامه وفاداری ایجاد کنید که موفقیت مشتریان را حفظ کند.

 

برنامه وفاداری مشتری چیست؟

برنامه های وفاداری توسط خرده فروشان و سایر مشاغل حمایت می شوند، پاداش ها، تخفیف ها و سایر مشوق های ویژه را به عنوان راهی برای جذب و حفظ مشتریان ارائه می شوند. آنها برای تشویق یک خرید تکراری طراحی شده‌اند و به مردم در ازای وفاداری به فروشگاه یا برندشان جایزه ارائه می‌دهند. به طور معمول، هر چه مشتری بیشتر از یک کسب و کار حمایت کند و هر چه بیشتر خرج کند پاداش بیشتری دریافت خواهد کرد. اما با در نظر گرفتن تمام مزایایی که ایجاد یک برنامه وفاداری به شما می دهد، آیا کسب و کار شما واقعا به این برنامه نیاز دارد؟

 

آیا شما به برنامه وفاداری مشتری نیاز دارید؟

یکی از بزرگترین موانعی که کسب و کارها هنگام تلاش برای پاداش دادن به مشتریان با آن دست و پنجه نرم می کنند، نداشتن برنامه وفاداری در وهله اول است. اما، اشکالی ندارد! در حالی که برنامه های وفاداری مشتری عالی هستند و جلوی حدس و گمان های زیادی را می گیرند، اما همیشه ضروری نیستند. ممکن است مدل کسب و کاری برخی از برندها با یک برنامه پاداش رسمی همخوانی نداشته باشد، اما این بدان معنا نیست که اصلا نمی تواند به مشتریان خود پاداش بدهند. در واقع، نداشتن برنامه وفاداری می‌تواند یک مزیت منحصربه‌فرد ایجاد کند که در آن می‌توانید پاداش‌ها را برای مشتری دریافت‌کننده آن شخصی‌سازی کنید. این باعث می شود که پاداش بیشتر شبیه به نشانه قدردانی باشد تا انگیزه ای که مشتری باید در طول زمان برای آن کار کند. در حالی که یک برنامه وفاداری بازی‌سازی شده مطمئنا مؤثر است، اما ممکن است احساس قدردانی را از تجربه مشتری خارج کند.

 

نحوه پاداش دادن به مشتریان بدون برنامه وفاداری

شما با این روش از پاداش دهی، همیشه می توانید بهترین پاداش ها را انتخاب کنید که مناسب هر مشتری باشد. شاید یکی از بلیت های رایگان مکان های تفریحی یا هر آنچه که مدنظرتان است بتواند قدردانی شما را نشان دهد. البته باید در نظر داشت که در اجرای این نوع پاداش دهی برخی از افراد مزایای رایگان را دوست دارند در حالی که برخی دیگر دسترسی انحصاری یا امتیازات ویژه را ترجیح می دهند. و این واقعا به مشتری بستگی دارد، اما در ادامه چند ایده وجود دارد که باعث می شود تقریبا هر کسی احساس قدردانی کند.

 

1. به مشتریان تخفیف بدهید.

هنگام ارائه تخفیف، مهم‌ترین بخش این است که مطمئن شوید کاهش قیمت در سود شما موثر است و در عین حال ارزشی برای مشتری ایجاد می‌کند. شما می خواهید مطمئن شوید که خرید بعدی آنها را به اندازه کافی کم می کنید تا آنها بدانند که از خرید آنها قدردانی می کنید و فقط در تلاش نیستند که آنها به فروشگاه های شما بازگردند. اگر پس از سال‌ها وفاداری، تخفیف کوچکی ارائه دهید، ممکن است به برخی از آنها توهین شود که ارزش بیشتری برای خریدشان قائل نیستید.

 

2. برای مشتریان خود یک هدیه بفرستید.

در حالی که این به ویژه در طول تعطیلات و ایام مناسبتی عالی است، اما شما می توانید در هر زمانی از سال برای مشتریان خود هدیه بفرستید. به عنوان مثال، اگر شما یک رستوران هستید، دادن یک دسر رایگان به مشتریان وفادار هر از گاهی به خوبی کار خواهد کرد. یا می‌توانید مانند خارج از چیزی که می‌فروشید نیز هدیه بدهید. به گفته مارک ریزر، مدیر برنامه Awards2Go:

هدیه دادن به مشتری به عنوان روشی جذاب برای افزایش وفاداری مشتری شناخته شده است، تا زمانی که ارزشمند، مرتبط و به موقع باشد.

او نیز معتقد است که شما قبل از اینکه بخواهید لوگوی خود را روی هر تیشرت و کلاهی که می بینید بزنید، باید سعی کنید از ارائه مطالب تبلیغاتی خودداری کنید، مگر اینکه مفید و با کیفیت باشد. چرا که مردم معمولا تعداد زیادی چراغ قوه کوچک، درایوهای USB، و دیگر هدایای کوچک را از سایر کسب‌وکارها دریافت می‌کنند و بیشتر آنها فقط به محل دفن زباله ها ختم می‌شوند. بنابراین وقتی هدیه ای می فرستید، سعی کنید آن را به صورت حصوری تحویل دهید. از این طریق می توانید نشان دهید که چقدر مشتری شما برایتان اهمیت دارد و نه تنها صداقت و قدردانی خود را نشان می دهد، بلکه ممکن است بتوانید از مشتری گواهی جمع آوری کنید.

 

3. به مشتریان خود با قدردانی و یادداشت های تشکر توجه کنید.

مردم از مورد توجه قرار گرفتن لذت می برند و انجام این کار برای مشتریان معمولا بسیار آسان و کم هزینه است. به عنوان مثال، شما می توانید هنگام تحویل سفارش یک یادداشت کوچک و شخصی سازی شده برای آنها بگذارید و از این طریق قدردانی خود را به مشتریانتان نشان دهید.


 

4. با یک کسب و کار دیگر همکاری کنید.

تبلیغات متقابل می تواند به تنهایی یک تاکتیک بازاریابی موثر باشد، از این رو شما می توانید برنامه پاداش دهی خود را نیز حول آن بسازید. به عنوان مثال، یک فروشگاه پوشاک ورزشی می تواند با یک باشگاه ورزشی محلی همکاری کند تا عضویت هایی با تخفیف ارائه دهد. در ازای آن، باشگاه می تواند به اعضای خود کوپن هایی به فروشگاه لباس ورزشی بدهد. این یک پروسه برد-برد برای هر دو کسب و کار است. سعی کنید با برندهایی شریک شوید که مشتریان هدفشان به شما شباهت دارد اما مستقیما رقیب شما محسوب نمی شوند.اگر فروشگاه‌های شما در مراکز خرید واقع شده‌اند، ممکن است بخواهید با مشاغل اطراف شریک شوید تا بتوانید از ترافیک پیاده‌روی آنها بهره ببرید.

 

5. از مشتریان دعوت کنید تا محصولات و خدمات جدید را آزمایش کنند.

مشتریان دوست دارند در فرآیند توسعه محصول شرکت کنند زیرا به آنها امکان می دهد در مورد محصولات و خدماتی که خریداری می کنند بازخوردی ارائه دهند. هنگامی که به راه اندازی یک محصول یا خدمات جدید فکر می کنید، یا حتی اگر به تازگی یک طرح قیمت گذاری جدید ارائه می کنید، مطمئن ترین مشتریان خود را دعوت کنید تا چیزهایی را امتحان کنند. این نه تنها به آنها احساس مالکیت در محصول نهایی می دهد، بلکه تحقیقات بازار ارزشمندی را نیز به دست خواهید آورد.

 

6. بازخورد مشتریان را جمع آوری کنید.

دقیقا به همین سادگی است، تنها پرسیدن نظر مشتریانتان باعث می شود که آنها احساس قدردانی کنند. به عنوان ذینفعان ارزشمند کسب و کار شما، نظرات آگاهانه ای به شما می دهند که می تواند محصولات و خدمات شما را بهبود بخشد. سعی کنید یک نظرسنجی برای مشتریان بفرستید تا از آنها نظرشان را در مورد کسب و کارتان بپرسید. این می تواند یک نظرسنجی امتیاز خالص ترویج دهنده یا یک نظرسنجی رضایت مشتری باشد. صرف نظر از اینکه چه چیزی را انتخاب می‌کنید، جمع‌آوری بازخورد مشتریان راهی عالی برای نشان دادن اینکه به نظرات آنها اهمیت می‌دهید و علاقه‌مند به ایجاد تجربه بهتر برای آنها هستید، است.

 

     بیشتر بخوانید: روش های دریافت بازخورد مشتری چیست؟

 

7. شرکت در میزبانی رویدادها را به عهده بگیرید.

خواه یک معرفی محصول باشد یا صرفا یک جشن تعطیلات، رویدادها می توانند فرصتی عالی برای پاداش دادن به مشتریان با کمی سرگرمی و هیجان باشند. اگر برنامه ریزی رویداد نقطه قوت شما نیست، می توانید از رویدادهای محلی حمایت مالی کنید و چند بلیت VIP بگیرید تا به مشتریان خود منتقل کنید. این موضوع همیشه در نمایشگاه‌های تجاری اتفاق می‌افتد، زیرا غرفه‌داران تحت حمایت، اغلب تعداد انگشت شماری بلیت برای ارائه به مشتریان خود دریافت می‌کنند. این به برند، ارزش تبلیغاتی حامی بودن در رویداد ها و همچنین فرصتی برای الهام بخشیدن به وفاداری مشتری می دهد.

 

8. مزایای اختیاری ارائه دهید.

در حالی که بسیاری از مشتریان فقط خواهان تخفیف های ساده یا رایگان هستند، ممکن است متوجه شوید که دیگران از مزایای اختیاری استقبال می کنند. این شامل مزایایی مانند خدمات بدون محدودیت زمانی، تحویل سریع، خدمات مدیریت شده و موارد دیگر است. خدمات شخصی‌سازی شده زیادی وجود دارد که می‌توانید بدون اضافه کردن هزینه اضافی به هزینه های خود ارائه دهید. به عنوان مثال، می توانید به مشتریانی که سرنخ های جدید را به کسب و کار شما ارجاع می دهند، پاداش دهید. تبلیغات دهان به دهان یکی از قدرتمندترین شکل های تبلیغات است، بنابراین می توانید با دادن تخفیف یا هدایای ویژه به مشتریان خود برای هر فرد جدیدی که به سمت شما می فرستند، آنها را تشویق کنید. وفاداری مشتری دائمی نیست، و اگر منصف باشیم، همیشه تحت کنترل شما نیست. به همین دلیل مهم است که دائما به مشتریان نشان دهید که به انجام معامله با آنها اهمیت می دهید تا بتوانید یک رابطه طولانی مدت و قابل اعتماد ایجاد کنید. همانطور که نکات بالا نشان می دهد، برای انجام این کار نیازی به یک برنامه پاداش فانتزی ندارید، فقط باید وفادارترین مشتریان خود را شناسایی کنید و روشی هوشمندانه و موثر برای پاداش دادن به آنها بیابید.


 

جمع بندی


برنامه های وفاداری توسط خرده فروشان و سایر مشاغل حمایت می شوند و پاداش ها، تخفیف ها و سایر مشوق های ویژه را به عنوان راهی برای جذب و حفظ مشتریان ارائه می شوند. اما اگر کسب و کاری نتواند برنامه وفاداری مشتری ارائه دهد، می تواند به جای آن به آرامی مزایای جدیدی را برای محصولات و خدمات خود معرفی کند تا بررسی کند که مشتریان شما چگونه به آنها واکنش نشان می دهند، سپس به مرور زمان موارد بیشتری را اضافه کند و در مراحل بعدی با توجه به نیاز های خود برای ایجاد یک برنامه وفاداری اقدام کنید. پاداش دهی به مشتریان بدون برنامه وفاداری می توانید از طریق این موارد صورت بگیرد؛ ارائه تخفیف به مشتریان، هدیه دادن، یادداشت های تشکر برای نشان دادن قدردانی، همکاری با کسب و کارهای مرتبط دیگر، جمع آوری بازخورد مشتریان و غیره.

 

در این مقاله با توجه به اهمیت پاداش دهی بدون داشتن برنامه وفاداری در هر نوع کسب و کاری، به ارائه تعاریف، دلایل اهمیت، روش های آن پرداختیم. از این رو برای اطلاع بیشتر درمورد نرم افزار باشگاه مشتریان می توانید بلاگ های دیگر ما را مطالعه کنید و چنانچه در این مورد سوالی دارید با ما در ارتباط باشید. خوشحال می شویم نظرات و دیدگاه های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

 

How to Reward Loyal Customers Without a Loyalty Program

Finding Success Without Loyalty Programs

You don't need a loyalty program?

Building Customer Loyalty without Loyalty Programs
 

برچسب ها

نظرات (0)

کیفیت محتوا

ملیکا عروجی

مدیر 2024/05/08
امتیاز 5/5 تعداد نظرات 0

موضوعات مرتبط

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

این پست را با دیگران به اشتراک بگذارید