نرم افزار (software) چیست؟
2024/07/27در این مقاله قصد داریم در ارتباط با نارضایتی مشتری موضوعاتی را مورد بررسی قرار دهیم. نارضایتی مشتری زمانی رخ میدهد که یک مشتری از محصول، خدمت یا تجربه کلی که از یک کسبوکار دریافت کرده، راضی نباشد. این نارضایتی میتواند به دلایل مختلفی از جمله کیفیت پایین محصول، خدمات ضعیف، عدم تطابق محصول با انتظارات مشتری، یا تجربه بد در تعامل با کسبوکار باشد. هر محصول یا خدماتی ممکن است با نوعی انتقاد مواجه شود و مهم است که بدانید چگونه با آن برخورد کنید. در اینجا نگاهی خواهیم انداخت به معنای نارضایتی مشتری، انواع و منشأ آن و کاری که میتوانید برای رفع آن انجام دهید.
نارضایتی مشتری نتیجهای از نوعی نقص در کسب و کار شما است، چه در کیفیت محصول، رفتار تجاری، قیمتگذاری یا موارد دیگر و معمولاً از طریق منابع بازخورد مانند نظرسنجیها و بررسیها بیان میشود. نارضایتی مشتری میتواند هر جنبهای از کسبوکارتان را تحت تأثیر قرار دهد. اگر اجازه دهید بهطور بیرویه گسترش یابد، بر فروش، بازاریابی و تلاشهای خدمات مشتری شما تأثیر میگذارد. در عصر حاضر، نمیتوانید انتظار داشته باشید که یک مشتری ناراضی در سکوت درباره مشکلات خود با کسبوکارتان بنشیند. مصرفکننده مدرن صریح است و با استفاده از پلتفرمهایی مانند رسانههای اجتماعی و سایتهای بررسی، میتواند به بسیاری از افراد دسترسی پیدا کند. اگر گروهی از مشتریان ناراضی دارید که به عنوان ضد تبلیغگر عمل میکنند، با مشکل مواجه خواهید شد.
مصرفکنندگان اغلب به یکدیگر بیشتر از شرکتهایی که از آنها خرید میکنند اعتماد میکنند. بنابراین، گروه بزرگی از مشتریان عصبانی که همه در حال بیان نارضایتیهای خود از شما هستند، میتوانند تلاشهای فروش و بازاریابی شما را تضعیف کنند. علاوه بر این، مشتریان ناراضی میتوانند بخش خدمات مشتری شما را با درخواستهای پشتیبانی ناخوشایند و خستهکننده غرق کنند. بسیار مهم است که بر هرگونه نارضایتی احتمالی مشتری نظارت داشته باشید، اما برای انجام این کار، مهم است که بفهمید این نارضایتی ممکن است از کجا نشأت گرفته باشد.
نارضایتی مشتری می تواند ناشی از هر نقطه تماسی در سفر خریدار باشد که بر تجربه مشتری از یک برند تأثیر منفی می گذارد. در اینجا چند روش رایج برای این اتفاق وجود دارد.
مشکلات کیفیت
مشکلات قیمتگذاری
عدم تحقق انتظارات خاص
برآورده نشدن انتظارات درک شده یا ضمنی
مشکلات مرتبط با قابلیت استفاده
مشکلات مربوط به خدمات مشتری
مشتریان ممکن است نگرانیها و شکایاتی را در مورد ساخت یا دوام محصول شما مطرح کنند. این نکته اصل زیربنایی نارضایتی مشتری را برجسته میکند. ارزشی که شما نمایش میدهید نباید از ارزشی که ارائه میدهید فراتر رود. اگر محصول یا خدمات خود را به عنوان گزینه برتر در فضای خود معرفی میکنید، کیفیت آن باید نشاندهنده این نوع موضعگیری باشد. مثال: یک قاب تخت چوبی 300 دلاری موجود در آمازون است. قیمت و تبلیغ آن نشاندهنده کیفیت ممتاز است، اما کاملاً به این صورت عمل نمیکند. این بررسیکننده میگوید که کیفیت بد است و ارزش قیمت را ندارد. در این مورد، محصول مورد نظر به استانداردهای کیفی مورد انتظار مصرفکننده نرسیده است، بنابراین شرکتی که آن را میفروشد با یک مشتری ناراضی روبرو شده است. نکته: هنگام پاسخ به مشتری ناراضی از کیفیت محصول دریافتی، عذرخواهی کنید و درک خود را از مشکل تکرار کنید تا به آنها نشان دهید که صدای آنها را میشنوید. ممکن است مشتری محصول جایگزینی نخواهد، اما میتوانید پیشنهاد دهید که وضعیت را جبران کنید تا اطمینان حاصل کنید که آنها از روند راضی هستند.
به طور مشابه با نکته قبلی، مشتریان ممکن است از قیمت بالای یک محصول یا خدمات شکایت کنند. حتی اگر مشتریان از محصول یا خدمات استفاده زیادی ببرند، ممکن است قیمت بالای آن مشتریان را غافلگیر و دلسرد کند. باز هم، این به ارزش محصول یا خدمات مرتبط است. قیمت بالا نشان دهنده ارزش بالای آن است. اگر شرکت شما نتواند به طور مداوم ارزش کافی برای توجیه قیمتهای خود به مشتریان ارائه دهد، با نارضایتی مشتری روبرو خواهد شد. به عنوان مثال مشتری به محصول 4 از 5 ستاره داده است، یک بررسی نسبتاً مثبت. آنها میگویند از محصول لذت میبرند، اما با توجه به قیمت، محصولات دیگری در بازار وجود دارد که کار مشابه را با هزینه کمتری انجام میدهند. نکته: هنگام برخورد با مشتریان ناراضی از قیمتگذاری، بهترین کار تشکر از مشتری برای بازخورد و قدردانی از سرمایهگذاری آنها و بیان ارزش پیشنهادی شما است که دلیل قیمت را توضیح میدهد.
بیشتر بخوانید: 10 نوع بازخورد مشتری که به درک مشتریان شما کمک می کند
وقتی شما توضیحات، عکسها و مشخصات محصول را ارائه میدهید، در واقع «انتظارات مشخصی» را برای مشتریان ایجاد میکنید. این یعنی به آنها میگویید که چه چیزی را قرار است به عنوان بخشی از خریدشان دریافت کنند. با ایجاد این انتظارات، شما در واقع قول میدهید که آنها را برآورده کنید. حالا اگر نتوانید این قول را عملی کنید، اعتماد مشتریان را زیر پا گذاشتهاید و آنها را به اشتباه انداختهاید. طبیعتا، مشتریان از این موضوع ناراضی خواهند شد. مثال: در نمونهای، عکسهای محصول تولیدکننده به خریدار این حس را القا کرده که صندلی خیلی نرم و راحت است، در حالی که عکسهای تبلیغاتی چنین چیزی را نشان نمیدهند. در واقع، مشتری محصول را بر اساس یک تصور اشتباه خریده است و حالا شرکت باید با یک مشتری به شدت ناراضی سر و کله بزند.
نکته: وقتی با مشتریانی که انتظاراتشان برآورده نشده است برخورد میکنید، بهترین کار این است که عذرخواهی کنید چون محصولی که دریافت کردهاند آنها را راضی نکرده است. سپس بپرسید که چطور میتوانید بهترین راه حل را برای جبران این موضوع پیدا کنید. اگر مورد مشابهی با مثال بالا بود، به حرفهای مشتری توجه کنید و مطمئن شوید که عکسها و توضیحات محصولات در آینده تا حد ممکن دقیق و کامل باشند.
انتظارات مشتری فراتر از مواردی است که شما از طریق مشخصات محصول یا خدمات تعیین می کنید. گاهی اوقات، مشتریان به اشتباه تصور میکنند که محصول یا خدمات ما دارای ویژگیها یا مزایایی است که در واقع وجود ندارد. این می تواند به این معنی باشد که توضیحات محصول یا خدمات شما مبهم بوده یا شاید مشتریان شما انتظار دارند که شما هم سطح با رقبای خود در صنعت باشید. برای مثال، مشتریان یک رستوران زنجیره ای محلی ممکن است از عدم دریافت سالاد و نان سیر رایگان به طور نامحدود مانند یک رستوران ملی با قیمت مشابه شکایت کنند. نکته: هنگام برخورد با عدم برآورده شدن انتظارات درک شده، از مشتری برای بازخورد او تشکر کنید و عذرخواهی کنید. می توانید با پرسیدن این سوال که آیا کار دیگری می توانید انجام دهید تا مطمئن شوید که مشتری می تواند با محصول یا خدمات شما به موفقیت برسد، پیگیری کنید.
یکی از منابع نارضایتی مشتری، قابلیت استفاده است. اگر محصول یا خدمات شما کاربر پسند نباشد، مشتریان ناامید شده و از ابراز آن دریغ نخواهند کرد. اگر کسب و کار شما در حوزه SaaS است و رابط کاربری شما به طور مداوم باعث سردرگمی مشتریان می شود، آنها در مورد آن صحبت خواهند کرد. اگر این موضوع به طور مداوم برای شما مشکل ایجاد می کند، مهم است که بر نگرانی های خاصی که مشتریان به طور مداوم بیان می کنند نظارت داشته باشید. شما می توانید از این اطلاعات برای اطلاع رسانی به تجربه کاربری خود در طول تکامل آن استفاده کنید.
این یک نوع مشکل بنیادین است. بخش خدمات مشتری شما در خط مقدم رسیدگی به نارضایتی مشتری قرار دارد. بنابراین، اگر برقراری ارتباط با نمایندگان خدمات شما به طور مداوم دشوار باشد، آنها همدردی نداشته باشند یا صریحاً بی ادب باشند، در نهایت با مشتریان بسیار ناراضی روبرو خواهید شد.
بیشتر بخوانید: چطور خدمات مشتری خود را بهبود دهیم؟
نارضایتی مشتری، بزرگترین تهدید برای کسبوکارهاست. برای جلوگیری از این مشکل، کسبوکارها باید به طور مداوم به دنبال راههایی برای بهبود تجربه مشتری باشند. در این متن، سه راهکار کلیدی برای پیشگیری از نارضایتی مشتری ارائه شده است که شامل جمعآوری بازخورد، پاسخگویی سریع به مشتریان و مدیریت مناسب بازخوردهای منفی است.
برای به حداقل رساندن نارضایتی مشتری، بهترین راه این است که از ابتدا جلوی آن را بگیرید. به طور مداوم با درخواست و عمل به بازخورد مشتریان، از عملکرد خود از دید آنها مطلع شوید. انجام نظرسنجی از مشتریان یکی از راههای عالی برای رسیدن به این هدف است. پس از خرید، با مشتریان تماس بگیرید تا ببینید آیا محصول یا خدمات شما مشکلات اصلی آنها را برطرف میکند. در صورت داشتن منابع، برگزاری گروههای متمرکز میتواند روش دیگری برای آشکارسازی این مشکلات و دریافت بازخورد سازنده باشد. پس از جمعآوری این اطلاعات از مشتریان، حتما برای آن اقدام کنید. اگر در حوزه نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS) فعالیت میکنید، بررسی کنید که آیا میتوانید مشکلات برجسته مشتریان با محصول خود را در بهروزرسانی جدیدی برطرف کنید. اگر مشتریان به طور مداوم میگویند محصول شما خوب است اما قیمت بالایی دارد، بازنگری در ساختار قیمتگذاری را در نظر بگیرید. استفاده از بازخورد برای پیشبینی و رفع پیشگیرانه نقاط نارضایتی مشتری، یکی از بهترین راهها برای به حداقل رساندن نارضایتی کلی است.
مشتریانی که فکر میکنند برای شما اهمیتی ندارند، به احتمال زیاد ناراضی میشوند. هیچ چیز به اندازهی معطل ماندن پشت خط برای ساعتها، زمانی که با مشکل در محصول یا خدمات شما روبرو هستند، این حس را به آنها القا نمیکند. همانطور که قبلا گفتم، بخش پشتیبانی مشتری خط مقدم مقابلهی شما با نارضایتی مشتری است. به همین دلیل، این بخش باید از پرسنل کافی، آموزشدیده و مجهز برخوردار باشد تا بتواند با دقت، دلسوزی و به طور کامل به حجم بالای سوالات مربوط به خدمات رسیدگی کند. با ارائه دادن راهحلهای جامع و کامل برای مشکلات و نگرانیهای مشتریان، به آنها نشان دهید که برایتان مهم هستند. این راهحلها باید به سرعت در اختیارشان قرار بگیرد. حتی اگر مشتریان از محصول شما کاملاً راضی نباشند، ارائه خدمات عالی میتواند حداقل عصبانیت آنها را کم کند و مشکلات ناشی از نارضایتی مشتری را کاهش دهد.
مشتریان ناراضی همیشه نارضایتی خود را برای خود نگه نمیدارند. آنها ممکن است عصبانیت خود را در رسانههای اجتماعی، گوگل، صفحات محصول یا سایتهای نقد و بررسی مطرح کنند. اگر با چنین مشتریانی مواجه شدید، مهم است که لحن آنها را تکرار نکنید، دفاعی نشوید یا به آنها حمله نکنید. بازخورد آنها را در نظر بگیرید، به طور عمومی به انتقاد آنها پاسخ دهید، در مورد اشتباهات خود شفاف باشید، سوالاتی در مورد جزئیاتی که ممکن است مشخص نباشد بپرسید، همدلی کنید و راه حل ارائه دهید. این کار نشان میدهد که شما واقعا به دنبال بهبود مستمر تجربه مشتری هستید. حتی اگر مشتری مورد نظر به پاسخ شما پاسخ مثبت ندهد، سایر مشتریان بالقوه با دیدن آن میدانند که شرکت شما متفکر است و صادقانه به مشتریان خود اهمیت میدهد. این یک راه عالی برای رسیدگی به نارضایتی مشتری و نشان دادن اولویت دادن به مشتریان است. نارضایتی مشتری یک واقعیت سرد در اداره تقریبا هر نوع کسب و کاری است. هیچ تضمینی وجود ندارد که هر مشتری که محصول شما را خریداری میکند یا به خدمات شما مشترک میشود، از آن راضی باشد. به همین دلیل مهم است که شما تدابیر و فرآیندهایی را برای شناسایی هر منبع بالقوه نارضایتی مشتری و کمک به کاهش آن در هنگام بروز آن داشته باشید.
نارضایتی مشتری میتواند تأثیر قابل توجهی بر کسبوکار شما داشته باشد. نارضایتی مشتری بر بهرهوری، وفاداری مشتری و شهرت شرکت تأثیر میگذارد. در زیر برخی از نمونههای تأثیر نارضایتی مشتری بر کسبوکار شما آورده شده است:
هنگامی که مشتریان با تیم پشتیبانی شما تماس میگیرند اما برای مشکلات خود راهحلی دریافت نمیکنند، شکایات خود را به جای دیگری، عمدتاً به عموم مردم، منتقل میکنند. این دهانبهدهان منفی میتواند بر رشد شرکت نرمافزاری شما تأثیر بگذارد، بنابراین اطمینان حاصل کنید که به درستی با آنها برخورد میکنید. در عین حال، بازخورد منفی همه چیز بد نیست. شما میتوانید از نظرات آنها برای تأیید مشکلات محصول و اولویتبندی مشکلاتی که باید ابتدا روی آنها تمرکز کنید، استفاده کنید.
مشتریان ناراضی که تجربه کاربری منفی دارند، احتمالاً از شرکت شما جدا میشوند. شرکتها باید فرآیندهای خدمات مشتری خود را بررسی کرده و اطمینان حاصل کنند که قادر به رسیدگی سریع و کارآمد به مشکلات هستند تا مشتریان احساس بیتوجهی یا بدرفتاری از سوی شرکت را نداشته باشند. برای کاهش ترک مشتریان، به صورت پیشگیرانه مشکلات محصول را شناسایی کنید. منتظر نباشید تا مشتریان آنها را به شما گوشزد کنند. فرآیند ورود کاربران جدید خود را سادهتر و شخصیتر کنید تا به سرعت شکاف ارزش را پر کرده و تعداد مشتریان ناراضی را به حداقل برسانید.
مشتریان ناراضی به اشکال مختلفی وجود دارند. در زیر رایجترین انواع مشتریان ناراضی که با آنها مواجه میشوید یا در کسبوکار خود با آنها مواجه خواهید شد، آورده شده است:
این مشتریان برای پیدا کردن عیب در کسبوکار شما تلاش میکنند و اگر راهحل مورد نظر خود را برای یک مشکل دریافت نکنند، به شما حمله میکنند.
آنها به اندازه مشتریان عصبانی تندخو نیستند، اما ناامیدی خود را از عدم برآورده شدن انتظاراتشان از محصول شما ابراز میکنند.
ممکن است از نمایندگان پشتیبانی شما بخواهند کاری را انجام دهند که مجاز یا قادر به انجام آن نیستند.
هنگام مواجهه با یک مشتری ناراضی، پاسخ سریع و مناسب ضروری است. در اینجا برخی از تاکتیکهای اثباتشده برای حل نارضایتی مشتری آورده شده است:
بیشتر بخوانید: رضایت مشتری (Customer Satisfaction) چیست؟
با شناسایی شکایت مشتری شروع کنید و نشان دهید که ناراحتی آنها را درک میکنید. این میتواند به کاهش تنش کمک کند و نشان دهد که شما نگرانیهای آنها را جدی میگیرید.
یک عذرخواهی واقعی میتواند در کاهش یک وضعیت دشوار بسیار مؤثر باشد. حتماً برای ناراحتی یا ناامیدی تجربه شده توسط مشتری عذرخواهی کنید و همدلی خود را نسبت به وضعیت آنها نشان دهید.
راهحلی ارائه دهید که نگرانیهای مشتری را برطرف کند و در محدوده آنچه کسبوکارتان میتواند معقولانه ارائه دهد باشد. در صورت امکان، گزینههای متعددی را برای انتخاب بهترین گزینه در اختیار مشتری قرار دهید.
پس از ارائه راهحل به مشتری، پیگیری کنید تا اطمینان حاصل کنید که از نتیجه راضی است. این میتواند به ایجاد اعتماد کمک کند و نشان دهد که کسبوکارتان به مشتریان خود اهمیت میدهد.
در برخی موارد، مشتریان ممکن است ناراحت باشند. مهم است که آرام و حرفهای بمانید و عصبانیت مشتری را شخصی نگیرید. در صورت لزوم، برای کمک به حل مشکل، با یک سرپرست یا مدیر تماس بگیرید.
نارضایتی مشتری، اگرچه به نظر منفی میرسد، اما میتواند فرصتهای ارزشمندی را برای کسبوکارها فراهم کند. این نارضایتیها در واقع زنگ خطری هستند که به کسبوکارها نشان میدهند در کدام بخشها نیاز به بهبود و تغییر وجود دارد. در ادامه به برخی از کاربردهای نارضایتی مشتری اشاره میکنیم:
نارضایتی مشتریان اغلب به دلیل وجود مشکلات و نقاط ضعف در محصولات، خدمات یا فرآیندهای کسبوکار است. با بررسی دقیق دلایل نارضایتی، میتوان به این مشکلات پی برد و برای رفع آنها اقدام کرد.
با استفاده از بازخوردهای مشتری ناراضی، میتوان کیفیت محصولات و خدمات را بهبود بخشید و آنها را متناسب با نیازها و انتظارات مشتریان ساخت.
رفع مشکلات و بهبود کیفیت محصولات و خدمات، به طور مستقیم منجر به افزایش رضایت مشتریان میشود و در نتیجه، وفاداری آنها را افزایش میدهد.
بیشتر بخوانید: حفظ و وفاداری مشتری چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟
نارضایتی مشتریان میتواند اطلاعات ارزشمندی در مورد رقبا، بازار و ترجیحات مشتریان در اختیار کسبوکار قرار دهد. با تحلیل این اطلاعات، میتوان استراتژیهای کسبوکار را بهبود بخشید.
مشتریانی که از برخورد مناسب با نارضایتی آنها راضی باشند، با احتمال بیشتری تجربیات مثبت خود را با دیگران به اشتراک میگذارند و به این ترتیب، به تبلیغ کسبوکار کمک میکنند.
کسبوکارهایی که به طور جدی به نظرات مشتریان خود گوش میدهند و برای رفع مشکلات آنها تلاش میکنند، میتوانند از رقبا متمایز شوند و اعتبار بیشتری کسب کنند.
در این پژوهش، به بررسی عمیق و چندجانبهی پدیده ی نارضایتی مشتری پرداخته شده است. نارضایتی مشتری، چالشی پیچیده و چندوجهی است که ریشه در عوامل متعددی دارد. از جمله این عوامل میتوان به کیفیت پایین محصولات و خدمات ارائه شده، عدم تطابق انتظارات مشتریان با آنچه دریافت میکنند، تجربه نامطلوب مشتری از تعامل با کسبوکار، تاخیر در پاسخگویی به درخواستها و شکایات، و همچنین عدم شخصیسازی خدمات اشاره کرد. هر یک از این عوامل به تنهایی و یا در کنار هم میتوانند منجر به ایجاد نارضایتی در مشتری شوند و در نهایت به کاهش وفاداری و ترک آنها منجر شود.
شناسایی و مدیریت موثر عوامل ایجادکنندهی نارضایتی مشتری، کلید اصلی حفظ رضایت مشتری و موفقیت بلندمدت هر کسبوکاری است. با انجام مطالعات دقیق و تحلیل دادههای مربوط به رفتار مشتریان، میتوان به درک عمیقتری از دلایل نارضایتی مشتری دست یافت و راهکارهای مناسب برای رفع آنها ارائه داد. بهبود مستمر کیفیت محصولات و خدمات، ایجاد سیستمهای کارآمد برای مدیریت شکایات مشتریان، برقراری ارتباط موثر و شفاف با مشتریان، و همچنین آموزش کارکنان برای برخورد حرفهای و مؤثر با مشتریان، از جمله اقدامات کلیدی برای کاهش نارضایتی مشتری هستند.
در این مقاله با توجه به اهمیت نارضایتی مشتری، به تعریف و بررسی مزایای آن پرداختیم. از این رو برای سفارش طراحی و کدنویسی انواع وبسایت، نرم افزار، اپلیکیشن و ابزار های مورد نیاز کسب و کار خود میتوانید به وبسایت کدالین مراجعه کنید و چنانچه در این مورد سوالی دارید با ما در ارتباط باشید. خوشحال میشویم نظرات و دیدگاه های خود را با ما به اشتراک بگذارید.
Customer dissatisfaction: A guide to handling unhappy …
How to manage customer dissatisfaction and what causes it
برچسب ها
نظرات (0)
موضوعات مرتبط
پستهای اخیر
نرم افزار (software) چیست؟
2024/07/27نرم افزار سی آر ام (CRM) ...
2024/06/02طراحی وبسایت با هوش ...
2024/07/01عملکرد تیم فروش ...
2024/04/17نرم افزار سی آر ام چه ...
2024/06/09