نرم افزار (software) چیست؟
2024/07/27در این مقاله قصد داریم به مفهوم پروموتر فروش و یا همان Sales Promoter که از آن به عنوان تبلیغ کننده فروش هم یاد می شود، بپردازیم. پروموتر فروش یک فرد حرفه ای است که با استفاده از استراتژی ها و کمپین های تبلیغاتی مختلف به معرفی و ارائه محصول و هدایت فروش می پردازد. پروموترهای فروش با ایجاد و افزایش علاقه در مشتریان باعث می شوند که مشتریان از محصولات شرکت آنها خرید کنند و با استفاده از نوآوری هایی، دستیابی به اهداف بازاریابی شرکت را تسهیل نمایند. پروموترهای فروش را میتوان به دو دسته B2B و B2C تفکیک نمود که در این مقاله به آن اشاره می شود. ما در این محتوا سعی داریم که علاوه بر بیان تعریف دقیقی از پروموتر فروش و انواع آن به بررسی مسئولیت ها و مهارت های آن بپردازیم و در نهایت بیان می کنیم که یک پروموتر فروش خوب و موفق چه ویژگی هایی دارد.
پروموتر فروش یک فرد حرفه ای آموزش دیده است که به ایجاد آگاهی از محصولات از طریق نمایش، توزیع نمونه و ایجاد علاقه عمومی می پردازد. پروموتر فروش فردی است که وظیفه معرفی و تبلیغ محصولات یا خدمات را به مشتریان دارد تا فروش را افزایش دهد. این نقش شامل فعالیت هایی مانند نمایش محصولات، ارائه اطلاعات به مشتریان، پاسخ به سوالات و تشویق آنها به خرید است و معمولا در فروشگاه ها، نمایشگاه ها یا رویداد های تبلیغاتی انجام می شود. پروموتر فروش مسئول هدایت فروش از طریق فعالیت های تبلیغاتی مختلف است. آنها نمونه های محصول را ارائه می دهند، هدایا را مدیریت می کنند و از تجربیات مثبت مشتری مطمئن می شوند. پروموترهای فروش رویدادهای تبلیغاتی را برنامه ریزی، دانش محصول را حفظ و کنترل موجودی را مدیریت می کنند. به طور منحصر به فرد، استراتژی های فروش جدید را توسعه و پیاده سازی، پلتفرم های رسانه های اجتماعی را مدیریت، رویدادهای خرده فروشی را هماهنگ، همچنین نمایش های تبلیغاتی را ایجاد، گزارش های فروش را تجزیه و تحلیل و کمپین های تبلیغاتی را با همکاری شرکا اجرا می کنند.
بیشتر بخوانید: 10 نکته کاربردی برای ایجاد کمپین بازاریابی که باید بدانید.
یک پروموتر فروش بر مشتریان بالقوه برای خرید محصولات شرکت شان تاثیر می گذارد. علاقه مشتریان را به محصولات ایجاد و افزایش می دهد. مشتریان را تحت تاثیر قرار میدهد و آنها را متقاعد می کند تا محصولات شرکت شان را امتحان کنند. یکی از راههای انجام این کار این است که به مشتریان بگویند چه چیزی باعث میشود این محصولات انتخاب بهتری نسبت به آنچه رقبا ارائه میدهند، باشند و در حالت ایده آل، استراتژی های بازاریابی نوآورانه ای را برای دستیابی به اهداف بازاریابی تعیین شده ابداع می کنند.
یک پروموتر فروش آگاهی ایجاد می کند و سعی دارد مشتریان را برای خرید محصولات خاص تحت تاثیر قرار دهد، کاربردهای محصول را نشان میدهد، نمونههای رایگان را ارائه و بروشور یا کالا را پخش میکند. همچنین تضمین می کند، مشتریان جدیدی که وارد فروشگاه می شوند، زمان بیشتری را صرف خرید محصولات و خدمات کنند. در این حرفه، وظایف شغلی شما شامل راه اندازی یک نمایش تجاری و کمک به مهمانان در انتخاب اقلامی است که می خواهند بخرند. این شغل نیاز به مهارت های گوش دادن و ارتباط قوی و نگاه دقیق به جزئیات دارد. برای یک پروموتر، تجربه فروش از تحصیلات اهمیت بیشتری دارد.
پروموترهای فروش را می توان به دو دسته تقسیم نمود که در ادامه به آنها می پردازیم:
B2C بیزینس به مصرف کننده هم نامیده می شود. به فرآیند فروش محصولات و خدمات به طور مستقیم بین یک بیزینس و مصرف کنندگانی که کاربران نهایی محصولات یا خدمات آن هستند، اشاره دارد. اکثر شرکت هایی که به طور مستقیم به مصرف کنندگان می فروشند را می توان شرکت های B2C نامید. معمولاً به خرده فروشان آنلاینی اطلاق می شود که محصولات و خدمات را از طریق اینترنت به مصرف کنندگان می فروشند. B2C آنلاین به تهدیدی برای خرده فروشان سنتی تبدیل شد که از افزودن یک نشانه گذاری به قیمت سود می بردند. پروموتر فروش B2C، فردی است که به بطور مستقیم با مصرف کنندگان نهایی تعامل می کند تا محصولات یا خدمات شرکت را تبلیغ و فروش آنها را تشویق کند. وظایف او شامل نمایش محصولات، ارائه توضیحات درباره ویژگی ها و مزایا، پاسخ به سوالات مشتریان و ترغیب آنها به خرید است. این نقش بیشتر در محیط هایی مانند فروشگاه ها، مراکز خرید یا رویدادهای تبلیغاتی دیده می شود و هدف اصلی آن افزایش فروش و ایجاد تجربه مثبت برای مشتریان است.
بیشتر بخوانید: تجربه مشتری (customer experience) چیست؟ | بررسی اهمیت و نحوه اندازه گیری تجربه مشتری
B2B بیزینس به بیزنس نیز نامیده می شود. شکلی از معامله بین مشاغلی مانند تولید کننده و عمده فروش یا عمده فروش و خرده فروش است. محصولات یک شرکت را به آژانس های توزیع بزرگ و سایر مشاغل می فروشند و بازاریابی می کنند. این نقش همچنین شامل نمایش محصولات در نمایشگاه های تجاری و جستجوی مشتریان جدید است. به کسب و کاری اطلاق می شود که بین شرکت ها به جای شرکت ها و مصرف کنندگان فردی انجام می شود. تراکنشهای B2B معمولاً در زنجیره تأمین اتفاق میافتد، جایی که یک شرکت مواد خام را از دیگری خریداری میکند تا در فرآیند تولید استفاده کند. معاملات آن برای شرکتهای صنعت خودرو و همچنین شرکتهای مدیریت دارایی، خانهداری و پاکسازی صنعتی رایج است. نمایندگان فروش کسب و کار یا B2B محصولات یا خدمات پیچیده را برای مشاغلی که به آنها نیاز دارند توضیح می دهند. آنها مجموعه مهارت های تخصصی دارند که دانش صنعت و فروش را با درک عمیق نیازهای مشتریان خود ترکیب می کند. به همین دلیل، تقاضای زیادی برای آنها وجود دارد و پیدا کردن فرد مناسب می تواند یک چالش باشد. شرح شغل خوب ضروری است، اما درک و توصیف خواسته های منحصر به فرد فروش B2B می تواند مشکل باشد.
پروموترهای فروش در فروشگاه، که اغلب به عنوان سفیران برند یا همکاران فروش شناخته می شوند، وظیفه دارند محصولات یا خدمات را مستقیماً برای مشتریان در فروشگاه های خرده فروشی تبلیغ کنند، که عملکرد آنها را می توان در موارد زیر خلاصه نمود:
مسئولیت های یک پروموتر، فراتر از فروش و حصول اطمینان از بهداشت و نگهداری پیشخوان فروشگاه است. این شامل بررسی وضعیت و محل قرارگیری مواد نقطه فروش (POSM) و دستگاههای نمایشی، و تشدید سریع هرگونه انحراف به ذینفعان مربوطه است.
پروموترها وظیفه نظارت بر وضعیت وسایل داخل فروشگاه را دارند و هر مشکلی را به سرعت گزارش می دهند تا از خرید یکپارچه برای مشتریان اطمینان حاصل کنند.
بررسی های منظم موجودی برای حفظ سطح موجودی کافی در همه دسته ها ضروری است. پروموترها نقش مهمی در شناسایی کمبود سهام و شروع درخواست های تکمیل در صورت لزوم ایفا می کنند.
پروموترها باید در مورد هرگونه ارتباط در مورد فرآیندها، پیشنهادها یا تخفیف ها از طریق پیام ها، ایمیل ها یا اعلان ها مطلع باشند. این تضمین می کند که آنها به اطلاعات به روز مجهز هستند تا به طور موثر به مشتریان کمک کنند.
ایجاد و حفظ روابط مثبت با مدیران فروشگاه و همتایان برای عملیات راحت تر ضروری است. پروموترها باید سریعاً به هر گونه مشکل رسیدگی کنند و آن را از طریق کانال های مناسب برای حل و فصل تشدید کنند.
رعایت پروتکل های گزارش فروش برای پیگیری عملکرد و حفظ مسئولیت پذیری ضروری است. پروموترها باید حضور و غیاب را به دقت علامت گذاری کنند، فروش روزانه را گزارش دهند و طبق دستورالعمل های تعریف شده به روز رسانی سهام را ارائه دهند.
وجود پروموترهای فروش ماهر و با انگیزه در فروشگاه می تواند تاثیر قابل توجهی بر جنبه های مختلف موفقیت خرده فروشی داشته باشدو در این راستا می توان از نرم افزار خرده فروشی استفاده کرد. در اینجا به برخی از این اثرات مثبت اشاره شده است:
پروموترهای فروش درون فروشگاه، با استفاده از دانش محصول، مهارت های متقاعد کننده و رویکرد مشتری مداری خود برای تشویق تصمیمات خرید، نقشی اساسی در فروش و افزایش درآمد دارند.
با ارائه کمکهای شخصی، توصیهها و راهحلها، پروموترهای فروش در فروشگاه تجربه خرید کلی را برای مشتریان ارتقا میدهند که منجر به رضایت و وفاداری بیشتر میشود.
پروموترهای فروش در فروشگاه به عنوان سفیران برند عمل می کنند و ارزش ها و ویژگی های برند را تجسم می کنند. حرفه ای بودن، اشتیاق و تخصص آنها به شکل گیری ادراک مثبت از برند در بین مشتریان کمک می کند.
پروموترهای فروش در فروشگاه به طور فعال محصولات را در محیط خرده فروشی تبلیغ و به نمایش میگذارند، دید آنها را افزایش می دهند و فرصت هایی برای فروش متقابل و افزایش فروش ایجاد می کنند.
پروموترهای فروش در فروشگاه تعاملی مستقیم با مشتریان دارند و آنها را قادر میسازند تا بازخورد، بینش و اطلاعات ارزشمند بازار را جمعآوری کنند. این حلقه بازخورد دادههای عملی را برای اصلاح پیشنهادات محصول، استراتژیهای بازاریابی و تجارب مشتری در اختیار خرده فروشان قرار میدهد.
برای پروموترهای فروش مسئولیت هایی در نظر گرفته می شود که برای بیان این مسئولیت ها می توان به مواردی که در زیر آورده شده است اشاره نمود:
جذب مشتریان جدید و بهبود سود
جستوجوی فرصتهای تجاری جدید
تعامل با مشتریان برای اطمینان از تجربیات مثبت و حل و فصل شکایات و نگرانی آنها
گوش دادن به خواسته های مشتریان و کمک به آنها برای یافتن محصول، متناسب با نیازهایشان
ایجاد مداوم آگاهی از محصول و ارائه این دانش به روش های جذاب
برنامه ریزی و مدیریت رویدادها و نمایشگاه های جذاب محصولات و غرفه های تبلیغاتی
توزیع نمونه ها و ارائه بازخورد برای بهبود تیم مدیریت
پیگیری مشتریان و راهنمایی کردن برای انتخاب محصول
جلسه اهداف روزانه و ارائه گزارش فروش
شبکه سازی با ذینفعان مربوطه
نظارت بر هدایای تبلیغاتی، ثبت نام خدمات، اشتراکها و بررسی نتایج نظرسنجی در صورت لزوم برای گزارشهای مشتریان بازاریابی روزانه
ایجاد و اجرای استراتژیهای فروش
رایج ترین مهارت های پروموترهای فروش در محل کار را می توان دانش محصول، خدمات مشتری و صحبت کردن به زبان انگلیسی و مهارت های ارتباطی بین فردی نام برد. در ادامه به سایر مهارت های یک پروموتر فروش اشاره شده است:
مهارت های ریاضی
پشتکار
مهارت های فروش
توانایی فروش و مذاکره قوی
مهارت های ارائه و نمایش موثر
تسلط بر استفاده از نرم افزارهای فروش و CRM
مهارت های سازمانی و مدیریت زمان قوی
دارای انگیزه و هدفمند
توانایی کار مستقل و به عنوان بخشی از یک تیم
سازگاری و انعطاف پذیری در یک محیط فروش سریع
برای ساختن یک پروموتر فروش خوب، مهارت گوش دادن و مشاهده کردن از هر چیز دیگری مهم تر می باشد. پروموتر فروش باید مراقب نحوه عملکرد مشتریان در فروشگاه خود باشد، مشکلات را در تجربه خرید کردن یا محصولات خود شناسایی و راه حلی برای بهبود فروش ایجاد کند. به همین دلیل است که تجربه در خرده فروشی بسیار مهم است. بدون دانش قوی محصول، نمی توانی در این حرفه موفق شد. از عوامل تاثیر گذار دیگر می توان به موارد زیر اشاره کرد:
برنامه های آموزشی کاملی را برای تجهیز پروموترهای فروش در فروشگاه به دانش محصول، تکنیک های فروش، مهارت های خدمات مشتری و دستورالعمل های برند ارائه دهید.
برای ایجاد انگیزه در پروموترهای فروش در فروشگاه و ایجاد انگیزه برای دستیابی به فروش، مشوق های مبتنی بر عملکرد، مانند کمیسیون یا پاداش ارائه دهید.
خطوط ارتباطی باز را با پروموترهای فروش در فروشگاه حفظ کنید، بهروزرسانیها، بازخوردها و راهنماییهای منظم را برای اطمینان از همسویی با اهداف تجاری ارائه دهید.
به پروموترهای فروش در فروشگاه قدرت دهید تا تصمیمات مستقل بگیرند و در خدمت به مشتریان ابتکار عمل داشته باشند و حس مالکیت و مسئولیت پذیری را تقویت کنند.
مکانیسمهایی را برای ارزیابی عملکرد و اثربخشی پروموترهای فروش در فروشگاه، درخواست بازخورد از مشتریان و کارکنان و تکرار استراتژیها برای بهبود مستمر اجرا کنید.
برای تبدیل شدن به یک پروموتر فروش موفق، درک اصول اولیه فروش و 4p ها (محصول، مکان، قیمت، تبلیغات) و همچنین داشتن دانش عمیق از محصولی که تبلیغ میکنید بسیار مهم است، زیرا به شما امکان میدهد مشاوره ای شایسته به مشتریان ارائه دهید. علاوه بر این، ارائه خدمات عالی به مشتریان و نشان دادن درک قوی از محصول به شما کمک می کند تا در این نقش موفق شوید.
برای الزامات پروموتر فروش می توان به دارا بودن دیپلم دبیرستان یا مشابه، ترجیحا دارای مدرک بازاریابی، تجربه در خرده فروشی، داشتن مهارت های زیرکانه خدمات مشتری، شیوا و راحت بودن در هنگام ارائه معرفی، توانایی داشتن کار مستقل، داشتن مهارت مشاهده عالی و مهارت های ارتباط نوشتاری و کلامی فوق العاده اشاره نمود.
پروموتر فروش یک فرد حرفه ای و آموزش دیده است که آگاهی و علاقه مشتریان به محصولات را افزایش می دهد و بر روی آنها برای خرید محصولات شرکتشان تاثیر می گذارد و از انواع پروموتر فروش می توان به B2B و B2C اشاره کرد. از مسئولیت های پروموتر فرش می توان؛ جذب مشتریان جدید، تعامل با مشتریان برای رفع شکایات آنها، گوش دادن به خواسته های مشتریان، ایجاد آگاهی از محصول، برنامه ریزی و مدیریت رویدادهای تبلیغاتی، ایجاد و اجرای استراتژی های فروش و… را نام برد. همچنین از مهارت های پروموترهای فروش در محل کار می توان به؛ دانش محصول، خدمات مشتری، تسلط به زبان انگلیسی، مهارت های ارتباطی بین فردی، مهارت ریاضی، پشتکار، توانایی کار مستقل در یک تیم، مهارت های فروش و مذاکره قوی و… اشاره نمود. برای تبدیل شدن به یک پروموتر فروش موفق باید نسبت به محصول دانش عمیقی داشت، خوب گوش و مشاهده کرد. برای پروموترهای فروش برنامه های آموزشی جامعی تشکیل داد، در آنها انگیزه ایجاد کرد، توانمندی و قدرتشان را ارتقا داد و همچنین درک اصول اولیه فروش یعنی محصول، مکان، قیمت و تبلیغات مهم است و همچنین ارائه خدمات عالی به مشتریان باعث می شود که آنها متوجه درک قوی شما از محصول ارائه شده، شوند که موجب اطمینان بیشتر مشتری به کسب و کار شما می شود و فروش را افزایش می دهد.
در این مقاله با توجه به اهمیت پروموتر فروش در هر کسب و کاری، به تعریف و بررسی مسئولیت های آنان پرداختیم. از این رو برای سفارش طراحی و کدنویسی انواع وب سایت، نرم افزار، اپلیکیشن و ابزارهای مورد نیاز کسب و کار یا سازمان خود می توانید به وبسایت کدالین مراجعه کنید و چنانچه در این مورد سوالی دارید با ما در ارتباط باشید. خوشحال می شویم نظرات و دیدگاه های خود را ما به اشتراک بگذارید.
برچسب ها
نظرات (4)
سلام وقتتون بخیر اگر بخوام یک پروموتر فروش خوب در پوزیشن شغلی که هستم باشم، چه کارهایی بهتره که انجام بدم؟
سلام. برای اینکه بتوانید به عنوان یک پروموتر فروش موفق شناخته شوید، باید به یک سری عوامل توجه کنید که شامل: آموزش جامع، مشوق های عملکرد، ارتباطات شفاف، توانمندسازی و خودمختاری و ارزیابی و بهبود مستمر و... می باشند. که در این وبلاگ توضیحات بیشتری در این رابطه داده شده است.
برای اینکه بتونم پروموتر فروش بیزینس خودم رو مدیریت کنم بهتره که چه مسئولیت هایی رو برای عملکرد بهتر اون در نظر بگیرم؟
سلام ممنون از سوال خوبی که پرسیدید. پروموترهای فروش یکسری مسئولیت هایی دارند که در این مقاله به آنها پرداخته شده ولی به عنوان نمونه می توان؛ جذب مشتریان جدید و بهبود سود، جستوجوی فرصتهای تجاری جدید، شبکه سازی با ذینفعان مربوطه، ایجاد و اجرای استراتژیهای فروش و... را بیان کرد.
چند مدل پروموتر فروش داریم؟
پروموترهای فروش را می توان به دو دسته؛ پروموتر فروشB2C که می توان آن را بیزینس به مصرف کننده هم نامید و پروموتر فروشB2B که بیزینس به بیزنس نیز نامیده می شود، تقسیم کرد. برای آشنایی بیشتر با این دو مدل می توانید این مقاله را مطالعه کنید.
موضوعات مرتبط
پستهای اخیر
نرم افزار (software) چیست؟
2024/07/27نرم افزار سی آر ام (CRM) ...
2024/06/02طراحی وبسایت با هوش ...
2024/07/01عملکرد تیم فروش ...
2024/04/17برنامه وفاداری مشتری ...
2024/02/21
سلام. من یک مغازه خرده فروشی دارم می خواستم ببینم اگر خودم بخوام برای بیزینس خودم پروموتر فروش هم باشم چه کارها و عملکردهایی باید داشته باشم؟
سلام، ممنون از سوالتون. پروموترهای فروش عملکردهای مختلفی را می توانند انجام دهند که در این مقاله به آنها پرداخته شده ولی به صورت خلاصه می توان آنها را بدین صورت بیان کرد: بهداشت پیشخوان، تعمیر و نگهداری وسایل، بررسی سهام، بررسی ارتباط، مدیریت روابط و گزارش دهی.